Vooropgesteld dat een ieder natuurlijk lekker zijn/haar eigen mening moet kunnen plaatsen wil ik wel even kwijt dat ik me volledig aansluit bij Kroontje en Robin.
De gedachtegang dat dit een apparatuur-forum is, waar de foto's alleen maar 'ter ondersteuning/verduidelijking van een probleem c.q. presentatie van een product' zijn en dat je voor een 'like' dan maar naar Facebook moet doet mij wel even de ogen redelijk 'open vallen'.
Als je zo'n gedachtegang vasthoudt dan is dit forum tot uitsterven gedoemd.
Dan wordt dit een forum waar oude mannetjes ellenlange discussies gaan voeren hoe je wel of niet technisch correct beschrijft waarom een focuspunt verdeeld is in 1/3 en 2/3 en dat die naar ratio verdeeld worden voor én achter dat scherpstelpunt; daarnaast gaan die mannetjes dan nóg langer in discussie waarom een foto die 'donker' geplaatst wordt (omdat die nu eenmaal door de TS 's avonds gemáákt was) echt niet 'goed' is en dat als zij dat zeggen dat het niet uitmaakt hoe mooi je zelf die foto vindt; dat hij dan toch echt niet mooi is omdat deze technisch gezien niet 'kloppend' zou zijn
Foto's maken en delen is van 'nu'; dus als je als forum daarin mee wil groeien dan moet je ook van 'nu' zijn.
Juist diezelfde 'mannetjes' hebben letterlijk TONNEN aan kennis en ervaring aan boord; die kennis is zo nodig in deze tijd waarin iedereen die de Mediamarkt/Saturn uitloopt met een D-vulmaarin onder zijn/haar arm zich meteen 'volwaardig pro-fotograaf' waant.
Want ja, ook ik dacht dat toen ik mijn D3100 2 jaar geleden kocht; maar door hier te kijken/lezen/vragen te stellen/foto's te delen krijg ik gefundeerd commentaar (over het algemeen dan) en tips, trucs, hulp en opbeurende woorden. Waarom iemand 'afbranden' als zijn of haar foto's technisch niet 'correct' zouden zijn? Iedereen moet het toch 'leren'? En nee, niet iedereen haalt het niveau zoals ik hier soms voorbij zien komen.
Maar dat is juist ook zo mooi, foto's zien waarvan ik dan denk: "Wow, ik wilde dat ik ook zúlke mooie foto's kon maken" want dat inspireert mij om verder te gaan met mijn fotografie.
Ook het organiseren van uitjes die gaan over het leren maken van mooiere/betere foto's hoort daarbij; als het alleen maar zou gaan om het uitmelken van de D5300/Df/D7200/D8100/D400/D500/DXf en weet ik veel welke typen er nog komen en het technisch verhandelen van alle bijpassende technische onderdelen? Saai!
Het leuke is, is dat er onlangs eenzelfde discussie 'opdook' en dat er vanuit het 'team' werd gereageerd - ook op een uitgebreid bericht van mij - dat dit achter de schermen besproken zou worden.
Ik durf het niet te pinpointen, maar het lijkt mij dat er ondertussen al wel IETS gebeurt zou kunnen zijn. Of er wordt een uitspraak gedaan dat het definitief zo blijft zoals het is.
Jammer om te merken dat door niet 'slagvaardig' handelen er weer zo'n discussie oplaait; en het zal - zolang er niet IETS gebeurt - ook niet de laatste zijn...
Dit is wat ik ervan denk, doe ermee wat je wilt :mrgreen: