Wat is nou waarheid?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Jill.
Forumlid
Forumlid

Wat is nou waarheid?

Bericht door Jill. » vr mei 29 2015 10:58 pm

Iedere keer liep ik te klooien, mijn foto's op de computer perfect qua kleur, op de telefoon weer heel anders. Ook op andere computers zagen mijn foto's er steeds anders uit.
Na veel wikken en wegen een spydes 5 express aangeschaft om voor eens en voor altijd van dit probleem af te zijn.

Na kalibratie ben ik nog steeds niet overtuigd, het scherm is blauw, zo blauw dat ik me echt afvraag of dit waarheid is. Ook is het scherm een stuk donkerder, de adressbalk van Google Chrome is blauw/grijs, ik dacht altijd dat deze tegen het witte aanzat. Foto's zo donker dat ik me er voor schaam dat ik ze zo op internet heb gezet (mocht dit dus echt kloppen qua helderheid en contrast).
Voor de zekerheid opnieuw gekalibreerd, in het 'voor en na' menu dat je te zien krijgt na kalibratie was te zien dat er weer een hoop was aangepast. Ik heb een paar keer achter elkaar gekalibreerd, en het programma blijft vertellen wat voor enorme aanpassingen ze wel niet hebben gedaan, dat lijkt me vreemd. Als je na kalibratie nog een keer kalibreerd (en uiteraard niks aanpast aan de omstandigheden) zou het programma toch niks hoeven veranderen?

Verdere info, ik zit hier in een kamer (het is donker buiten) met in de hoeken wat schemerlampen, geen direct ligt op de computer. Het gaat om een Aces G245HO scherm. Ik heb kon geen standaardfabrieksinstellingen vinden, maar de helderheid staat op 75, contrast op 100 en kleurtemp. op 'gebruiker'.

Hoe weet ik nu in godsnaam wat waarheid is? Dacht ik mooi mijn probleem met deze aankoop opgelost te hebben, zijn mijn vraagtekens boven mijn hoofd nu alleen maar groter geworden.

HannahV
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Wat is nou waarheid?

Bericht door HannahV » vr mei 29 2015 11:03 pm

Godzijdank. Ik ben dus niet de enige.. Ik heb exact hetzelfde. Als ik een foto op Flickr zet, gewoon een lekker heldere foto, en kijk ik er op mijn telefoon naar .dan zie je extreem veel kleur en contrast etc. en zijn bepaalde vlakken helemaal dichtgelopen.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » za mei 30 2015 12:11 am

Jill. schreef:Verdere info, ik zit hier in een kamer (het is donker buiten) met in de hoeken wat schemerlampen, geen direct ligt op de computer. Het gaat om een Aces G245HO scherm. Ik heb kon geen standaardfabrieksinstellingen vinden, maar de helderheid staat op 75, contrast op 100 en kleurtemp. op 'gebruiker'.
Dit is waarschijnlijk een groot deel van het probleem. Ik heb zelf een spyder 4 (pro) en neem even aan dat de calibratie (ongeveer) hetzelfde werkt. Verder kan het best kloppen dat je beeld relatief donker is, maar niet zo donker dat details verdwijnen.

Ten eerste is het belangrijk dat je bij hetzelfde licht werkt. In mijn geval altijd hetzelfde zwaar gedimde licht op afstand, geen directe lichtinval en de gordijnen dicht (constanter dan dat kan ik het niet maken). Zo te horen doe je dat redelijk goed.

Verder moet die monitor echt terug naar fabrieksinstellingen. Dat moet ook bij een Acer (Aces?) kunnen, maar ik weet zo niet hoe. Misschien helpt deze link, maar ik weet niet of die voor alle Acers hetzelfde werkt:
http://www.ehow.com/how_8525099_reset-a ... nitor.html
Het kan ook nog zo zijn dat die monitor niet helemaal in orde of goed is. Dan is het probleem uiteraard niet oplosbaar. Maar daar ga ik even niet vanuit.

De kleurtemp op 'gebruiker' staan, dat kan vermoedelijk van alles zijn. Ergens tijdens je calibratieproces kun je als het goed is je kleurtemperatuur kiezen (de default start is 6500K). Die moet overeenkomen met de monitor, anders krijg je hele vreemde resultaten. Of je die optie krijgt hangt wel van de keuzes die je maakt tijdens het proces. Wel ben je met die monitor een klein beetje gehandicapt, het is een TN paneel (scherm). Dat houdt in dat wanneer de kijkhoek verandert, de waargenomen helderheid en kleur ook enigszins verandert. Oftewel, kijk je er schuin of recht op. In mijn ervaring zijn TN scherm ook minder consistent qua calibratie dan bijvoorbeeld een IPS scherm.

