Nieuw toestel kiezen, welke?

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
jkoning

Nieuw toestel kiezen, welke?

Bericht door jkoning » ma jul 15 2013 12:50 pm

Hallo,
Ik heb al enkele jaren een nikon coolpix S8000 (compactcamera) maar ik wil eigenlijk nu wel graag een camera die kwalitatief betere foto's kan maken.
In het verleden heb ik een analoge spiegelreflex gekocht (pentax mz-50) en er een cursus voor gevolgd en ik vond de foto's daarvan echt prachtig, maar vervolgens hebben we later een digitale compact aangeschaft en heb ik eigenlijk voornamelijk de automatische functie hiervan gebruikt...

Ik gebruik de camera voornamelijk om foto's te maken van mijn tekeningen en schilderijen en verder om voor mezelf mooie en scherpe referentiefoto's te maken (meestal portretten van mensen en dieren dus moet goed kunnen in omstandigheden met minder licht zoals stallen en ook voor bewegende onderwerpen).

Ik heb al wat rondgezocht op internet en de meeste mooi gefotografeerde schilderijen waren met een spiegelreflex geschoten zag ik, ik weet niet of je daarmee dergelijke onderwerpen echt heel veel mooier gefotografeerd krijgt dan met een goede compactcamera, maar fotografie op zich- is dus niet mijn hoofddoel (zeg ik dat goed?)

Ik wil graag een goede aanschaf doen en heb er zo ongeveer rond de 500 euro voor over.
Heel graag zou ik jullie advies willen, zou een instap-spiegelreflex een goede optie zijn of kan ik dan beter toch vast een slagje duurder nemen met wat meer mogelijkheden, en welke lens zou dan het meest geschikt zijn voor mijn doeleinden (18-55 of beter 18-105 om maar wat te zeggen want ook hierin ben ik niet thuis)?
Of zou een goede compactcamera ook ruim voldoende zijn hiervoor zoals de Panasonic FZ200 of Canon SX50?

Ik denk dat een systeemcamera er voor mij teveel tussenin zit: als de resultaten echt heel veel beter zijn met een dslr dan neem ik de nadelen voor lief, maw als je dan toch een grotere camera hebt en verschillende lenzen moet hebben voor een beter resultaat dan mag hij ook nog wel ietsje groter zijn als dat de kwaliteit zo ten goede komt.

Alvast bedankt!

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nieuw toestel kiezen, welke?

Bericht door gijs sandberg » ma jul 15 2013 1:35 pm

Beste J,
Als je serieus kunstobjecten wilt fotograferen is er slechts één recept: een reflexkamera met zo hoog mogelijke resolutie en een goede macrolens (bij Nikon Micro-Nikkor genaamd).
Of dat voor E 500 lukt betwijfel ik.
Zoomlenzen moet je voor dat soort foto's nooit gebruiken, vanwege de vertekening.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » ma jul 15 2013 1:57 pm

voor portretten zou je minimaal 50mm willen hebben qua lens, en qua licht het liefst zo lichtsterk mogelijk. Kijk eens naar primelenzen bv. de 50mm 1.8 of evt. 85mm 1.8.

50mm 1.8D met diafragma-ring ( scherptediepte handmatig bedienen ) kost ong. € 118

50mm 1.8G zonder diafragma-ring ( scherptediepte wordt alleen door camera geregeld ) kost ong. € 168

85mm 1.8D met diafragma-ring ( scherptediepte handmatig bedienen ) kost ong. € 339

85mm 1.8G zonder diafragma-ring ( scherptediepte wordt alleen door camera geregeld ) kost ong. € 390

korte uitleg over de AF-D en AF-G lenzen:
[quote]AF-G
AF-G-objectieven zijn geïntroduceerd in 2000. Deze objectieven lijken op AF-D-objectieven en bieden dezelfde functionaliteit. Ze hebben echter geen diafragmaring. (Een diafragmaring is alleen vereist voor oudere Nikon SLR-camera's die deze informatie niet via het objectief kunnen detecteren.) Klik hier voor meer informatie over AF-G-objectieven.[/quote]

Dus als je een AF-D lens koopt, omdat deze goedkoper zijn, moet je er op letten dat de DSLR die je hebt/koopt deze lens zelf wel kan aansturen
Een aantal zijn :

Code: Selecteer alles

D90                              €449
D7000                            €645
D300                             €899
D7100                            €985
D600                             €1510
D800                             €2278
D3                               €5500
Qua budget wordt het wel lastig als je een body erbij wilt kiezen:

Je zou dan een goedkopere body kunnen overwegen, maar dan moet je lenskeuze wel op een AF-S variant vallen ( iets duurder )

D3100                              €273
D3200                              €359
D5100                              €385
D5200                              €578
Maar je zou voor de flexibiliteit toch voor een kit kunnen gaan:

D3100 + 18-55                  €316
D3200 + 18-55                  €402
D3100 + 18-105                 €431
D5100 + 18-55                  €439
D3100 + 18-55 + 55-200         €477
D90 + 18-55                    €499
D5100 + 18-105                 €540
Bron: Tweakers.net

