Was vandaag even in de MM wat mij opviel is dat de meeste mensen geen flauw idee hebben van wat ze met digitale fotografie kunnen en wat de voor een de nadelen van verschillende camera's zijn.
Nikon heeft op dit moment in spiegel reflex de D40, D40x, D80, D200 en de D2xs.
de D40 en de D40x zijn beide ideale instap camera's met een goede kwalitiet en ze zijn compact. het grote verschil zit hem in de x in de extra megapixel van 4.1 Megapixel verder zijn de camera's identiek. Beide bevatten de foto-coach mogelijkheid en beiden zijn er in 2 smaken met alleen een 18-55 dz ed g II objectief en met de 18-55+ 55-200vr
VR = vibratie reductie, als u op bv 200mm zoomstand de camera beweegt kunt u tot 1 a 2 stops langer doorwerken zonder te hoeven flitsen.
De D80 is een andere camera dan de D40x , beiden hebben 10.2 Megapixel maar de d80 is aanzienlijk groter en bevat meer keuze mogelijkheden in o.a. het menu dan de d40x De d80 wordt of met een 18-55 opbjectief of met een 18-70 objectief of met een 18-200vr objectief geleverd en is er ook alleen als body.
De d80 heeft geen ingebouwde fotocoach maar is bedoeld voor de consument die ALLE F-mount nikon objectieven wil kunnen gebruiken.
Op de d40 en d40x bent u gedwongen om de duurdere AF-S objectieven te kopen om dat de D40 en D40x geen autofocus stift hebben
D 200 en D2xs zijn heel andere camera's bedeold voor de professionele fotograaf , natuurlijk mogen andere dan professionele consumenten ook de D200 of D2xs kopen maar deze camera's verlangen wel van de fotograaf dat hij / zij meer kennis heeft en weet hoe sluitertijden, diafragma en iso met elkaar in verband staan
Nu kan ik mij voorstellen dat u vraagt waarom geen compactje ala de coolpix l4, l5 , 5000?
Natuurlijk mag u een compact toestelletje kopen, sommiggen maken daar heel goede foto's mee maar voor mij is het nadeel dat het toestel zo licht is dat het trillen van mijn handen zorgt voor onscherpe foto's. en een ander nadele is dat je er niet echt lensen van kan verwisselen om bv meer groothoek of juist veel meer tele te krijgen.
doordat het lensje van een coolpix kleiner is is er een grotere scherpte / diepte mogelijk dan met digitale spiegel reflex mogelijk is . een ander nadeel is de ontspanknop vertraging of Shutterlag.
bij een compact toesel is deze meestal vrij groot t.o.v. een spiegel relfex, ten eerste is mijn spiegel reflex sneller klaar om een foto te maken en kan ik ook veel meer foto's achter elkaar maken dan met een coolpix 7900.
kompleet is deze instap gids zeker niet maar het maakt het hopenlijk een stuk makkelijker. als u dus een makkelijke camera wil en u wilt lensen kunnen wisselen koop dan of een d40 of een d40x. wilt u meer vrijheid in de keuze van lensen koop dan de d80
Korte introductie m.b.t. digitale fotografie
Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Korte introductie m.b.t. digitale fotografie
Bericht door dirk-jan boon » za aug 18 2007 4:11 pm
Terug naar “Overige discussies”
Ga naar
- Algemeen
- ↳ Het Forum
- ↳ Vragen over Nikon Club Nederland
- ↳ NCN Fotolocaties
- Clubleden
- Apparatuur
- ↳ Camera's
- ↳ D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00
- ↳ D70(s), D80, D90, D7x00
- ↳ D600, D610, D750 en D780
- ↳ D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)
- ↳ D1, D2, D3, D4, D5 & D6
- ↳ Df
- ↳ Zf
- ↳ Z30, Z50 en Zfc
- ↳ Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
- ↳ Coolpix
- ↳ Analoog
- ↳ 1 serie
- ↳ Actiecamera's
- ↳ DL-series
- ↳ Fuji en Kodak
- ↳ Objectieven
- ↳ F-vatting Objectieven
- ↳ Groothoekzoom
- ↳ Standaardzoom
- ↳ Telezoom
- ↳ Superzoom
- ↳ Vaste brandpuntsafstanden
- ↳ Macro/micro objectieven
- ↳ FTZ vattingadaptor
- ↳ Z-vatting Objectieven
- ↳ Groothoekzoom
- ↳ Standaardzoom
- ↳ Telezoom
- ↳ Superzoom
- ↳ Vaste brandpuntafstanden
- ↳ Macro / Micro objectieven
- ↳ Serie 1 objectieven
- ↳ Overig objectieven
- ↳ Flitsers
- ↳ Filters
- ↳ Statieven
- ↳ Overige fotoapparatuur
- ↳ Fotografica
- ↳ Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur
- ↳ Computer hardware en software algemeen
- ↳ Gevraagd en aangeboden
- ↳ archief gevraagd en aangeboden
- Fotograferen
- ↳ Komende evenementen
- ↳ Foto wandelingen
- ↳ Fotolocatie tips
- ↳ Vragen en tips over foto's en fotograferen
- ↳ Opleidingen/cursussen/boeken/websites
- ↳ Fotobewerking en archivering
- ↳ Overig fotografie
- Foto's
- ↳ Foto-opdrachten
- ↳ Maandopdracht
- ↳ Archief Maandopdrachten - Winnaars
- ↳ Archief Foto opdracht
- ↳ Weekopdracht
- ↳ NCN Foto opdracht
- ↳ Fotobespreking
- ↳ Foto's NCN- en forumuitjes
- ↳ Analoog
- ↳ Architectuur, industrie en urbex
- ↳ Avond- en nachtfotografie
- ↳ Bloemen en planten
- ↳ Dieren
- ↳ Evenementen, Concerten en Musea
- ↳ Landschappen
- ↳ Macro en close-up
- ↳ Portret, studio en mode
- ↳ Glamour en artistiek naakt
- ↳ Reclame en producten
- ↳ Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)
- ↳ Sport
- ↳ Steden en dorpen
- ↳ Straat-, documentaire- en reisfotografie
- ↳ Transport
- ↳ Zwart-wit
- ↳ Overig
- ↳ Secties oude indeling (alleen reageren op bestaande draadjes)
- ↳ Foto presentaties
- ↳ Verzameldraadjes fotopresentaties
- ↳ Foto's gemaakt met niet-Nikon camera
- Filmen
- ↳ Filmen met een Nikon DSLR
- ↳ Filmen met een Nikon Coolpix camera
- ↳ Filmen met een niet-Nikon camera
- ↳ Filmen algemeen
- Discussie
- ↳ Nikon
- ↳ Overige discussies