Hulp bij een vergelijk

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
Marcel Bandel
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Hulp bij een vergelijk

Bericht door Marcel Bandel » wo okt 24 2007 9:09 pm

Op dit ogenblik zie je verschillende advertenties staan van fotografen die hun D2x2 gaan inruilen tegen een D3. De prijzen die gevraagd worden zullen nog niet zoveel verschillen met de D300 met een motordrive. Nu is mijn vraag wat een betere keuze is te wachten op een goede advertentie van iemand die zijn D2X2 gaat verkopen (worden soms zelfs nog verkocht als nieuw) of een nieuwe D300. Zelf heb ik hierin nog niet een goede afweging kunnen maken maar zou graag nog een mooie body naast mijn D200 willen hebben. De D3 vind ik persoonlijk geen optie omdat ik niet zoveel heb aan mijn dure dx lenzen waarin ik heb geinvesteerd. Wie kan me hierover iets zinnigs zeggen? :D

Met vriendelijke groet,
Marcel Bandel

George Fennes
Clublid
Clublid

D300

Bericht door George Fennes » wo okt 24 2007 11:26 pm

Marcel een D2x is een hele mooie camera niets mis mee, maar je zal hem waarschijnlijk gebruikt gaan aanschaffen.
Het is een professionele camera en waarschijnlijk ook zo gebruikt.
Dus kopen zonder garantie en met heel veel kliks waarschijnlijk.
Een d300 is nieuw met de nieuwste techniek in huis en met garantie.
Ik denk dat qua plaatjes je niet of geen verschil zal zien, maar de D2x zal iets sneller zijn, maar heb je dat nodig?
Zo niet dan zou ik voor de D300 gaan.
Maar persoonlijk zou ik niet gelijk de D300 aanschaffen, laat een ander de eerste kinderziektes er maar uithalen en na een half jaar betaal je zo een paar honderd euri minder.
Succes met je overpijnzing.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do okt 25 2007 1:56 am

Marcel,

Als je puur naar de specs kijkt dan loopt de D300 (met grip) de D2Xs aan alle kanten voorbij. Dus zeker geen tweedehands camera kopen voor meer geld dan een nieuwe. Tenzij je hem graag direct wilt hebben, natuurlijk. Een tweedehandsje kun je direct ophalen, op de D300 moet je nog wel een poosje op wachten.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Marcel Bandel
Clublid
Clublid

Bericht door Marcel Bandel » do okt 25 2007 10:40 am

Ik ben bezig om een freelance bedrijfje te starten. Heb een aantal mooie aanbiedingen gezien van mensen die nu overstappen naar Canon full frame. Zijn camera's waar nog garantie op zit. Deze zijn volgens mij nog niet afgeracht. Zeg al ben aan het twijfelen geraakt naar de vele commentaren die er geleverd worden op de D300. Uiteraard wacht ik eerst objectieve testgegevens af, voordat ik hier een besluit over neem. Zal zeker geen camera worden die door een pro is gebruikt want ik snap dat deze twijfelachtig zijn.

Heb overigens gisteren een Hasselblad met digitale achterwand in de handen gehad, waarvan er slechts 14 in Nederland zijn verkocht. Een zeer indrukwekkende camera, maar wel een zeer moeilijk hanteerbare. Dan maar een kleinbeeld, haha.

Groet,
Marcel :lol:
NCN lid. Nikon D200, Nikon D300, Nikon D3s, Nikon AF VR 105 Micro, AF-S 70-200 VR, Nikon AF-S 24-70. Nikon AF-S 14-24, Nikon Af-s 200-400 F4 VRIISB-800, SU R1C1

George Fennes
Clublid
Clublid

keus is niet zo moeilijk

Bericht door George Fennes » do okt 25 2007 12:01 pm

Ik weet niet wanneer je de camera wil aanschaffen.
Maar als je professioneel je foto's gaat maken en je kan aan een goede D2x komen met weinig kliks, kan het een overweging zijn.
Dan kan je alvast aan de slag en komt de D300 uit, is het verstandig om niet de eerste te kopen.
Wacht even af of er nog kinderziektes in zitten en wanneer die opgelost zijn.
Als professional kan je het niet veroorloven om met plaatjes aan te komen zetten die om de een of andere technische reden niet perfect zijn.
Dus of nu een hele goede D2x kopen of minstend een half jaar wachten.
Ik denk als je nu een D2x tegen een gunstige prijs kan kopen je er niet zo veel op zal verliezen als je hem straks over een half jaar verkoopt.
En al zou je 400 euro afschrijven, dat is voor een bedrijf toch niet zo'n groot probleem, dat is ruim 66 euro per maand.

Succes er mee.

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » do okt 25 2007 12:09 pm

George,zijn er veel gevallen van kinderziektes bekend bij nieuwe modellen van Nikon?
Ik ben er niet zo bang voor hoor :?
boekie

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » do okt 25 2007 5:29 pm

Ik persoonlijk zou geen oudere body kopen, ook geen D2x.
Begrijp me niet verkeerd, de D2x is een prima body, maar de techniek haalt hem snel in. De D300 lijkt me persoonlijk een betere keuze.

George Fennes
Clublid
Clublid

proefkonijn

Bericht door George Fennes » do okt 25 2007 8:50 pm

Hoi Edwin,

Als je de draadjes op dit forum doorleest komt het wel eens voor.
Van de D200 meen ik mij te herinneren dat er strepen door de foto heen liepen.
Bij de D70 was het o.a. de lichtmeetprint die de geest gaf.
Ook iets met blog of zo iets dat het groene ledje voor het wegschrijven bleef branden en de camera gewoon niets meer deed.
Deze klachten zijn op een gegeven moment wel goed opgelost, maar het zal je maar overkomen als professional.
Dit is niet iets wat alleen Nikon treft hoor, ook Canon maakt dit soort dingen mee.
Daarom koop ik liever geen camera die net uit is, laat een ander maar als proefkonijn dienen.

George Fennes
Clublid
Clublid

geen probleem

Bericht door George Fennes » do okt 25 2007 8:54 pm

Brenzef, de D2x mag dan al een paar jaar op de markt zijn, maar doet het nog perfect.
En als je een D2x koopt voor een half jaar en dan weer verkoopt is er toch geen man overboord?
Zakelijk gezien is een afschrijving van hooguit 66 euro per maand pinuts.
Dus in dat opzicht zou ik er geen probleem van maken.
Nu fotografeer je met gewoon een goede camera en wil je uiteindelijk toch de D300 koop die dan als hij bewezen heeft dat ie werkelijk goed en betrouwbaar is zonder kinderziektes.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » do okt 25 2007 9:26 pm

Edwin schreef:George,zijn er veel gevallen van kinderziektes bekend bij nieuwe modellen van Nikon?
Ik ben er niet zo bang voor hoor :?
Komt natuurlijk wel eens een keertje voor. Mijn D2x is al meer dan twee jaar oud (een tamelijk vroeg exemplaar dus); tot nu toe volledig probleemloos! Met firmware 2.0 behoorlijk up-to-date (a la D2xs).
Ik wacht op de D300 als aanvulling op mijn D2x. Ook ik verwacht met vroege exemplaren eigenlijk niet veel problemen (tenzij de eindcontrole veel minder goed zou zijn dan bij de D2 en D3 modellen), al zullen er vast wel een of meer firmware updates komen.
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”