Dafir schreef:Gisteren heb ik de 50mm f1,4G gekocht en meteen even geprobeerd. Daarbij kreeg ik dit aparte effect (de lichtvlekjes met kleurrandjes) waar ik even ingedoken ben. Nu vroeg ik me af of dit aan chromatische abbiratie is? Is dit normaal bij deze lens en moet ik dit erg vinden? Hier vind ik het wel geinig maar wil ook graag weten hoe ik het kan voorkomen als ik dit niet wil
Het is een combinatie van lensfouten en eigenschappen van het ontwerp van het objectief.
Die meer heldere versterkte randjes aan de buitenkant van die vlekken komt met name door "sferische aberratie", wat zich dan manifesteert als een wat onrustige minder fraaie beeldvoordracht, ofwel
"bokeh".
Dat de meer versterkte randjes dan ook nog gekleurd kunnen zijn is dan de combinatie van die sferische aberratie met chromatische aberratie. Die verkleuring op de rand van die vlekken valt in je eigen voorbeeld nog wel mee, en komt ook enigszins door de tint van het gebladerte zelf (groen).
Het onderwerp
"bokeh" is door mij onlangs uitgebreid aan bod geweest.
Lees de volgende reactie eens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 06#p552606" onclick="window.open(this.href);return false;
(en ouder met andere voorbeelden erbij:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 13#p218613" onclick="window.open(this.href);return false; ----> en de hele draad over bokeh).
Helaas liggen deze beeldende eigenschappen besloten in het ontwerp van een objectief.
Het is wel zo dat waarschijnlijk bij wat sterker diafragmeren het effect van de meer heldere randjes op de buitenkant van die vlekken minder of egaler van verdeling wordt. Maar ja, dan neemt ook de scherptediepte toe, en kun je de achtergrond minder separeren.
Objectief-ontwerpen zijn altijd compromissen. Als je "bokeh" belangrijk vind, is het een hele kunst om juist een objectief uit te zoeken wat daarin uitblinkt. Ik denk dat een Zeiss Macro objectief 50mm/2.0 beter is op dit punt. Het is echter wel een manueel objectief, en een lichtstop minder dan f 1.4
De bokeh van een Sigma 50mm/1.4 staat ook erg goed bekend (maar wellicht nog steeds niet optimaal), maar heeft bijv. minder scherpe hoeken dan een Nikon 50mm/1,4 lens. Alleen zal dat bij het door jouw gebruikte DX-formaat waarschijnlijk weinig opvallen (wel bij FX-formaat).