service mooi niet.

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
dick
Forumlid
Forumlid

service mooi niet.

Bericht door dick » do mar 23 2006 12:31 pm

Vandaag even met onze vrienden in haarlem gebeld ondat ik last heb van twee stofjes in de zoeker van mijn D70s. (een al vanaf de eerste dag)

Mijn camera is pas 5 maanden jong en gevraagd of inca de stofjes wilde verwijderen.
Geen proleem hoor meneer, maar dit is wel kostbaar en valt niet onder garantie.
Lulkoek, al zou dit niet onder garantie vallen hebben ze daar zeker nooit van service gehoord, blijkbaar niet?
En die groene sticker met die duim op de doos, nou die mogen ze in hun r...t stoppen.
Zo dit moest er even uit.

Groet,

Dick

hjanssen

Bericht door hjanssen » do mar 23 2006 12:55 pm

Deuk, na een maand of dan pas gezien, in een nieuwe auto: garantie of service???????

Hier twijfel je toch niet, waarom bij een fototoestel dan wel.

vanson

Bericht door vanson » do mar 23 2006 1:39 pm

ergens kan ik me wel voorstellen dat het 'verwijderen van stofjes' niet onder de garantie of zelfs service valt, het zijn toch 'gebruiks sporen'...

heb je de camera rechtstreeks van INCA gekocht?
anders zou je eens moeten informeren bj de winkel waar je de D70 hebt gekocht of zij wel bereid zijn om je sensor stofvrij te maken onder de noemer 'service'.

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » do mar 23 2006 3:58 pm

Nu wordt er een vergelijking gemaakt die nergens op slaat.
Ik heb het niet over een deuk oid.
Als wij dan toch gaan vergelijken met een auto prima.

Als ik een nieuwe auto koop en ik heb een probleem binnen de garantie word dit toch ook verholpen?

Ik mag aannemen dat dit ook geld voor bv, vocht stof of andere viezigheid achter het glas van een koplamp.
Of wordt er dan ook gezegd, tja kan gebeuren het is een gebruikers voorwerp, dat mag u zelf betalen?
Laten we niet gaan afdwalen, ieder zijn mening.

Dick

a3sfoto

Bericht door a3sfoto » do mar 23 2006 4:18 pm

Ik denk dat er mee wordt bedoeld dat als je er vanaf het begin last van had gelijk terug had gemoeten.
Door verwisselen van lenzen kan er altijd stof binnen komen.
Inca kan die risico niet nemen omdat je het toestel al 5 maanden heb en in die tusentijd had het stof op de sensor had kunnen komen.
Het is niet aan te tonen dat het stof er wel of niet was op het moment dat je het toestel kocht.
Anders zou iedereen gratis de snesor laten reinigen door Inca.
Dat zou wel mooi zijn.

In ieder geval succes
Laatst gewijzigd door a3sfoto op do mar 23 2006 4:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ger

Bericht door ger » do mar 23 2006 4:20 pm

Helemaal mee eens.

ger

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » do mar 23 2006 4:21 pm

Mijn camera's hebben allemaal stofjes zichtbaar in de zoeker. Die kregen ze al binnen 3 weken nadat ik ze nieuw in de doos had gekocht. Het is onvermijdelijk als je fotografeert. Het komt niet op de foto...soms zitten ze op de spiegel en zie je ze daardoor op de zoeker. Soms verdwijnen die weer. Soms zitten ze achter het oculair, dat je trouwens makkelijk eraf kunt halen.

Stofjes op de sensor kun je ook krijgen door gebruik, ook al is het zoom objectief er nooit afgeweest, door de pompwerking van de zoom.

Nieuw uit de doos hoor je niet veel stof op de sensor te hebben etc....maar dan moet je wel meteen terug gaan als je het ziet en omruilen. Dan is de camera namelijk niet nieuw in de doos maar wel eens eruit gehaald en gebruikt. Tot nu toe is er een forumbezoeker geweest die dit had.

Amadeus Gould

a3sfoto

Bericht door a3sfoto » do mar 23 2006 4:26 pm

Daar heb je gelijk in AG, maar dan nog is het niet aan te tonen je kunt helaas niet bewijzen dat je de lens niet verwisseld heb. Kon dat maar.
Tis wel erg vervelend dan maar wel te begrijpen dat Inca zo reageert.
Zeker na 5 maanden.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » do mar 23 2006 4:38 pm

Begrijp me goed als ik ooit (in het hypothetische geval) een digitaal zou kopen nieuw in de doos ... en .... als er een "berg stof" is op de sensor ...en ik zie dat op de eerste foto die ik maak...zou ik meteen dezelfde dag nog bij de winkelier in zijn winkel staan. Dan heeft ie gewoon geen camera verkocht die nieuw in de doos is maar een demo, waar iedereen aangezeten kan hebben.

Een beetje dozenschuiver/winkelier wil geen ophef en rel in de winkel, zegt dan dat het een vergissing is en wisselt dan om.

Maar (weken) later hoef ik er niet mee aan te komen :)

AG

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » do mar 23 2006 7:07 pm

Geheel mee eens en daarnaast: je hebt garantie bij de winkel waar je de camera hebt gekocht en niet bij Inca. Dat is de plaats waar je winkel naartoe gaat. Dus als je een bedrijf een krachtterm wilt toedienen, doe dat dan bij de winkel waar je de camera gekocht hebt. Iets eerlijker.
En de vergelijking met een auto gaat wel op. Als je een nieuwe Volkswagen hebt gekocht bij de dealer, dan ga je bij een mankement toch ook niet naar Pon's (importeur) toe?
:wink:

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » vr mar 24 2006 8:28 pm

Stof op de sensor is te vergelijken met steenslag op een splinternieuwe auto. beide vallen niet onder de garantie. Ik maak mijn sessor schhon met de sensorbrush. Zweetdruppeltjeskarweitje, maar het gaat goed...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » zo mar 26 2006 2:31 pm

Voor alle duidelijkheid, Dick heeft het over stof in de zoeker en NIET op de sensor, dit laatste is niet te voorkomen en valt dus nooit onder garantie. Als ik met met mijn nieuwe auto ga rijden, (om de vergelijking maar weer eens door te trekken) dan wordt hij ook vies, en kan ik hem echt onder "garantie" naar de wasstraat brengen. De sensor moet je toch echt zelf schoonmaken of schoonhouden. De zoeker is een ander verhaal, daar kom je zelf niet bij en de camera moet open. Als er inderdaad al stof in zit bij aankoop van de camera valt dit naar mijn mening onder garantie. Maar ook hier geld weer. Een stofje kan er ook later in terrecht komen en na 5 maanden kan ik mij de reactie van Inca wel voorstellen. Mijn ervaring met Inca is uitstekend. Ik heb een D70 en na 17 maanden ging de lichtmeterunit kapot, een bekend probleem bij Inca en is keurig opgelost en mijn camera was binnen 1 week terug. Echter met veel stof in de zoeker (jaja daar is hij weer) Ik heb gebeld en gemeld dat de stof er tijdens de reparatie in terrecht is gekomen. Camera weer opgestuurd en wederom binnen 6 dagen retour, schoongemaakt en een excusesbriefje erbij.

a3sfoto

Bericht door a3sfoto » zo mar 26 2006 2:45 pm

Ik had na een paar weken ook wat stofjes in de zoeker van mijn D70.
Het valt niet echt maar die zaten er niet toen ik hem kocht.
Het ligt er aan hoe erg de stofdeeltjes aanwezig waren in de zoeker op het moment dat je de camera kocht.
Zou dit erg zijn zou dit denk ik wel onder de garantie vallen en anders regelen met de voorkoper.
Als het een demomodel was, voordat je het wist op het moment van aankoop, kan het daardoor zijn dat er stofdeeltjes binnen zijn gekomen.
Maar je mag dan wel verwachten dat je toestel stofvrij is.
Als het voor de aankoop aangegeven is dat het een demomodel was ligt het anders. Hierdoor geeft de verkoper aan dat het toestel gebruikt is in de winkel.

Lucas

Bericht door Lucas » zo apr 09 2006 9:10 pm

Stofjes op de zoeker is geen probleem, kun je zo zelf wegvegen.
Stof op de sensor is moeilijker.

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » do mei 25 2006 8:41 pm

stof op de sensor haal ik zelf weg met green clean, werkt perfect! Alleen natuurlijk wel heel voorzichtig te werk gaan. Het zuigt de stof van de sensor en de spiegel. Is wel duur, ik betaalde 69 teuro. Maar je doet er wel heel erg lang mee. Het meeste van de onderdelen is gewoon afwasbaar, dus gemakkelijk schoon te maken. Mijn winkel is proff fotograaf en gebruikt dat ook gewoon om de sensor en de binnenkant stof vrij te maken. Had ook stofjes op de sensor zitten en na 1 x zuigen was het al weg. Prima spul! Oh ja, gewoon 1x per jaar je camera na laten kijken, dan voorkom je een hoop problemen.

Jm

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”