Verder is 75 als uitkomst voor helderheid in een kamer met gedimd licht erg hoog. In een gedimde kamer verwacht ik aan het eind van de calibratie een redelijk gedimd beeld. 25 of minder is niet ongebruikelijk. Wederom, volgens mij doet ook de Express die meting en moet je ergens gedurende het proces de helderheid van je monitor aanpassen. Ben je die optie tegengekomen?

Eerst een link voor de 'eenvoudige' calibratie met wat praktische tips. Deze is voor Express:
http://digital-photography-school.com/c ... 4-express/

Ik vermoed dat je ook de wat meer geavanceerde modus kunt draaien. Bij de Pro in ieder geval wel. Mijn stappenplan (FullCal met een Spyder4) beschrijf ik daarom hieronder. Tussen elke stap klik je op 'Next'. Soms zit er een extra stap tussen of slaat hij er een over, afhankelijk van de situatie.

1. De monitor moet minimaal 30 minuten aan staan (warmup).

2. De monitor moet een factory reset hebben gehad. De kleurtemperatuur moet op 6500K staan (hij geeft nog wel aan als je het evt. moet veranderen) of de waarde die daar het dichtste bij ligt.

3. Als dat klaar is start je calibratie en je kiest FullCal. Het kan zijn dat hij om het soort monitor vraagt (bijvoorbeeld 'Normal Gamut/White LED'. Dat staat meestal in de specs of handleiding van je monitor. Stel dat in.

4. Het kan zijn dat de Spyder software je nogmaals vraagt de kleurtemperatuur aan te passen. Stel je monitor in op de geadviseerde waarde. Als de exacte waarde niet te kiezen of in te stellen is, stel je hem naar boven bij (niet naar de dichtstbijzijnde!). Heb je bijvoorbeeld het advies 5800K, en je kunt kiezen uit 5700K en 6500K, kies dan 6500K.

5. In de volgende step meer de spyder het ambiente (= omgevingslicht). Dat moet dus in principe elke keer als je aan foto's werkt hetzelfde zijn.

6. Vervolgens komt hij met een definitief advies voor brightness (een waarde in cd/m^2) en een white point (kleurtemp). Die kun je aanpassen, maar volg de geadviseerde waardes. Het kan zijn dat je dus misschien nog een keer de kleurtemp van je monitor moet aanpassen, maar meestal niet.

7. Hierna vraagt hij je de spyder in het kader op je scherm te plaatsen. Zorg ervoor dat dit goed aansluit! Zorg er ook voor dat de sensor op de 'rug' van de spyder vrij is. Kantel desnoods je scherm een haartje achterover (liever niet bij een TN paneel, maar goed). De Spyder mag in ieder geval niet 'los hangen'.

8. De spyder doet nu metingen, je ziet allerlei kleuren in een vlak langskomen.

9. Ergens gedurende dit proces meet hij de helderheid van het scherm. Dat is die cd/m^2 waarde. Hij geeft aan wat de 'target' is (bijvoorbeeld 120) en je current (bijvoorbeeld 160). Pas de helderheid van de monitor aan. Verminder deze als 'current' hoger is dan 'target', verhoog de helderheid deze als 'current' lager is dan de target. Klik daarna op 'Update'. De spyder meet het licht opnieuw. Herhaal deze stap tot je op, of vlakbij de target waarde zit. Als dat is gelukt druk je op 'continue'.

10. De spyder gaat door met metingen. Dat kan wel even duren. Klik op 'Finish' als hij klaar is.

11. Nu kun je het profiel opslaan en een herinneringstermijn voor hercalibratie instellen (bijv.elke 2 weken).

12 Vervolgens krijg je het vergelijkingsscherm (vooral handig als je meerdere monitoren langs elkaar hebt, maar dat ondersteunt de express niet).

Nu ben je klaar. Je kunt wel verder gaan, er zijn meer testen en settings maar dat wordt moeilijker. Wat nog rest is eens in de zoveel tijd een 'CheckCal' te doen, en als hij aangeeft dat de afwijking te groot is 'Recal'. En als je een nieuwe monitor hebt of de lichtomstandigheden wijzigen structureel opnieuw een 'FullCal'.

