Regels, richtlijnen, tips; alles voor ons gemak!

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
CaptainHook

Regels, richtlijnen, tips; alles voor ons gemak!

Bericht door CaptainHook » vr nov 07 2014 9:09 am

Ik zag dat berichtje over het kwootkloten voorbij komen; goede zaak dat daar op gelet gaat worden en hopelijk ook consequente acties aan verbonden worden! :thumbup:

In dit kader zou ik de goegemeente ook nog eens willen tippen op deze tekst:

Om het topic een goede kans te geven en er voor te zorgen dat zoveel mogelijk gebruikers het topic kunnen zien en/of kunnen helpen, kan je jezelf houden aan de volgende checklist. Houd je altijd aan deze checklist bij het openen van een topic. Dit is makkelijk voor jezelf en voor de medegebruikers en voorkomt allerlei ergernissen. Zo kan je een hoop tijd van jou en de forumgebruikers besparen.[/list]
1.Zorg voor een goede topictitel die duidelijk aangeeft waar het topic over gaat.
Probleem en Vraagje zijn bijvoorbeeld ongeschikt als titel.
2.Indien je een probleem aankaart, geef dan duidelijk aan wat het probleem is. Omschrijf vervolgens waar je zelf denkt dat het aan kan liggen. Geef vervolgens aan wat je zelf hebt gedaan om het probleem op te lossen.
3.Wanneer het een fotografisch probleem betreft, is het handig om een foto te plaatsen in het topic met de exif informatie ingesloten.
4.Stel de vraag nadat je alles duidelijk hebt uitgelegd.
5.Stel de vraag in één topic in één subforum. Het zogenaamde crossposten is niet wenselijk en dubbele postings worden verwijderd. Zet het topic op de beste plek en gebruik de knop meld dit bericht als je twijfelt of het goed staat. Dan zetten de moderators het eventueel wel op de goede plek.
6.Schrijf duidelijk. Zorg ervoor dat je berichten duidelijke taal bevatten en dat BB-codes of eventuele links kloppen. Door op de "voorbeeldknop" te drukken na het typen van een bericht, kan je zien of alles naar behoren werkt. Om typefouten te voorkomen is het handig om spellingscontrole te installeren in je browser. Dat is bijvoorbeeld te doen via Google Toolbar. In Firefox zit al een spellingscontrole-mogelijkheid ingebouwd.
7.Als je een topic wilt openen waarin je een bepaald onderwerp wilt bespreken, geef dan beargumenteerd je eigen mening of stelling weer in dat topic, zodat er een discussie kan ontstaan.

bron: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 82&t=53702" onclick="window.open(this.href);return false;

Want er komt af en toe wat vage sh*t voorbij...waarvan je denkt, hoe bedoelluh? wasda? waar is de kristallen bol? :silent:

:!: Het zou de vraagstelling en de daarop volgende reacties zoveel duidelijker maken en verhelderend werken. Voor nu, maar ook voor straks, als iemand nog eens iets terugzoekt. :idea:

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Regels, richtlijnen, tips; alles voor ons gemak!

Bericht door Vincent » vr nov 07 2014 9:46 am

Dit is internet he!! Geen afstudeerscriptie Nederlandse taal!! :crazy:

Ik snap alle goede bedoelingen, van deze post, van het ingrijpen van de mods bij quotes etc. En even zonder het beleid zelf weer ter discussie te willen stellen, want ik probeer me er verder volledig aan te houden. Maar persoonlijk stoor ik me toch echt meer aan die kinderachtige rode opmerkingen 'onnodige quotes verwijderd' dan aan de daadwerkelijke onnodige quotes. Ik kan me haast niet voorstellen dat ik daar de enige in ben!

Dat er enige vorm van eigen inzet bij een topic gewenst is, dat lijkt me meer dan logisch, maar we gaan toch geen richtlijnen opstellen aan internettopics? Dan wordt de plank wel erg misgeslagen hoor. Net als het feit dat er bijna vaderlijk terechtwijzend ingegrepen wordt zodra iemand zich niet aan bovenstaande richtlijnen houdt en enkele users daar, vaak op een grappig bedoelde manier, op reageren en dat dan gelijk in de kiem gesmoord moet worden met gekleurde moderator reacties...

