Harde schijf

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
Factory
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Harde schijf

Bericht door Factory » zo jun 24 2007 7:54 pm

Ik kreeg vanavond bij het transporteren van mijn foto's van mijn geheugenkaart via mij kaartlezer naar mijn computer een foutmelding dat mijn harde schijf vol is. Ik zet de foto's altijd eerst op de harde schijf en vervolgens gaan de gegevens naar Adobe Element 3.0
Ik ben puur een gebruiker en heb er niet zo veel verstand van dus dit is voor mij een mega probleem en moet mij verdiepen hoe nu verder. Komt verder bij dat ik haast geen back up heb van mijn foto's dus dat zal ik ook met spoed moeten gaan doen. :oops: Ik denk zelf aan het aanschaffen van een of meerder harde schijven. Hoe gaat dat in zijn werk. Waar moet je op letten. Ik heb op de site van Vobis gekeken en zag bv een Toshiba 500 GB met rotatiesnelheid 7200 RPM en een buffer van 16 MB voor 129,95 euro maar ook een WD MY book essential met dezelfde snelheid en buffer voor 159,95. Bij deze laatste stond specifiek dat deze voor het opslaan van foto's was. Het zal wel maar ik weet niet waar ik op moet letten.
Dus help. Hebben jullie voor mij tips? Weten jullie een goede computerzaak die je ook nog met eea kan ondersteunen? Eventuele installatie of upgrate van mijn computer. Het overzetten van de foto's naar de nieuwe harde schijf. Kortom alle informatie is van harte welkom.

groeten

Leo

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » zo jun 24 2007 9:36 pm

Leo,

Wat voor schijf zit nu in je computer, IDE of SATA? Als je SATA hebt dan zou ik voor zo`n schijf gaan (sneller). Hoe hoger de RPM is, des te sneller is de schijf, dat gaat tot 10000. Verder zou ik wel een goed schijven merk kopen, WD of Seagate. Als je ruimte hebt voor 2 of misschien wel drie schijven dan zou je ook eens kunnen denken aan RAID (zie: http://users.telenet.be/ccreturn1/compu ... hoofd.html) Ik gebruik zelf een RAID 0 (super snel) en een externe BACKUP drive. Maar je kunt ook voor RAID 1 of 5 kiezen zodat alles automatisch op meerdere schijven staat, indien een schijf kapot gaat (houd hier rekening mee, is mij al meerder malen gebeurt :cry: ) dan heb je al je data nog. Dit zijn zomaar wat dingen waar je rekening mee moet/kunt houden. Suc6 met de aanschaf!

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo jun 24 2007 9:39 pm

Als je een USB 2.0 aansluiting op je PC hebt zou ik als eerste een USB Harddisk aanschaffen om de boel te back-uppen.

Deze kun je simpelweg aansluiten aan je USB poort en je kunt redelijk snel je bestanden overzetten op de harde schijf zodat dat in ieder geval gedeeltelijk is veilig gesteld.

Hierna zou je eens verder kunnen kijken of je de PC evt. wel wil uitbreiden . Bij oudere pc is het vaak niet echt interessant meer om te doen en ben je dus vaak beter met gewoon een complete nieuwe PC.

Harde schijven bijplaatsen is natuurlijk altijd een optie.

Kort gesteld hangt het af van wat je nu hebt en wat je er mee wil gaan doen.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

MarcoB

Bericht door MarcoB » zo jun 24 2007 9:47 pm

Misschien moet je eerst proberen je huidige harddisc op te schonen. Verder maakt het niet zo veel uit welk merk je neemt, ze zijn allemaal wel goed. Toch kunnen ze ook allemaal kapot gaan en dus zou ik voor die foto's die je niet kwijt wilt altijd een backup maken. Belangrijkste waar je op moet letten is de aansluiting (ATA, SATA, SCSI). Die is bij jou waarschijnlijk SATA. Verder geldt over het algemeen hoe meer/hoger/sneller hoe beter. Voor de opslag van foto's wil je waarschijnlijk dat hij zo groot mogelijk is (500GB/750GB of meer). Een harde schijf speciaal voor foto's is onzin, harde schijven slaan bytes op en computers maken geen onderscheid tussen verschillende soorten bytes :)

Polling

Bericht door Polling » zo jun 24 2007 10:17 pm

Als je tevreden bent over je PC en alleen opslagruimte voor je foto's mist, zou ik gewoon een externe harddisk aanschaffen en daar alle foto's op zetten, dat is volgens mij de simpelste oplossing.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma jun 25 2007 4:28 am

beste leo in principe is een harde schijf met 7200 rpm (toeren per minuut) voldoende het hangt een beetje af van wat voor systeem (pc) je hebt , IDE is de oude maar nog steeds goede standaard. SATA is de opvolger , sneller en geen jumpers (geen kleding maar kleine blokjes achterop de harde schijf waar mee je o.a. de master / slave instelling kan en moet regelen).

Zelf heb ik altiijd goede ervaringen met Paradigit, of ze hier ook je gegevens overzetten (clonen) van de oude naar de nieuwe harde schijf weet ik niet maar denk het wel). een externe harde schijf is ook een oplossing alleen als je pc een usb poort van type 2.0 heeft ( maar dan moet je toch wel een pentium 4 of recente amd hebbem), meestal moet je echter altijd dan ook je net adapter mee nemen omdat de usb poort te weining spanning heeft om een harde schijf betrouwbaar te laten werken.

nadeel is dat de SMART (Self Monitoring Analyse Technology )( zeg maar een zelfingebouwde analyse techeniek die de harde schijf iedere keer controleert , volgens mij op usb niet werkt , dus zie je ook niet of je schijf slechter wordt

maar misschien moet je eerst het programma hdd health downloaden dit is freeware en je hebt het zo binnen daarmee kan je met de TEC datum zien of je harde schijf binnen afzienbare tijd inderdaad de geest zal geven, naarmate die datum steeds dichter bij de huidige datum komt weet je dat je als een speer backups moet gaan maken (dit raad ik zo wie zo aan )

groet dirk-jan

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”