Nikon en Internationale Garantie
-
Freebeezz
Nikon en Internationale Garantie
Hallo allemaal,
Ik ben van plan een Nikon 70-200 2.8 VR telelens in Hong Kong te bestellen.
En ja, puur uit economisch oogpunt, de lens scheelt t.o.v. de goedkoopste aanbieder in Nederland ruim 300 euro, en das toch geld.
De lens wordt verkocht met 3 jaar Internationale Garantie.
Valt Nederland ook onder deze Internationale Garantie of heeft importeur Inca het alleen recht, en kunnen zij beslissen géén garantie te verlenen?
En is dit juridisch juist, want wat is dan het nut van een internationale garantie?
Nu heb ik al gehoord dat Nikon en Inca gaan scheiden dit jaar, wat dat voor de Internationale Garantie inhoud is mij dan ook onbekend.
Groetjes.....
Ik ben van plan een Nikon 70-200 2.8 VR telelens in Hong Kong te bestellen.
En ja, puur uit economisch oogpunt, de lens scheelt t.o.v. de goedkoopste aanbieder in Nederland ruim 300 euro, en das toch geld.
De lens wordt verkocht met 3 jaar Internationale Garantie.
Valt Nederland ook onder deze Internationale Garantie of heeft importeur Inca het alleen recht, en kunnen zij beslissen géén garantie te verlenen?
En is dit juridisch juist, want wat is dan het nut van een internationale garantie?
Nu heb ik al gehoord dat Nikon en Inca gaan scheiden dit jaar, wat dat voor de Internationale Garantie inhoud is mij dan ook onbekend.
Groetjes.....
-
Amadeus Gould
Dag,
Ik ben geen jurist.
Maar de praktijk in de VS is dat Nikon USA alleen op camera's en objectieven die in de VS zijn verkocht garantie verleent.
En zo wordt op camera's geimporteerd door een bedrijfje op Urk (dat die spullen via St. Maarten naar hier vervoert en verkoopt) geen garantie (d.w.z. gratis reparaties) verleent door de NL of een andere distributeur in de EU. Het bedrijfje op Urk moet de garantie zelf maar waar maken.
Wereldwijd wil Nikon grijze import tegengaan. Die politiek staat los van INCA.
We hebben in Nederland (en de EU) ook nog zoiets als invoerrechten en ik weet niet of "jouw" voordeel van 300 Euro dan verloren gaat of dat het voordeel van 300 Euro na invoerrechten is
Amadeus Gould
Ik ben geen jurist.
Maar de praktijk in de VS is dat Nikon USA alleen op camera's en objectieven die in de VS zijn verkocht garantie verleent.
En zo wordt op camera's geimporteerd door een bedrijfje op Urk (dat die spullen via St. Maarten naar hier vervoert en verkoopt) geen garantie (d.w.z. gratis reparaties) verleent door de NL of een andere distributeur in de EU. Het bedrijfje op Urk moet de garantie zelf maar waar maken.
Wereldwijd wil Nikon grijze import tegengaan. Die politiek staat los van INCA.
We hebben in Nederland (en de EU) ook nog zoiets als invoerrechten en ik weet niet of "jouw" voordeel van 300 Euro dan verloren gaat of dat het voordeel van 300 Euro na invoerrechten is
Amadeus Gould
-
Freebeezz
Oké, maar wat is dan "Internationale Garantie" ??? Wat stelt dat dan voor? Zoals gezegt de lens wordt verkocht met "Nikon International Warranty" Is dat dan een loze kreet, en als Nikon inderdaad "grijze import" wil tegen gaan, waarom geven ze dan wel International Warranty's uit? Vind ik toch vreemd.Wereldwijd wil Nikon grijze import tegengaan.
Klopt, dat is een "risico" dat je loopt, ligt ook aan de manier van verzending, EMS wordt zwaar gecontroleerd, terwijl een pakket verstuurd door Feddex gemerkt als "non commercial gift" vaak zonder problemen aankomt.We hebben in Nederland (en de EU) ook nog zoiets als invoerrechten en ik weet niet of "jouw" voordeel van 300 Euro dan verloren gaat of dat het voordeel van 300 Euro na invoerrechten is
Daarnaast zijn er zelfs handelaren die jou de invoerrechten vergoeden als dat het geval mocht zijn.