LET OP: Het kan best zijn dat je eerste indruk is dat je monitor (te) donker of veel minder helder is. Dat kan kloppen en is een kwestie van wennen, het gaat om de kleuren. Veel monitoren (en TV's) zijn af-fabriek veel te helder afgesteld voor een goede kleurweergave. Dat geldt ook voor smartphones, waar ze dan ook nog het contrast vaak ontzettend hoog hebben staan. Dat ziet er leuk uit op die kleine schermpjes maar is niet kleurecht. Dat doet men omdat veel mensen dat mooier vinden om naar te kijken, maar iedereen is daaraan gewend. Maar zoals gezegd, iets wat wit hoort te zijn moet wel wit blijven, en het moet niet zo donker of licht zijn dat er details wegvallen...

En ja, als je een hele slechte instelling had kan het zijn dat al je bewerkte foto's nu veel te donker, licht etc. lijken te zijn... Maar maak dan eens een paar kopieën en bewerk ze opnieuw, en bekijk het eindresultaat dan eens op andere (bij voorkeur gecalibreerde) apparaten. Dat is overigens niet de PC van familie en smartphones zijn ook niet echt representatief (die schermen zijn vaak veel te contrastrijk en overdreven helder). Maar de foto's zouden er zeker niet slechter op moeten worden.

NB: Mijn 'lakmoestest' is overigens dat ik met enige regelmaat foto's afdruk bij een centrale waarvan ik erop kan vertrouwen dat de kleuren wel kloppen (Profotonet). Als ik die foto's terugkrijg en ik hou ze langs mijn scherm en ik zie geen (significant) kleurverschil, dan is dat wat mij betreft 'goed genoeg'. ;)
Laatst gewijzigd door ReneG op za mei 30 2015 1:01 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

iJoost

Bericht door iJoost » za mei 30 2015 12:27 am

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 68#p403268" onclick="window.open(this.href);return false;

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » za mei 30 2015 1:00 am

HannahV schreef:Godzijdank. Ik ben dus niet de enige.. Ik heb exact hetzelfde. Als ik een foto op Flickr zet, gewoon een lekker heldere foto, en kijk ik er op mijn telefoon naar .dan zie je extreem veel kleur en contrast etc. en zijn bepaalde vlakken helemaal dichtgelopen.
Dat kan gebeuren wanner het contrast en de kleuren op je telefoon te ver opgevoerd zijn. Veel smartphones hebben dat in meer of mindere mate (een beetje vergelijkbaar met de LCD's van camera's die vaak ook een wat te contrast- en kleurrijke weergave hebben). De meeste consumenten vinden dat prettiger kijken én het maakt afbeeldingen wat beter zichtbaar in zonnig weer.

Je kunt natuurlijk het contrast op je telefoon verminderen, maar dat heeft m.i. pas zin als je het scherm waarop je bewerkt gecalibreerd is. En dan nog zou je eigenlijk ook je telefoon moeten calibreren (maar dat gaat mij wat ver). :P
Spul waarmee je foto's maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mei 30 2015 1:15 am

Kan je wat van die foto's hier plaatsen?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za mei 30 2015 7:58 am

Ook niet onbelangrijk: hoe OUD is je beeldscherm al? M.a.w. hoeveel branduren heeft de (CCFL) background verlichting?
Ik zie dat het een al >5 jaar oud model is...hoe lang heb jij 'm al?

En, zoals iemand anders al zei: een TN scherm kalibreren? Tja... :| dat levert lang niet altijd correcte resultaten... zeker omdat helderheid en kleurweergave sterk afhankelijk zijn v.d. kijkhoek en ook nog (waarschijnlijk) ongelijk verdeeld over het scherm...

Wat voor een OS gebruik je? Welke versie?
Welk ICC profiel is er daadwerkelijk aan je scherm gekoppeld? Zeker weten dat er geen andere kleurenregelsoftware wordt gestart?
Bij menige GraKa software driver (zowel nvidia als AMD) kent de s/w driver ook z'n eigen kleurtemperatuurinstellingen. Zeker weten dat die niet conflicteert met het profiel wat door je calibratietool wordt aangemaakt?

Daarnaast, met welk programma bekijk je je foto's?
Photoshop kent b.v. weer z'n eigen al dan niet 'proof'/simulatie instellingen. En browsers behandelen al dan niet ingesloten kleurprofielen ook anders. (afhankelijk v.d. gebruikte browser)

Hier is veel info te vinden: http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door CaptainHook op za mei 30 2015 8:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Wat is nou waarheid?

