Hier kopen of in Verweggistan?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do aug 16 2012 4:48 pm

Stel, je bent op zoek naar een lensdoppie, een LCD-beschermer, een opberghoesje, afijn het welbekende kleine grut.

Dat kun je alhier vaak bij één van de vele (web)winkels in Nederland kopen. Maar stel, het product is alleen via eBay of via de leverancier zelf in b.v. Amerika, Azië, [buiten de EU], bestelbaar.
Wat zou je dan doen? Toch van ver weg laten komen? Of voor een paar procent meerprijs toch hier in Nederland willen kopen (als dat zou kunnen)?

Ben gewoon benieuwd of het namelijk lonend zou zijn om bepaalde dingen in grotere hoeveelheden tegelijk, naar Nederland te laten komen. I.p.v. iedere keer één los artikeltje bestellen.

Benieuwd naar jullie meningen c.q. reacties.

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Hier kopen of in Verweggistan?

Bericht door bjornc » do aug 16 2012 4:51 pm

Klein grut bestel ik rustig via eBay.

florist

Bericht door florist » do aug 16 2012 5:29 pm

Ebay!

Milo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Milo » do aug 16 2012 5:37 pm

Ebay, en als ik het erg snel nodig heb dan via marktplaats, daar zijn altijd figuren die wat meer kopen inkopen via ebay en het dan voor een klein bedrag (400% meer dan ebay) verkopen. Alsnog is dat vaak een stuk goedkoper dan de reguliere winkels.

Verder koop ik ook veel via ebay, lens en camera doppen voornamelijk.
Nikon (f/1.2 - f/3.5 AIS) en Canon (f/1.4 - f/2.8 USM)

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » do aug 16 2012 5:41 pm

CaptainHook schreef:Stel, je bent op zoek naar een lensdoppie, een LCD-beschermer, een opberghoesje, afijn het welbekende kleine grut.

Dat kun je alhier vaak bij één van de vele (web)winkels in Nederland kopen. Maar stel, het product is alleen via eBay of via de leverancier zelf in b.v. Amerika, Azië, [buiten de EU], bestelbaar.
Wat zou je dan doen? Toch van ver weg laten komen? Of voor een paar procent meerprijs toch hier in Nederland willen kopen (als dat zou kunnen)?

Ben gewoon benieuwd of het namelijk lonend zou zijn om bepaalde dingen in grotere hoeveelheden tegelijk, naar Nederland te laten komen. I.p.v. iedere keer één los artikeltje bestellen.

Benieuwd naar jullie meningen c.q. reacties.
Let op: klein grut is niet belastingplichtig bij invoer. Groot spul wel, en dan kost het je een klein fortuin aan handling-kosten. Ik kreeg voor een aquatech lens-hood van 135 euro, nog even 34 euro invoerrechten en 10 euro afhandlingkosten voor mijn kiezen...

Jaap

anoniempje1989
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door anoniempje1989 » do aug 16 2012 6:17 pm

Ook ik bestel klein spul op eBay.
Voorbeeld ir afstandsbediening kost op eBay 2 of 3 euro incl. Verzendkosten en origineel 30

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do aug 16 2012 6:43 pm

Kleine dingen koop ik inderdaad ook altijd via eBay. Scheelt gewoon teveel met NL. Bijvoorbeeld het beschermdopje van de flitsschoen. Kost bij Nikon €9 en als je ver weg woont komt daar nog hetzelfde bedrag aan verzendkosten bij. Op eBay 5 van die dopjes voor €7 en gratis verzenden.
Maar ook accu's heb ik wel via eBay gekocht.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

MBlink
Forumlid
Forumlid

Bericht door MBlink » do aug 16 2012 11:57 pm

Ik heb al diverse spullen via ebay gekocht (klein spul inderdaad). Soms
vanuit UK, meestal vanuit china of hongkong. Belachelijk lage prijzen en vaak zonder verzend kosten.
Duurt een week of 3, maar is altijd aangekomen
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr aug 17 2012 7:51 am

Ja, ik doe het ook. Die camera accessoires in Verweggistan bestellen.