Ik vind het soms helemaal niet zo gek dat een hoop mensen de moeite niet meer nemen om te reageren... :think:
Fin.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr nov 07 2014 10:22 am

Wat een overdreven reactie Unclesam.

Het enige wat beschreven wordt in de richtlijnen is de eigen inzet bij topics die voor jou meer dan logisch is maar voor anderen helemaal niet vanzelfsprekend. Er zijn behoorlijk wat topicstarters die niet veel verder komen dan: "Foto's niet goed, los het op."

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr nov 07 2014 10:39 am

Het ging helemaal niet om taal- en/of spelfouten of weggelaten interpunctie (hoewel gebrek aan dat laatste wel eens voor onbegrip zorgt :roll: )

Er is imho een groot verschil tussen "apparaat XYX doet niet" versus "apparaat XYZ wil niet meer zus en zo, foutmelding XYZ".
En dan vervolgens zo goed mogelijk beschrijven wat je wel en niet al geprobeerd hebt, dat vergemakkelijkt en verduidelijkt toch voor iedereen de vraagstelling (ook voor de vraagsteller zelf)?
Dan is de kans op een zinnig, constructief en inhoudelijk ter zake antwoord alleen maar groter en de kans op een oplossing trefzekerder. :think:

Wat (of wie) kan daar nou tegen zijn? Wat is er mis met de dingen goed en zorgvuldig willen aanpakken? Waarom zou je tegen helder- en duidelijkheid zijn? :eh:

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr nov 07 2014 10:42 am

ATOR schreef:Wat een overdreven reactie Unclesam.
Niet overdreven bedoeld hoor! Enkel even mijn eigen mening/emotie bij de al langer op het forum spelende discussie over regelgeving en ingrijpen van en door moderators.

Ik conformeer me altijd graag aan regels die gelden, begrijp me niet verkeerd. Het is ook zeker niet mijn bedoeling om hier de rebel uit te willen gaan hangen. :angel:

Ik vraag me in mijn reactie gewoon even openlijk af of 'we' niet de verkeerde kant op gaan door steeds meer (in mijn ogen) kinderachtige regelgeving en ingrijpen, en nu ook al deze (goed bedoelde) richtlijnen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat men voortaan met checklists een topic/reactie kan posten? Dan kun je het forum net zo goed opdoeken. Internet is een vluchtig medium, waar je soms met relatief weinig moeite een antwoord wilt krijgen, anders kun je inderdaad net zo goed terug naar de winkel.

Net zoals het volgens mij ook niet de bedoeling kan zijn dat mocht iemand een waardeloze openingspost plaatsen, dat daar dan niets van gezegd mag worden (behalve door een mod).

Ik ben in elk geval meer vrijheid en flexibiliteit gewend op andere fora en dat gaat daar ook allemaal prima.

Ik zeg dus ook niet dat ik gelijk heb hoor, ik deel enkel mijn mening. Meningen zijn in mijn ogen nooit overdreven, hooguit dat je het er mee oneens bent. Ik stoor me ook aan bepaalde personen die bij iedere vraag alleen kunnen antwoorden: 'bel Nikon in Beverwijk' of 'Lees de handleiding'. Daar is toch niets mis mee als ik me daar aan stoor (zonder er overigens elke keer iets over te willen zeggen)

Ik dacht ook dat dit topic (en forum) bedoelt was als discussie plaats, mocht ik jouw bedoeling daarin verkeerd begrepen hebben dan mag dit uiteraard weg gemodereerd worden :wink:
Fin.

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr nov 07 2014 12:14 pm

djunclesam schreef:persoonlijk stoor ik me toch echt meer aan die kinderachtige rode opmerkingen 'onnodige quotes verwijderd' dan aan de daadwerkelijke onnodige quotes.
Point taken, hoewel ik "kinderachtig" in dit geval niet gepast vind.

Weet dat de moderators dit uitsluitend doen om de schrijver van de reactie te laten weten en zien waarom zijn / haar bericht is aangepast. Zomaar aanpassen zonder kennisgeving is niet netjes maar reageerders gaan PB-en voor elke verwijderde onnodige quote is ook weer overdreven...

De moderators gebruiken daarvoor rode kleur tekst, als teken dat vanuit de moderator-rol een opmerking is geplaatst om technische redenen (bijvoorbeeld bij onnodige c.q. overmatige quotes), om het topic tot de orde te roepen etc zodat duidelijk is dat er niet inhoudelijk door de moderator op de discussie wordt gereageerd.