Zoals het er nu uit ziet heb ik voor € 1275,- een Nikon 70-200 2.8 VR thuis met 3 jaar garantie (als die garantie nog wat voorsteld dan, en vandaar ook mijn vraag)...
Groetjes....
-
Amadeus Gould
Dag,
Ook een beetje flauw.. Men kan ook de vraag stellen waarom men dan bijv. een "US Warranty" zou hebben. Je betaalt meer voor het product aldaar dan in land Z en voor garantie kun je alleen in de US terecht. Terwijl een product in land Z goedkoper is en men overal garantie zou moeten verlenen.
Ik denk dat het er op neerkomt dat het geen garantie hebben, het risico is dat je neemt voor de veel gunstigere (tax free) prijs. De vraag is of dat risico groot is. Eigenlijk zou ik zo'n duur product toch willen zien voordat ik het kocht en het liefst ter plekke uitproberen.
Dat zijn dan volgens de minister van financien extra inkomsten die opgegeven moeten worden
Sorry ik kon het even niet laten.
Amadeus Gould
Flauwe opmerking, maar "International Warranty" is niet hetzelfde als "Worldwide Warranty". "International Warranty" is dan bijv. de "Warranty" buiten VS, EU en nog een paar gebieden.Oké, maar wat is dan "Internationale Garantie" ??? Wat stelt dat dan voor? Zoals gezegt de lens wordt verkocht met "Nikon International Warranty" Is dat dan een loze kreet, en als Nikon inderdaad "grijze import" wil tegen gaan, waarom geven ze dan wel International Warranty's uit? Vind ik toch vreemd.
Ook een beetje flauw.. Men kan ook de vraag stellen waarom men dan bijv. een "US Warranty" zou hebben. Je betaalt meer voor het product aldaar dan in land Z en voor garantie kun je alleen in de US terecht. Terwijl een product in land Z goedkoper is en men overal garantie zou moeten verlenen.
Ik denk dat het er op neerkomt dat het geen garantie hebben, het risico is dat je neemt voor de veel gunstigere (tax free) prijs. De vraag is of dat risico groot is. Eigenlijk zou ik zo'n duur product toch willen zien voordat ik het kocht en het liefst ter plekke uitproberen.
Daarnaast zijn er zelfs handelaren die jou de invoerrechten vergoeden als dat het geval mocht zijn.
Amadeus Gould
- Hans Braakhuis
- Forumlid

- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
"Internationale Garantie"
Je hebt met een Nederlandse camera, op vakantie in de US internationale garantie. Je moet dan wel je Nederlandse aankoopbewijs, garantiebewijs en je paspoort bij je hebben. Omgekeerd heeft een Amerikaan hier op vakantie dus ook garantie bij Inca.
Garantie en service wordt geleverd door de leverancier.
Je hebt met een Nederlandse camera, op vakantie in de US internationale garantie. Je moet dan wel je Nederlandse aankoopbewijs, garantiebewijs en je paspoort bij je hebben. Omgekeerd heeft een Amerikaan hier op vakantie dus ook garantie bij Inca.
Garantie en service wordt geleverd door de leverancier.
-
Amadeus Gould
Dan had ik het dus mis in mijn tweede bericht.Hans Braakhuis schreef:"Internationale Garantie"
Je hebt met een Nederlandse camera, op vakantie in de US internationale garantie. Je moet dan wel je Nederlandse aankoopbewijs, garantiebewijs en je paspoort bij je hebben. Omgekeerd heeft een Amerikaan hier op vakantie dus ook garantie bij Inca.
Garantie en service wordt geleverd door de leverancier.
Ik ben dan wel benieuwd hoe het dan zit met de Nederlander, met Nederlands paspoort, wonend in Hong Kong die hier op vakantie is. Wellicht zal men dan wel om een vliegtuigticket vragen?
