Veel bekijks, weinig antwoord?

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
Remon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Veel bekijks, weinig antwoord?

Bericht door Remon » wo mei 29 2013 9:51 pm

Hoe komt het dat er zo veel mensen wel kijken in Foto presentaties en Foto beoordelingen, maar weinig tot niet commentaar op threads leveren?
Gear: Nikon D90 + Grip - Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G - Nikon AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G - Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G - 2x Nikon Speedlight SB-24
Mijn foto's kunnen soms apart zijn bewerkt!

JJG
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Veel bekijks, weinig antwoord?

Bericht door JJG » wo mei 29 2013 9:52 pm

Misschien angst voor kritiek van anderen op hun eigen commentaar??

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo mei 29 2013 9:59 pm

Is altijd al zo geweest.

Dit is ook geen echt foto-forum, maar veel meer een 'gear-forum'.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo mei 29 2013 10:03 pm

Er zijn veel discussie over gegaan. ook tijdens bijeenkomsten.

Dat ze zich nog niet goed genoeg voor voelen.
Bang dat ze het verkeerd vertellen of aangeven.
Vriendjes politiek ;)
Of dat de foto niks doet bij ze. dus niet pakkend genoeg om daarop te reageren ;)
Daarnaast zijn er ook mensen die bij beoordeling foto's plaatsen niet tegen kritiek kunnen (onderbouwd) en dan als reden hebben Dan reageer ik ook niet meer .

Kroontje

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » wo mei 29 2013 10:05 pm

Ik vind het erg lastig commentaar te leveren. Mijn oordeel is in mijn werk steeds een vergelijking tussen wat zou moeten zijn en wat is.
Bij kunst, of bij dit forum is het probleem dat je meestal niet weet wat de kunstenaar of fotograaf wil uitdrukken.
Scherpte of belichting bespreken vind ik om die reden ook al iets dat zonder toelichting van de fotograaf onzinnig is in mijn ogen.
Ik maak soms zelf foto's die technisch wellicht beter kunnen, maar die uitdrukken wat ik wil. Dat geldt vast voor vele anderen ook. En moet ik dan commentaar geven op een scheve horizon, of (on)scherpte of "verkeerde" belichting?
Ik geef een heel enkele keer een reactie, iets als "mooi" wanneer het me raakt. Maar daar zit de fotograaf die de foto maakte vast niet op te wachten, omdat het niet aangeeft waarom of wat ik mooi vind.
Meestal zwijg ik dus, maar ik kijk naar vrijwel alles wat hier - en op andere fora - voorbij komt.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » wo mei 29 2013 10:10 pm

Bijvoorbeeld omdat mensen het moeilijk vinden om een foto te beoordelen.
Vooral als het gaat om het belangrijkste aspect van de foto, n.l. de inhoud. Dan is het m.i. soms zelfs gevaarlijk omdat je makkelijk iemand op het verkeerde been zet
Dat is i.d.d. ook niet makkelijk als het om een beeld gaat van iemand die je niet of nauwelijks kent en dus moeilijk de ontwikkeling als fotograaf kunt inschatten.
Daarom reageer ik ook niet zo vaak en ben nogal voorzichtig met mijn commentaar.
Afhankelijk van de reactie wil ik mijn commentaar vaak wel verder uitleggen.

Remon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Remon » wo mei 29 2013 10:22 pm

Ik ben nog niet zo'n ster in fotograferen, al helemaal niet qua compositieregels e.d. en als een foto verkeerd getint is, of overbelicht of iets in die trend, mag dat wat mij betreft rustig gezegd worden :)
Gear: Nikon D90 + Grip - Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G - Nikon AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G - Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G - 2x Nikon Speedlight SB-24

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » wo mei 29 2013 10:40 pm

Ik kan slechts voor mezelf spreken. Ik reageer eigenlijk alleen wanneer een foto mij heel erg aanspreekt. Wanneer ik kritisch zou zijn voel ik me als de beste schipper die aan wal staat. Bovendien vind ik dat je dan ook moet vertellen hoe het beter kan. Daarvoor ben ik nog veel te veel een beginnertje. Daarom laat ik het over aan de forumleden die er verstand van hebben.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo mei 29 2013 10:41 pm

Een paar van mijn redenen:
- Geen tijd, soms blader ik alleen snel even door het forum.
- Het is lastig om aan te voelen of iemand wel kritiek wil, van sommige posters weet ik ondertussen dat ze alleen willen horen dat de foto's geweldig zijn en niets doen met kritiek.
- In sommige foto's is zo weinig moeite gestoken dat het geen kritiek waard is.
- Als de basis techniek van een foto goed is dan valt er niets over te zeggen als je niet weet wat er met de foto bereikt wil worden.
- Soms vind ik een foto zo slecht dat ik maar niet zeg wat ik ervan vind :P

Mijn belangrijkste reden, als iemand voor het plezier foto's maakt dan boeit het toch helemaal niet dat het in mijn ogen geen goede foto is.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo mei 29 2013 10:43 pm

Zoals menigeen hiervoor al opsomde, de redenen zijn divers.