Wij zullen bekijken of er wellicht een andere, voor sommigen minder storende, manier is om duidelijk te laten zien dat het bericht door een moderator is aangepast, met vermelding van de reden daartoe.
Groeten,
Edwin

flickr - website

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » vr nov 07 2014 12:21 pm

Op een forum als het onze zijn er altijd mensen die zich lekker anoniem uiten zonder zich aan regels te willen houden, soms zelfs bewust of onbewust als onruststoker. Om die reden zijn er moderatoren die de boel in de peiling houden. Ook moderatoren handelen volgens vooraf gemaakte afspraken. Eén van de afspraken voor de moderatoren onderling en tegelijkertijd voor alle forumgebruikers, is dat de moderatoren hun wijzigingen altijd in rode tekst vermelden.
Noem het kinderachtig of wat dan ook, maar moderatoren zijn beslist niet overbodig. Zij doen nuttig werk op een duidelijke en controleerbare manier, waarover het bestuur zeer tevreden is. En de ene keer kun je een ingrijpen kinderachtig vinden en een andere keer zul je het volkomen terecht vinden. Hoe volwassener en met respect voor de ander wij ons gedragen, hoe minder de moderatoren behoeven in te grijpen.
Iedereen die iets gemeenschappelijks doet met een ander, zal dat volgens geschreven of ongeschreven regels doen, posten op een forum als het onze is daarop geen uitzondering. Respect is hierin het codewoord.
En met veel respect voor elkaar bereik je een minimum aan ingrepen door de moderatoren.

Gert van den Berg

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr nov 07 2014 12:39 pm

djunclesam schreef:Niet overdreven bedoeld hoor!
Misschien lees ik iets meer drama in jouw scriptie en rolling eyes dan jij erin stopt :D

Er zijn regelmatig topics die beginnen met niet meer dan: "Foto niet zoals ik wil en nu", of "Welke lens moet ik kopen."

Waarna er pagina's volgen met mensen die in het wilde weg dingen roepen, mensen die de vraagstelling helder proberen te krijgen, mensen die dit soort vage startposts beu zijn en er wat van zeggen en moderators die vinden dat dat niet mag. Als dan iedereen ook nog onnodig gaat zitten quoten verdubbelt dit soort forumvervuiling.

Ik vind dat je een basisniveau mag verwachten van een openingspost en dat staat goed beschreven in de (al lang bestaande) forum regels die CaptainHook aanhaalt. Daar zou van mij best op gemodereerd mogen worden.

Het zou een leuk sociaal experiment zijn als er hier niet meer gemodereerd zou worden maar ik denk dat er dan over een jaar niet veel van dit forum over is. Ik zou in ieder geval niet graag op een forum zitten wat gevuld is met vage bullshit topics waarin mensen zoals ik zouden zeggen wat ze daarvan vinden :P

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » vr nov 07 2014 1:13 pm

[ niet serieus nemen ]
[ pleonasme-alert ]

het is weer vrijdagmiddag, tijd om te discussiëren over het discussiëren op een forum

[/ pleonasme-alert ]
[/ niet serieus nemen ]

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr nov 07 2014 2:03 pm

Ondanks vrijdagmiddag toch iets aangaande deze regels:

Quoten
* Quote geen foto's mee.
* Als je op het direct voorgaande bericht reageert, quote dan niet.
* Quote alleen datgene waar je ook direct op reageert.
* Als je knipt in de quotes, doe dat dan wel zo dat je niet de verkeerde mensen uitspraken in de mond legt.

Het komt relatief erg veel voor dat moderators compleet aangehaalde voorgaande berichten weg moeten halen (om van dubbele quotes nog maar niet te spreken).

Naar aanleiding van dat quoten wat veel mensen doen heb ik in het verleden meermaals aan Patrick geopperd om naast de "Citeer" knop die bij elke bericht te bereiken is, en wat mensen als eerste gebruiken, een extra iets meer opvallende brede "Plaats reactie" knop te zetten. Een knop die nu alleen helemaal onderaan de webpagina staat. (En de "Citeerknop" een maatje kleiner).

Dat zou al een hele hoop schelen als mensen reageren.
Als die "Plaats reactie" knop wat groter en breder is, wordt het oog daar het eerst naar toe getrokken, en zullen mensen eerder geneigd zijn die knop standaard als eerste te gebruiken. Je moet dan doelbewust de andere knop gebruiken als je werkelijk iets wilt aanhalen. Als mensen zo doelbewust een voorgaand bericht gaan aanhalen gaan ze er wellicht ook op een betere manier mee om.

Leg het nog eens een keer voor bij Patrick? Ik heb dat in het verleden zeker al wel eens 4-5 keer voorgelegd.
Met dat voorstel is nooit wat mee gedaan, of Patrick stoïcijns doof is. En echt, ik ben ervan overtuigd dat het een hele berg werk scheelt aan het uitblijven van een hele hoop extra correcties die nu door moderators wordt gedaan op dat onnodig quoten. Tenslotte is dat moderatorwerk vrijwilligerswerk. Je wilt je tijd als moderator als het even kan denk ik toch ook beter benutten. Begrijp eigenlijk niet dat Patrick dit nooit heeft opgepakt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Rik Rollinga » vr nov 07 2014 2:17 pm

Tsja, beide hebben een punt.

Hook heeft een punt over de gedragscode, maar dat vraagt ook om een minimale intelligentie/opvoeding en die kan je nu eenmaal niet van iedereen verwachten. Niet iedereen wordt even intelligent geboren en niet iedereen groeit in 't Gooi op, de combinatie van die twee wordt nog moeilijker te vinden (schiet zelf overigens ook wel 's ongewild uit mijn slof, zij het niet op dit forum).

Spelfouten, bijvoorbeeld, storen mij ook, maar om dat te gaan opmerken? Dat leidt alleen maar af van het topic en lijkt me daarom ook zinloos. (Bovendien begin ik ze zelf te maken omdat ik niet dagelijks nederlands spreek & schrijf :-) ). Waar ik me het meest aan stoor is onbeleefd, ongepast of, nog veel erger, hoogst pedant gedrag.

Moet dat alles een reden zijn voor de moderator om in te grijpen?

Ik vind van niet, maar het is mijn forum niet dus als ze dat wel willen doen... ...mijn zegen hebben ze. Om over zoiets onzinnigs als een overkill aan quotes maar te zwijgen. Kom op zeg! Er wordt hier erg snel ingegrepen. Het gaat er mijnsinziens heel redelijk aan toe, zolang er niemand wordt dood gewenst of met één of andere ziekte besmeurd wordt.

Uncle Sam heeft daarom denk ik een sterker punt. Al dat ingrijpen is betuttelend, een beetje durps. Woorden zoals kut of klote vind ik best kunnen (overigens nooit gebruikt). Naja en als dat niet kan, omdat mensen daar aanstoot aan hebben, dan wil ik me best aanpassen en zeg ik geen "kut," want ik leer best leuke dingen hier.
Over het algemeen (een enkele eikel daargelaten) krijg ik altijd prima reacties en hulp waar ik wijzer van word, reden genoeg om af en toe 's op dit forum te posten of te kijken.

Zo! De zinloze vrijdag post is weer geplaatst. Genoeg slap geouwehoerd, ik moet ook nog toekomen aan foto's maken namelijk. :-)
Als het niet echt hoeft.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr nov 07 2014 4:10 pm

Er zijn een aantal suggesties aangedragen waar best wat voor valt te zeggen. We staan open voor feedback.
En laat het ons weten als er zaken spelen die niet bevallen. Daar zijn we voor, een ieder kan mij daarnaast altijd middels PB bereiken.

Capitein Haak zinspeelt op de policy zoals deze o.a. bij Tweakersnet wordt gehanteerd.
Of we strenger moeten modereren op de vraagstelling is vervolgens een andere discussie. Laagdrempeligheid en gezelligheid past bij dit forum.
Eigenlijk valt alles wel te vinden middels Google. Dus gooi maar dicht. Elke vraag is namelijk al eens gesteld,

Maar een forum is meer dan een vraagbaak. Het brengt mensen samen. We zijn hier geen Tweakersnet
Juist vanuit die gedachte voel ik er persoonlijk niet zoveel voor om nog meer regels op te gaan stellen voor het openen van een draadje.
Maar ik beslis niet, we doen dat als team gezamenlijk.

Men kan de vraagsteller 'afrekenen op de regels' , je kunt ook de wedervraag stellen "wat bedoel je met je vraag precies?" . Kost net zoveel tijd.
En uiteindelijk heb je ook nog de vrije keuze om überhaupt niet te reageren.

Over het quoten het volgende.
Ik kan me voorstellen dat het wellicht 'kleuterachtig' overkomt. Dat is niet de intentie.
Het aantal 'gele vlakken' is gelukkig aanzienlijk verminderd. Inherent daaraan de rode teksten.

Tot slot.
Ik vind dit geen 'vrijdagmiddag' gezeur. Laat niemand zich beperkt voelen in het geven van meningen, of dit nu op vrijdagmiddag of maandagmorgen is !
Kenmerk van een forum is namelijk het uitwisselen van meningen, met respect voor elkander en binnen de regels van goed fatsoen.

@Leon
je vraag ga ik opnemen met Patrick

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr nov 07 2014 4:35 pm

djunclesam schreef: Maar persoonlijk stoor ik me toch echt meer aan die kinderachtige rode opmerkingen 'onnodige quotes verwijderd' dan aan de daadwerkelijke onnodige quotes.
Ik ben er toch erg bij mee. Ik bezoek dit forum eigenlijk nog maar uitsluitend op mijn telefoon.

Niets zo irritant als door hele lappen overbodige tekst te moeten scrollen, omdat iemand niet de moeite neemt om iets lager te scrollen en op de "reageer" knop te drukken.

Ik heb bij Patrick ook al eens geopperd om de quote knop, van de huidige locatie te verwijderen en hem te vervangen door een gewone reageer knop. Dan moet iemand net iets meer moeite doen om te quoten.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr nov 07 2014 4:37 pm

Het is simpel: ik verwacht van mensen die zijn opgegroeid in een land met een meer dan redelijk onderwijssysteem behoorlijk leesbaar Nederlands, mét leestekens.
Daarmee leg ik de lat niet te hoog, het zijn anderen die de lat te laag leggen omdat men kennelijk slecht Nederlands wenst te vergoelijken of zelfs wenst te belonen.
Ik zeg: slecht Nederlands moet niet bestraft worden, maar het moet ook niet beloond worden. Wat inhoudt dat je best wel eens wat zou mogen zeggen van sommige volstrekt onleesbare uitingen...

De onzinnige gewoonte van velen om hele lappen tekst te citeren middels gele vlakken is inderdaad - en goddank - afgenomen, maar er dient nog steeds tegen gewaakt te worden. Hoe moeilijk kan het zijn rechtstreeks op een bericht te reageren? En als daar toevallig berichten van anderen tussen komen, hoe moeilijk kan het dan zijn hooguit één regel of kernbegrip te citeren? Ik doe het, indien noodzakelijk, middels markeren en knippen en plakken, dat gele vlakkengedoe is ook veel te omslachtig...

"en niet iedereen groeit in 't Gooi op", Nee, gelukkig niet. Als Rotterdammer ben ik gewend wat directer en meer primair te reageren.

Overigens vind ik een kwalificatie als "kleuterachtig" juist erg passend, waar het gaat om sommige vraagstellingen en beantwoordingen, waarbij ik bewust vaak een relatie zoek met het aantal sterretjes - u kent ze...

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr nov 07 2014 6:56 pm

Taal is in beweging, altijd.
Gelukkig, en ik vind het prachtig. Jammer dat het Groene Boekje niet maandelijks wordt geactualiseerd.

Begrijpend lezen vraagt begrijpend schrijven. En andersom. Van beide partijen mag wat verwacht worden.
De één schrijft foutloos, de ander is een rekenwonder of heeft gouden handen. Een combinatie noemen we wellicht een 'wonderkind'. Ik ken ze niet.

Verwachtingspatronen komen soms niet uit.
Wij modereren niet op taal- en stijlfouten. Een heldere vraagstelling mag verwacht worden. Mee eens.
Lukt dat niet, rapporteer dan. Het forum bevat daarvoor een knop. Dan proberen wij, tezamen met de vraagsteller, de vraag alsnog duidelijk verwoord te krijgen,.

Gesloten

Terug naar “Het Forum”