Jill. schreef:Verdere info, ik zit hier in een kamer (het is donker buiten) met in de hoeken wat schemerlampen, geen direct ligt op de computer. Het gaat om een Aces G245HO scherm. Ik heb kon geen standaardfabrieksinstellingen vinden, maar de helderheid staat op 75, contrast op 100 en kleurtemp. op 'gebruiker'.
Dit is waarschijnlijk een groot deel van het probleem. Ik heb zelf een spyder 4 (pro) en neem even aan dat de calibratie (ongeveer) hetzelfde werkt. Verder kan het best kloppen dat je beeld relatief donker is, maar niet zo donker dat details verdwijnen.
Ten eerste is het belangrijk dat je bij hetzelfde licht werkt. In mijn geval altijd hetzelfde zwaar gedimde licht op afstand, geen directe lichtinval en de gordijnen dicht (constanter dan dat kan ik het niet maken). Zo te horen doe je dat redelijk goed.
Verder moet die monitor echt terug naar fabrieksinstellingen. Dat moet ook bij een Acer (Aces?) kunnen, maar ik weet zo niet hoe. Misschien helpt deze link, maar ik weet niet of die voor alle Acers hetzelfde werkt:
http://www.ehow.com/how_8525099_reset-a ... nitor.html
Het kan ook nog zo zijn dat die monitor niet helemaal in orde of goed is. Dan is het probleem uiteraard niet oplosbaar. Maar daar ga ik even niet vanuit.
De kleurtemp op 'gebruiker' staan, dat kan vermoedelijk van alles zijn. Ergens tijdens je calibratieproces kun je als het goed is je kleurtemperatuur kiezen (de default start is 6500K). Die moet overeenkomen met de monitor, anders krijg je hele vreemde resultaten. Of je die optie krijgt hangt wel van de keuzes die je maakt tijdens het proces. Wel ben je met die monitor een klein beetje gehandicapt, het is een TN paneel (scherm). Dat houdt in dat wanneer de kijkhoek verandert, de waargenomen helderheid en kleur ook enigszins verandert. Oftewel, kijk je er schuin of recht op. In mijn ervaring zijn TN scherm ook minder consistent qua calibratie dan bijvoorbeeld een IPS scherm.
Verder is 75 als uitkomst voor helderheid in een kamer met gedimd licht erg hoog. In een gedimde kamer verwacht ik aan het eind van de calibratie een redelijk gedimd beeld. 25 of minder is niet ongebruikelijk. Wederom, volgens mij doet ook de Express die meting en moet je ergens gedurende het proces de helderheid van je monitor aanpassen. Ben je die optie tegengekomen?
Eerst een link voor de 'eenvoudige' calibratie met wat praktische tips. Deze is voor Express:
http://digital-photography-school.com/c ... 4-express/
Ik vermoed dat je ook de wat meer geavanceerde modus kunt draaien. Bij de Pro in ieder geval wel. Mijn stappenplan (FullCal met een Spyder4) beschrijf ik daarom hieronder. Tussen elke stap klik je op 'Next'. Soms zit er een extra stap tussen of slaat hij er een over, afhankelijk van de situatie.
1. De monitor moet minimaal 30 minuten aan staan (warmup).
2. De monitor moet een factory reset hebben gehad. De kleurtemperatuur moet op 6500K staan (hij geeft nog wel aan als je het evt. moet veranderen) of de waarde die daar het dichtste bij ligt.
3. Als dat klaar is start je calibratie en je kiest FullCal. Het kan zijn dat hij om het soort monitor vraagt (bijvoorbeeld 'Normal Gamut/White LED'. Dat staat meestal in de specs of handleiding van je monitor. Stel dat in.
4. Het kan zijn dat de Spyder software je nogmaals vraagt de kleurtemperatuur aan te passen. Stel je monitor in op de geadviseerde waarde. Als de exacte waarde niet te kiezen of in te stellen is, stel je hem naar boven bij (niet naar de dichtstbijzijnde!). Heb je bijvoorbeeld het advies 5800K, en je kunt kiezen uit 5700K en 6500K, kies dan 6500K.