Amadeus Gould
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op za apr 22 2006 4:55 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
-
hjanssen
Een collega van mij heeft een Coolpix in Singapoor gekocht, ter vervnaging van zijn kapotte/gestolen Coolpix. Kort naar terugkomst ging die camera kapot en het heeft zeer veel moeite gekost om die hier gerepareerd te krijgen. Pas naar overleg van de toestemming van de verzekering, waaruit bleek dat hij met een camera op vakantie was gegaan en dus niet op een koopje uit ging men mokkend accord.Ik ben dan wel benieuwd hoe het dan zit met de Nederlander, met Nederlands paspoort, wonend in Hong Kong die hier op vakantie is. Wellicht zal men dan wel om een vliegtuigticket vragen?
-
Freebeezz
Oké, het is mij inmiddels wat duidelijker wat o.a. op Ebay onder International Warranty geschaard wordt.
Alle garantie claims lopen via www.mackcam.com . Als je woonachtig bent in Europa wordt de service door een Service Center van Mack Warranty's in het land waar je woonachtig bent verleent.
In het geval van Nikon wordt dan in mijn geval de lens gerepareerd door Nikon (Inca ???) als daar kosten uit voort komen worden deze door Mack Warranty's vergoed.
Tenminste zo wordt het door de retailers in Hong Kong uitgelegd.
Ik heb er een mailtje aan Mack Warranty's aangewaagd wat precies hun pollicy is voor Nikon en Nederland.
Ik kom daar nog op terug....
Maar zo als het er nu uitziet kan men rustig je spullen in b.v. Hong Kong aanschaffen en toch je service behouden.....
Alle garantie claims lopen via www.mackcam.com . Als je woonachtig bent in Europa wordt de service door een Service Center van Mack Warranty's in het land waar je woonachtig bent verleent.
In het geval van Nikon wordt dan in mijn geval de lens gerepareerd door Nikon (Inca ???) als daar kosten uit voort komen worden deze door Mack Warranty's vergoed.
Tenminste zo wordt het door de retailers in Hong Kong uitgelegd.
Ik heb er een mailtje aan Mack Warranty's aangewaagd wat precies hun pollicy is voor Nikon en Nederland.
Ik kom daar nog op terug....
Maar zo als het er nu uitziet kan men rustig je spullen in b.v. Hong Kong aanschaffen en toch je service behouden.....
-
Amadeus Gould
Dag,
Het is een "garantie" die je bij Mack afsluit. Eigenlijk is het een soort verzekering, die je zelf moet afsluiten binnen 30 dagen na aankoop. Die verzekering dekt alleen zaken die bij normaal gebruik (volgens het instructie boekje) het niet meer doen. Het is dus geen ongevallen etc. verzekering.
Voor een lens is dat 25 Euro voor 3 jaar. Bij een probleem moet je eerst contact opnemen met Mack en vertellen wat het probleem is. Je krijgt dan een autorisatienummer en zij melden dan tevens waar je de camera kunt laten repareren. Men wil vooraf een prijsopgave hebben en weten welke onderdelen worden vervangen. Pas als Mack dan toestemming geeft kan het objectief worden gerepareerd. Zo lees ik op de site.
a) Ik ken de reputatie van Mack niet.
b) Ik vraag me ook af hoe het gaat na 1 augustus: vooralsnog is niet bekend waar reparatieservice op in NL gekochte Nikons zal worden uitgevoerd. Vergoedt die verzekering ook kosten voor opsturen?
c) Voor de 300 Euro voordeel (voor invoerrechten) zou ik me niet in deze bochten wringen. Reparaties moeten voor mij wel gladjes gaan. Als een objectief fabricage fouten heeft etc. Zou het aan mijn oude dag liggen?
AG
Het is een "garantie" die je bij Mack afsluit. Eigenlijk is het een soort verzekering, die je zelf moet afsluiten binnen 30 dagen na aankoop. Die verzekering dekt alleen zaken die bij normaal gebruik (volgens het instructie boekje) het niet meer doen. Het is dus geen ongevallen etc. verzekering.
