Foto's vaak veel te donker

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
Wouter60

Foto's vaak veel te donker

Bericht door Wouter60 » zo jul 22 2007 10:47 pm

Ik maak nu een paar weken foto's met mijn Nikon D40x. Ik heb ook al wat foto's laten afdrukken via Snapfish (een printservice van HP). Het resultaat viel nogal tegen: de foto's waren over het algemeen veel te donker afgedrukt.
Bij mijn vorige camera (een Panasonic FZ20) had ik hetzelfde probleem: foto's die zo uit de camera kwamen en onbewerkt werden doorgestuurd naar het Kruidvat, kwamen ook veel te donker terug.
Ik heb mijn monitor (een 19" Philips 190X6 TFT-scherm) nu zo donker gezet dat de weergave van de details aardig overeenkomt met de afgedrukte foto's. Als ik nu foto's van mijn geheugenkaartje inlees op de computer, zien ze er bij voorbaat al veel donkerder uit dan op de camera. In mijn fotobewerkingssoftware ga ik dan m.b.v. niveau's of met helderheid en contrast de boel lichter maken.

Waar ligt dan nou aan? Het kan toch niet zo zijn dat mijn Nikon standaard onderbelichte foto's maakt, waardoor ik ALLE foto's softwarematig moet oplichten om er een beetje een toonbaar resultaat uit te halen als ik ze wil (laten) afdrukken?
Iemand een idee?

Dennis.

Bericht door Dennis. » zo jul 22 2007 10:58 pm

Misschien kun je ergens een RAW (NEF) bestand uploaden zodat het voor ons iets makkelijker is om e.e.a. vast te stellen?

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo jul 22 2007 11:01 pm

't Is uiteraard 't beste om te zorgen dat je foto's juist belicht zijn, maar een goede afdrukservice corrigeert foto's automatisch dus onderbelichte foto's zouden door hen opgelicht moeten worden.

Verder kun je je camera zo instellen dat ie automatisch 1 of 2 stops overbelicht als dat 'n beter resultaat geeft en uiteraard is het voor alle foto's, ook de goed belichte, geen overbodige luxe om de puntjes op de i te zetten in photoshop voordat je iets laat afdrukken.

Wouter60

De oplossing gevonden!

Bericht door Wouter60 » vr aug 03 2007 7:03 pm

Gisteren voor het eerst foto's besteld bij Profotonet, en die kwamen vandaag al binnen!! Het resultaat was verbluffend: eindelijk geen te donkere foto's meer :lol: . De kleuren, de helderheid, de scherpte... alles was perfect. Voor mij dus geen andere afdrukcentrale meer dan deze. Hier blijkt maar weer: alle waar is naar z'n geld, en goedkoop is vaak duurkoop.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”