Maar ik blijf me verbazen... :wink: vol overtuiging lees ik dat mensen spullen via eBay kopen (stuk goedkoper, vrijwel geen verzendkosten, etc) en aan de andere kant word je verketterd als je iets non-Nikon wilt kopen omdat het goedkoper is... :mryellow: ikke niet begrijp... "als je zo'n dure camera hebt, dan ga je toch zeker niet iets van een onbekend merk bestellen" "dat kan toch niet goed zijn"

Waar leg je de grens? Bij accu's? Bij een grip? Maar waarom is een objectief van non-Nikon dan wel ok? Maar een flitser van jutsishimoto niet en een flitser van (ik noem maar wat) Sigma weer wel?
Omdat er een 'merk' opstaat? Terwijl het ook 'made in China/Thailand/whatever' is?
Of 'mag' het alleen als je een goedkope Nikon camera hebt, maar is het not-done als je een duurdere DSLR hebt? :o

Hier zie ik dat menigeen lensdoppies besteld via eBay. Maar ik kan me herinneren dat ik zelfs heftige commentaren kreeg toen ik meldde dat ik vijf keer zoveel lensdop voor m'n geld krijg als ik via eBay bestelde, dan bij de lokale Nikon-boer... :roll:

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » vr aug 17 2012 8:44 am

Als het inderdaad om "een paar procent" zou gaan, kocht ik het in nederland, maar als ik voor 2.85 incl. verzendkosten 4 lensdoppen koop via ebay, die hier ik geloof 7 euro per stuk kosten, hebben we het toch wel over "iets" meer dan een paar procenten. En laten we wel wezen, wat kan er beter zijn aan een orginele Nikon dop, dan een niet-originele dop. Ik zou het echt niet weten.

Sterker nog, het zou me helemaal niets verbazen dat de "echte" Nikon doppen, bij dezelfde chinees vandaan komen als die 4 van mij voor 2.85
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr aug 17 2012 8:50 am

"De Nikon hebben een betere bouwkwaliteit, de kwaliteitscontrole is beter, en ze hebben een hogere restwaarde.
De originele doppen die ik 20 jaar geleden kocht gebruik ik nu nog steeds."

:wink:

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr aug 17 2012 9:40 am

yzf1kr schreef: De originele doppen die ik 20 jaar geleden kocht gebruik ik nu nog steeds

:wink:
Haha, de 'restwaarde' :D
BTW: 20 jaar geleden kon je nog geen lensdoppies via eBay bestellen... :lol:

Wat dat betreft hebben lensdoppies een veel langere levensduur dan een DSLR body. :mryellow:

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » vr aug 17 2012 12:51 pm

Ik bestel dat klein grut via Ebay, China, Taiwan etc.

Ik verbaas me telkens weer dat het verhoudingsgewijs niets kost, geen verzendkosten.
Kan het ook nog met het vliegtuig mee. Een dop is een dop. Ik kan er niet mee zitten. Wordt niet opgewonden van een doppie met opschrift Nikon.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr aug 17 2012 1:24 pm

ik bestel dat soort spulook altijd via ebay of DX.com.

Ik verbaas me iedere keer weer dat je vanuit Azie geen verzndkosten betaald, terwijl je voor hetzelfde vanuit de US zomaar ergens tussen de 20 en 40 euro mag betalen (en daar komt de douane vaak nog overheen)
Groetjes,
Jaap

pveenstra
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pveenstra » vr aug 17 2012 8:15 pm

Ik koop helemaal niets via Ebay. Ik wil het eerst in handen hebben, of het nu klein of groot is, duur of goedkoop. En het prijsverschil: juist bij kleine dingetjes tikt het niet zo erg aan om heel erg op de prijs te letten.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”