5. In de volgende step meer de spyder het ambiente (= omgevingslicht). Dat moet dus in principe elke keer als je aan foto's werkt hetzelfde zijn.
6. Vervolgens komt hij met een definitief advies voor brightness (een waarde in cd/m^2) en een white point (kleurtemp). Die kun je aanpassen, maar volg de geadviseerde waardes. Het kan zijn dat je dus misschien nog een keer de kleurtemp van je monitor moet aanpassen, maar meestal niet.
7. Hierna vraagt hij je de spyder in het kader op je scherm te plaatsen. Zorg ervoor dat dit goed aansluit! Zorg er ook voor dat de sensor op de 'rug' van de spyder vrij is. Kantel desnoods je scherm een haartje achterover (liever niet bij een TN paneel, maar goed). De Spyder mag in ieder geval niet 'los hangen'.
8. De spyder doet nu metingen, je ziet allerlei kleuren in een vlak langskomen.
9. Ergens gedurende dit proces meet hij de helderheid van het scherm. Dat is die cd/m^2 waarde. Hij geeft aan wat de 'target' is (bijvoorbeeld 120) en je current (bijvoorbeeld 160). Pas de helderheid van de monitor aan. Verminder deze als 'current' hoger is dan 'target', verhoog de helderheid deze als 'current' lager is dan de target. Klik daarna op 'Update'. De spyder meet het licht opnieuw. Herhaal deze stap tot je op, of vlakbij de target waarde zit. Als dat is gelukt druk je op 'continue'.
10. De spyder gaat door met metingen. Dat kan wel even duren. Klik op 'Finish' als hij klaar is.
11. Nu kun je het profiel opslaan en een herinneringstermijn voor hercalibratie instellen (bijv.elke 2 weken).
12 Vervolgens krijg je het vergelijkingsscherm (vooral handig als je meerdere monitoren langs elkaar hebt, maar dat ondersteunt de express niet).
Nu ben je klaar. Je kunt wel verder gaan, er zijn meer testen en settings maar dat wordt moeilijker. Wat nog rest is eens in de zoveel tijd een 'CheckCal' te doen, en als hij aangeeft dat de afwijking te groot is 'Recal'. En als je een nieuwe monitor hebt of de lichtomstandigheden wijzigen structureel opnieuw een 'FullCal'.
LET OP: Het kan best zijn dat je eerste indruk is dat je monitor (te) donker of veel minder helder is. Dat kan kloppen en is een kwestie van wennen, het gaat om de kleuren. Veel monitoren (en TV's) zijn af-fabriek veel te helder afgesteld voor een goede kleurweergave. Dat geldt ook voor smartphones, waar ze dan ook nog het contrast vaak ontzettend hoog hebben staan. Dat ziet er leuk uit op die kleine schermpjes maar is niet kleurecht. Dat doet men omdat veel mensen dat mooier vinden om naar te kijken, maar iedereen is daaraan gewend. Maar zoals gezegd, iets wat wit hoort te zijn moet wel wit blijven, en het moet niet zo donker of licht zijn dat er details wegvallen...
En ja, als je een hele slechte instelling had kan het zijn dat al je bewerkte foto's nu veel te donker, licht etc. lijken te zijn... Maar maak dan eens een paar kopieën en bewerk ze opnieuw, en bekijk het eindresultaat dan eens op andere (bij voorkeur gecalibreerde) apparaten. Dat is overigens niet de PC van familie en smartphones zijn ook niet echt representatief (die schermen zijn vaak veel te contrastrijk en overdreven helder). Maar de foto's zouden er zeker niet slechter op moeten worden.
NB: Mijn 'lakmoestest' is overigens dat ik met enige regelmaat foto's afdruk bij een centrale waarvan ik erop kan vertrouwen dat de kleuren wel kloppen (Profotonet). Als ik die foto's terugkrijg en ik hou ze langs mijn scherm en ik zie geen (significant) kleurverschil, dan is dat wat mij betreft 'goed genoeg'.