Voor een lens is dat 25 Euro voor 3 jaar. Bij een probleem moet je eerst contact opnemen met Mack en vertellen wat het probleem is. Je krijgt dan een autorisatienummer en zij melden dan tevens waar je de camera kunt laten repareren. Men wil vooraf een prijsopgave hebben en weten welke onderdelen worden vervangen. Pas als Mack dan toestemming geeft kan het objectief worden gerepareerd. Zo lees ik op de site.
a) Ik ken de reputatie van Mack niet.
b) Ik vraag me ook af hoe het gaat na 1 augustus: vooralsnog is niet bekend waar reparatieservice op in NL gekochte Nikons zal worden uitgevoerd. Vergoedt die verzekering ook kosten voor opsturen?
c) Voor de 300 Euro voordeel (voor invoerrechten) zou ik me niet in deze bochten wringen. Reparaties moeten voor mij wel gladjes gaan. Als een objectief fabricage fouten heeft etc. Zou het aan mijn oude dag liggen?
AG
-
Amadeus Gould
Goed ik heb dus even gekeken op www.photo.net en daar heeft men enige info over Mack.
klik hier
Ik heb alleen de headers gelezen en het schrikt mij behoorlijk af.
AG
klik hier
Ik heb alleen de headers gelezen en het schrikt mij behoorlijk af.
AG
-
Freebeezz
-
SPIKE
Even een voorbeeld van een objectief gekocht in Nederland, EN….in een winkel dus niet via het Internet.
Ik heb verleden jaar voor mijn D70 een objectief gekocht bij Kamera-Express.
Bij thuiskomst zag ik dat er geen garantie bewijs van INCA Nederland in de doos aanwezig was. Vreemd dacht ik, even bellen met Kamera-express, Antwoord: klopt meneer wij kopen ook in, buiten INCA om vandaar de lage prijs, maar bij defect sturen WIJ u objectief op voor reparatie naar INCA, daar hebben wij afspraken mee gemaakt.
Dus even bellen met INCA met de vraag of ik via hun zo mooi geel papiertje kon krijgen, want op u site staat zo zoek item waarbij je een postcode kan invullen, en daaruit rolde ook de kamera-express, dus ging ik er van uit dat ik niet een product ging kopen van de zogenaamde grijze markt. Wel dus….en als ik beter in mijn woonplaats had rondgekeken dan had ik voor vijf euro meer wel zo geel papiertje gehad.
Ik heb verleden jaar voor mijn D70 een objectief gekocht bij Kamera-Express.
Bij thuiskomst zag ik dat er geen garantie bewijs van INCA Nederland in de doos aanwezig was. Vreemd dacht ik, even bellen met Kamera-express, Antwoord: klopt meneer wij kopen ook in, buiten INCA om vandaar de lage prijs, maar bij defect sturen WIJ u objectief op voor reparatie naar INCA, daar hebben wij afspraken mee gemaakt.
Dus even bellen met INCA met de vraag of ik via hun zo mooi geel papiertje kon krijgen, want op u site staat zo zoek item waarbij je een postcode kan invullen, en daaruit rolde ook de kamera-express, dus ging ik er van uit dat ik niet een product ging kopen van de zogenaamde grijze markt. Wel dus….en als ik beter in mijn woonplaats had rondgekeken dan had ik voor vijf euro meer wel zo geel papiertje gehad.
-
vanson
Met betrekking tot de garantie moet het geen probleem zijn of je nu een 'grijs geimporteerde' camera koopt of een met een INCA-garantiebewijs. De garantie loopt namelijk via de verkoper, in dit geval Kamera Express. Zij zullen ten allen tijde borg moeten staan voor een goede afhandeling van welke klacht dan ook, zolang deze onder de garantievoorwaarden valt.
Ik kan me niet voorstellen dat KE keiharde 'afspraken' heeft met INCA m.b.t. de reparatie van grijze import, maar dat is niet jouw zaak als consument, want nogmaals: dat is voor rekening van KE.
Overigens zal de garantie van een grijze import via KE hetzelfde verlopen als een 'INCA'-import. Als consument moet je hier niets van merken.
Ik kan me niet voorstellen dat KE keiharde 'afspraken' heeft met INCA m.b.t. de reparatie van grijze import, maar dat is niet jouw zaak als consument, want nogmaals: dat is voor rekening van KE.
Overigens zal de garantie van een grijze import via KE hetzelfde verlopen als een 'INCA'-import. Als consument moet je hier niets van merken.

