Pagina 1 van 1

NK Rallyracing 14 april

Geplaatst: ma apr 15 2013 11:40 pm
door Replay
Eén dag voor het NK Rallyracing op het Eurocircuit Valkenswaard had ik mijn 300mm 2.8 VRII lens gevonden. Mooi op tijd om met het mooie weer een leuk evenement te fotograferen. Het is het eerste NK van het seizoen en ik heb me aangemeld voor alle NK's. Een keer lekker dichtbij huis is ook wel eens fijn.
Gewapend met weer een volle fotokoffer voelde het als vanouds. Ik had het enorm naar mijn zin.
Hieronder enkele foto's van het evenement.

1. D3 - 1/80sec. - f20 - 300mm. Deze 2CV's hebben een standaard motor maar zonder uitlaat. De snelheid zit er niet bepaald hard in maar met de 300mm en 1/80ste kan je het wel zo laten lijken.
Afbeelding

2. D3 - 1/250sec. - f10 - 110mm. Misschien wel mijn favoriete auto.
Afbeelding

3. D3 - 1/320sec. - f14 - 165mm. Wat gebeurt er met een paaltje als je er overheen rijdt en welke vorm neemt het aan? (Crop van 165mm maar te grappig om niet te laten zien)
Afbeelding

4. D3 - 1/250sec. - f14 - 300mm. Start van de buggy's. Ergens rond de 145 pk (motorfietsblok) met een gewicht van net 300kg. Dat gaat vooruit.
Afbeelding

5. D3 - 1/100sec. - f20 - 300mm. Debutant. Waar zou ik mijn lens hebben gekocht? :wink:
Afbeelding

6. D3 - 1/125sec. - f11 - 45mm. Dit hoort er bij. Monteurs die er alles aan doen om de auto toch weer aan de start te krijgen.
Afbeelding

Groeten Roel.

Re: NK Rallyracing 14 april

Geplaatst: ma apr 15 2013 11:51 pm
door marcel.b
Foto 2 de Escort mk1.....achterwielaandrijving = Mooi :D

Re: NK Rallyracing 14 april

Geplaatst: ma apr 15 2013 11:57 pm
door Replay
Helemaal mee eens, misschien wel mooier dan de huidige pk monsters. :wink:
Helaas was hij ook een beetje te enthousiast en stond,zoals zovelen, ook een keer ingegraven in het grind. Dat hoort er ook bij.

Re: NK Rallyracing 14 april

Geplaatst: di apr 16 2013 12:04 am
door marcel.b
Uiteraard........
Achterwielaandrijvers blijven gewoon mooi om in actie te zien , vol het vermogen erop in een bocht en dan net een voorwiel los :D :D

Re: NK Rallyracing 14 april

Geplaatst: di apr 16 2013 5:01 am
door wopper
Mooie actie foto's Roel, toppie.

Ben het met jullie eens De Ford MKI is een mooie wagen.
Misschien wel een optie om eens naar de Eiffel Rally te gaan http://www.eifel-rallye-festival.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik bezoek deze rally al een aantal jaren, is echt een aanrader.

Re: NK Rallyracing 14 april

Geplaatst: di apr 16 2013 7:24 am
door iefie
Leuke serie!
maar waarom zo'n hoog diafragma? Zie f20, f14, f10....ik zou zelf met uitzondering van macro nooit hoger gaan dan f8 a f10.

hoi ief

Re: NK Rallyracing 14 april

Geplaatst: di apr 16 2013 8:44 am
door bjornc
Prachtige actieplaten weer!

Re: NK Rallyracing 14 april

Geplaatst: di apr 16 2013 8:56 am
door Kroontje
Mooie serie ;) Altijd prettig om naar te kijken.

Re: NK Rallyracing 14 april

Geplaatst: di apr 16 2013 5:59 pm
door Replay
iefie schreef:Leuke serie!
maar waarom zo'n hoog diafragma? Zie f20, f14, f10....ik zou zelf met uitzondering van macro nooit hoger gaan dan f8 a f10.

hoi ief
Ik fotografeer alles op manuele settings. Ik kies een sluitertijd en houd de belichting in de gaten. Dan stel ik diafragma in zodat de belichting weer op ' 0' staat. B.v. de eerste foto. Ik wil perse naar 1/80ste om veel snelheid te laten zien bij deze langzame 2CV's. Met de felle zon wordt de foto bijna wit als ik een diafragma kies van b.v. f8. Dit verschilt ook nog als de kleur van de auto wit of zwart is. De foto wordt dan lichter of donkerder omdat de belichting gemeten wordt op het onderwerp. Ik kies vooraf meestal een vrij neutraal punt en stel daar de camera op in. Dan hoef ik,wanneer de auto's er aan komen maar 1 keer links of 1 keer rechts te draaien i.v.m. de onder-overbelichting.
Het is wel vrij lastig om continue aan je diafragmawieltje te draaien omdat een andere(lichtere) kleur van de auto voor een andere belichting zorgt of dat er plots wolken voor de zon komen of dat de auto in een schaduw rijdt.
Foto 4 b.v.,daar wil ik ook de achterste auto's enigszins scherp hebben. Wanneer ik dan naar b.v. f4 ga, dan krijg ik een grote scherpte/diepte verhouding waardoor de achterste auto's onscherp worden. En dát wil ik net niet hebben. Dat geldt ook voor foto 6. Daar wil ik niet alleen de monteur scherp hebben maar ook kunnen zien wat er achter in de vrachtwagen ligt (materiaal zoals luchtslang, boortjes en de band e.d.)

Wanneer ik de camera de keuze laat maken b.v. op S-stand, dan ben ik overgeleverd aan die keuze en aan het diafragma dat hij bepaalt. Maar wil ik dat wel????

Deze foto's zijn onbewerkt, hier en daar een stofje verwijderd dat op de sensor zat, en alleen maar verkleind en in een kader geplaatst. Op kleur is er niets verandert t.o.v. de foto die uit de camera komt. Ik denk dat dat niet nodig is. Het bevalt me wel en ik denk dat ik de goede keuzes heb gemaakt.

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd. Ik denk er niet bij na en alles gaat op de automatische piloot.

Groeten Roel.

Re: NK Rallyracing 14 april

Geplaatst: di apr 16 2013 6:55 pm
door iefie
Helemaal goed. Duidelijk

hoi ief