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma jul 15 2013 2:15 pm

Voor het maken van reproducties van schilderijen en tekeningen is het van belang dat een objectief zo veel mogelijk vrij is van vertekening. Hiervoor kunnen macro-objectieven, zoals de AFS Micro-Nikkor f/2.8 60mm (bv. in combinatie met een D3100/D3200), in aanmerking komen.
Jur

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » ma jul 15 2013 2:35 pm

gijs sandberg schreef: Zoomlenzen moet je voor dat soort foto's nooit gebruiken, vanwege de vertekening.
Zoomlenzen, of groothoeklenzen? In ieder geval beneden de 50mm heb je zeker last van vertekening. Een 55-200 zou dus best kunnen.
Jur schreef:zoals de AFS Micro-Nikkor f/2.8 60mm (bv. in combinatie met een D3100/D3200), in aanmerking komen.
Wordt een beetje te duur : 60mm 2.8 kost ong. €446, en als daar nog een body bij moet vanaf €273,....

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma jul 15 2013 2:46 pm

wiebeterpstra schreef:
Wordt een beetje te duur : 60mm 2.8 kost ong. €446, en als daar nog een body bij moet vanaf €273,....
De AFS Micro Nikkor f/2.8 40mm DX zou ook nog kunnen en is meer dan de helft goedkoper dan de 60mm. Nadeel is de kortere werkafstand tot het te reproduceren kunstwerk, waardoor het netjes en gelijkmatig uitlichten daarvan niet gemakkelijker wordt.
Jur

jkoning

Bericht door jkoning » ma jul 15 2013 3:12 pm

Bedankt allemaal voor de reacties!!
Jullie zijn het er dus allemaal over eens dat het in ieder geval een spiegelreflex zou moeten worden, en dan het liefst met een lens die niet onder de 50 mm zit ivm de vertekening..

Voor reproducties kan ik altijd nog mijn werk professioneel laten fotograferen vandaar dat ik kies voor een redelijk te betalen camera wat wel kwalitatief beter is dan mijn huidige, het fotograferen blijft gewoon hobbymatig voor mij.

Wat budget betreft mag het best ietsje meer zijn, ik kan ook altijd sparen voor een extra lens natuurlijk- dus misschien zou dan de D3200 met een 55-200 mm lens iets zijn, waar ik dan later een AF S lens van 50 mm voor portretten bij zou kunnen kopen... of zouden jullie dan eerder kiezen voor een D90 kit of D5100 (die hebben beide wel veel minder pixels, is dat dan ook nadelig?) kit en daarbij dan sparen voor zo'n AF-D lens (of is het verschil met zo'n AF D lens en een bv. 18-105 mm lens alleen voor het geoefend oog zichtbaar)?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma jul 15 2013 4:07 pm

Beste J,

Begrijp me goed

-Een D5100 heeft af-s lenzen nodig om in algemeen gebruik (AF) nuttig te kunnen zijn.
-over vertekening: dat heeft niets met de absolute brandpuntafstand te maken, Micro Nikkor lenzen hebben er weinig last van , de meeste zoomlenzen wel.

De genoemde 40mm micro nikkor kan een redelijke (en budgettair verantwoorde) keuze zijn, als je kan leven met de beperkingen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

jkoning

Bericht door jkoning » ma jul 15 2013 9:08 pm

gijs sandberg schreef:Beste J,

Begrijp me goed

-Een D5100 heeft af-s lenzen nodig om in algemeen gebruik (AF) nuttig te kunnen zijn.
-over vertekening: dat heeft niets met de absolute brandpuntafstand te maken, Micro Nikkor lenzen hebben er weinig last van , de meeste zoomlenzen wel.
Ingewikkeld, dit, Gijs... ik zal me daar eerst dan maar eens wat verder in verdiepen, bedankt weer.

jkoning

Bericht door jkoning » vr jul 19 2013 11:09 am

Ik heb inmiddels een keuze gemaakt, ik hoop dat ik hier nu nog welkom ben :huh: maar het is een canon geworden, d100 met een 18-55 mm (kit)lens en 50 mm f 1.8
Bedankt allemaal voor jullie hulp!!

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » vr jul 19 2013 11:26 am

tsja, misschien kan je die vraag beter aan je zelf stellen : Wat biedt het NCN forum jou?

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Wolf » vr jul 19 2013 11:49 am

jkoning schreef:Ik heb inmiddels een keuze gemaakt, ik hoop dat ik hier nu nog welkom ben :huh: maar het is een canon geworden, d100 met een 18-55 mm (kit)lens en 50 mm f 1.8
Bedankt allemaal voor jullie hulp!!
Je moet de camera kiezen waar jij je goed bij voelt! Of het nu een Nikon of Canon is.

Gefeliciteerd met je aankoop en succes met plaatjes maken.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

jkoning

Bericht door jkoning » za jul 20 2013 11:59 am

dankje wolf!

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”