Wat ik zelf 'lastig' vind is, als alweer de zoveelste foto's van een schattig kindje, lief huisdiertje, wazig en overbelicht blommetje, etc. voorbijkomt en iemand dan heel trots meldt "kijk eens, wat ik gemaakt heb".

Tja, wat moet je dan? :? Zeggen dat het bagger is? Zeggen dat het zus en zo niet deugt, niet scherp is, kleuren fout, of dat je al die schattige kindertjes/kitties zat bent? Of uit beleefdheid maar niks zeggen?
Best wel lastig...want voor vrijwel iedereen geldt (mezelf incluis) de waarheid willen we eigenlijk helemaal niet horen... :twisted:

Afbeelding

wopper
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door wopper » wo mei 29 2013 10:48 pm

Tja er zijn mensen die posten en krijgen veel reacties, en er zijn mensen die posten en krijgen geen reactie.... :wink:
Kroontje schreef: .
Vriendjes politiek ;)

Kroontje
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift

Bouwmachineweb.com

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » wo mei 29 2013 11:09 pm

Als ik eerlijk ben, reageer ik ook eigenlijk pas als een foto mij echt heel erg aanspreekt. Of als iemand heel direct vraagt om 'kritiek'. Of als ik zelf bij de gelegenheid ben geweest en er worden foto's in een verzameldraad geplaatst. Foto's die gaan over portretfotografie zal ik ook niet zo snel beoordelen op 'belichting', wel zal ik in die sector wat meer op make-up, kleding en styling letten.

Ik probeer op de foto's van mijn 'vriendjes', juist niet te reageren hier op het forum. Dat doe ik wel persoonlijk of via FB.

Er zijn inderdaad mensen die posten en veel reacties krijgen, die posten dan ook echt hele mooie, goede en interessante foto's.

Misschien moeten we een 'like'-knop introduceren...... Hoeven we alleen nog maar een knopje in te drukken.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » do mei 30 2013 4:11 am

Of gewoon in de titel opnemen [KG] Kritiek Gewenscht.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do mei 30 2013 6:15 am

PanzerFaustNL schreef:Of gewoon in de titel opnemen [KG] Kritiek Gewenscht.
Hebben we daarvoor al niet het verschil tussen een foto-presentatie en een foto-beoordeling? (als ik het niet mis heb)
Het hangt bij mij ook heel erg af in wat voor 'mood' ik zelf ben (stressig of relaxed) en daarna hangt het inderdaad heel erg af van het onderwerp.,
Het is soms ook een moeilijke lijn om op te lopen, want iemand kan een foto plaatsen die vanuit zijn/haar visie prachtig mooi is; en een vreselijk mooi moment 'vat'.
Maar als ik dat moment nou niet zie, maar alleen dat de horizon echt wel scheef staat... zeg je dat dan wel, of zeg je dat dan niet?

Wat is kritiek? Iets wat de poster zelf ook al wel had gezien (ga ik soms echt wel van uit) of echt constructief/opbouwend/verklarend een antwoord, of gewoon 'wow, wat een mooie plaat!'?
Ik zie op sommige posts zulke mooie uitgebreide antwoorden komen (steevast van dezelfde mede-forumleden) dat ik juist soms door die antwoorden de post anders bezie.
Ik reageer dus soms wel, en soms niet; maar probeer er niet als 'vanzelf' langs te lopen; want als ik zelf wat plaats (wat ik soms niet een 'durf' omdat ik mijn foto's soms/vaak nog gewoon te slecht vind in vergelijking met de briljante foto's die ik soms langs zie komen....) dan zou ik juist krititek wél op prijs stellen want daar leer ik dan weer van.

Wat me soms wel wat stoort is iemand die foto's plaatst, en na x tijd dan maar een eigen bericht plaatst zo van "Goh, 68x bekeken maar geen reactie?" (zonder iemand rechtstreeks te willen raken!) dan heb ik juist vaak zoiets van, dan reageer ik juist niet.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Remon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Remon » do mei 30 2013 6:19 am

Van mij uit was het meer nieuwsgierigheid, dat de views van bots ook meetelden ofzo, niet uit frustratie

Plaats reactie

Terug naar “Het Forum”