iefie schreef:Leuke serie!
maar waarom zo'n hoog diafragma? Zie f20, f14, f10....ik zou zelf met uitzondering van macro nooit hoger gaan dan f8 a f10.
hoi ief
Ik fotografeer alles op manuele settings. Ik kies een sluitertijd en houd de belichting in de gaten. Dan stel ik diafragma in zodat de belichting weer op ' 0' staat. B.v. de eerste foto. Ik wil perse naar 1/80ste om veel snelheid te laten zien bij deze langzame 2CV's. Met de felle zon wordt de foto bijna wit als ik een diafragma kies van b.v. f8. Dit verschilt ook nog als de kleur van de auto wit of zwart is. De foto wordt dan lichter of donkerder omdat de belichting gemeten wordt op het onderwerp. Ik kies vooraf meestal een vrij neutraal punt en stel daar de camera op in. Dan hoef ik,wanneer de auto's er aan komen maar 1 keer links of 1 keer rechts te draaien i.v.m. de onder-overbelichting.
Het is wel vrij lastig om continue aan je diafragmawieltje te draaien omdat een andere(lichtere) kleur van de auto voor een andere belichting zorgt of dat er plots wolken voor de zon komen of dat de auto in een schaduw rijdt.
Foto 4 b.v.,daar wil ik ook de achterste auto's enigszins scherp hebben. Wanneer ik dan naar b.v. f4 ga, dan krijg ik een grote scherpte/diepte verhouding waardoor de achterste auto's onscherp worden. En dát wil ik net niet hebben. Dat geldt ook voor foto 6. Daar wil ik niet alleen de monteur scherp hebben maar ook kunnen zien wat er achter in de vrachtwagen ligt (materiaal zoals luchtslang, boortjes en de band e.d.)
Wanneer ik de camera de keuze laat maken b.v. op S-stand, dan ben ik overgeleverd aan die keuze en aan het diafragma dat hij bepaalt. Maar wil ik dat wel????
Deze foto's zijn onbewerkt, hier en daar een stofje verwijderd dat op de sensor zat, en alleen maar verkleind en in een kader geplaatst. Op kleur is er niets verandert t.o.v. de foto die uit de camera komt. Ik denk dat dat niet nodig is. Het bevalt me wel en ik denk dat ik de goede keuzes heb gemaakt.
Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd. Ik denk er niet bij na en alles gaat op de automatische piloot.
Groeten Roel.