Bericht door Vincent » za mei 30 2015 8:13 am

Wat mij betreft is kleurechtheid ook alleen belangrijk als je gaat afdrukken... Je kunt thuis namelijk alles perfect gekalibreerd hebben, als klanten of hun 'volgers' dat niet doen (En ga er mat vanuit dat de overgrote meerderheid dat niet doen) dan komt het alsnog slecht over op scherm. En ook dat is slechte reclame. Terecht of niet.

Daar hou ik persoonlijk dus ook rekening mee in nabewerking. De meeste ongekalibreerde monitoren staan te donker afgesteld en met een te hoog contrast. Daarom bewerk ik voor web-doeleinden standaard vrij licht en met weinig echte diepe zwart tinten. Dat ziet er fris uit op goede schermen, en nog acceptabel op slechte schermen. Ik heb zelfs bewust 1 slecht scherm thuis staan waar het ook nog goed moet weg kijken én ik kijk ik ook even op mobiel en tablet. Voor mij persoonlijk is tablet en mobiel inmiddels de staanders. De variatie tussen de grote merken daarin is aanzienlijk minder groot dan bij pc beeldschermen.

Volgens sommigen is dat vast vloeken in de kerk maar ik heb al vaak genoeg prachtig werk gezien van anderen op mijn gekalibreerde monitor wat echt heel lelijk overkomt op slechte schermen...
Fin.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za mei 30 2015 8:33 am

Een simpele, doch effectieve test:
maak een foto van een colorchecker passport, houdt dat naast je beeldscherm en als dat overeenkomt; zit het goed! :thumbup:

bcvthul
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door bcvthul » za mei 30 2015 9:40 am

Ik denk dat wat CaptainHook schrijft een goed startpunt is om met het probleem te beginnen.

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » za mei 30 2015 10:31 am

ReneG schreef:En dan nog zou je eigenlijk ook je telefoon moeten calibreren (maar dat gaat mij wat ver). :P
Eigenlijk is dit het grappige. Het gros van de foto's wordt tegenwoordig digitaal gepubliceerd, dus via internet, mail of iets dergelijks. Het gros van de mensne die je foto's bekijkt heeft geen gekalibreerd scherm. En reken er maar op dat de meeste mensen hun fabrieksinstellingen laten staan, die meestal vrij "levendig" is.

Dat wil niet zeggen dat kalibreren zinloos is (een consistent beeld is wel zo prettig, zeker als je ook af gaat drukken), maar als je digitaal publiceert zou je het resultaat ook eens moeten bekijken op een scherm met de instellingen van een gemiddelde gebruiker.

Wat djunclesam dus ook al zegt.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za mei 30 2015 10:53 am

jfbat schreef: ...zou je het resultaat ook eens moeten bekijken op een scherm met de instellingen van een gemiddelde gebruiker.
Maar da's nou juist het probleem; er is geen gemiddelde gebruiker. Alleen maar afwijkingen van dat gemiddelde... :frown:

Dat kleurverzadiging en contrast vaak veels te heftig staan, is iets van alle tijden. Zelfs toen er nog gewone kleurenbeeldbuizen in TV-winkels stonden, was op ieder scherm het gras TE groen, en het gezicht v.d. nieuwslezer TE roze... Ook nu nog, in megastores draaien de plattekijkvensters in speciale (oververzadigde) demomodes. Want dat oogt 'lekker' en dat knalt er uit...
Maar 'gemiddeld'? Neuh... :silent:

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » za mei 30 2015 11:36 am

Dat klopt. Maar veel belangrijker: een gekalibreerd scherm toont zeker niet het beeld dat de gemiddelde kijker ziet. Het wijkt behoorlijk van het gemiddelde af, waardoor voor veel kijkers de foto niet zo mooi getoond wordt als zou kunnen. Met kalibreren los je het door hanna gesignaleerde probleem dus niet op. Daar ging het me om. Een eenvoudige oplossing is er niet: iedereen z'n scherm laten kalibreren gaat niet lukken, een goed gemiddelde bepalen is ook lastig omdat er überhaupt veel onderlinge afwijkingen zijn.

Maar dat dwaalt af van de oorspronkelijke vraag.
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

bcvthul
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door bcvthul » za mei 30 2015 11:48 am

Een gekalibreerd scherm wordt/is belangrijk als je gaat afdrukken: wat is afgedrukt komt dat overeen met wat jij op het scherm ziet.

Als mensen op niet gekalibreerde scherm foto's gaan bewerken kan dat ook resulteren dat die foto's op andere schermen er anders gaan uitzien.

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » za mei 30 2015 12:49 pm

Ik zei ook al dat er geen eenvoudige oplossing is. Denken dat je met een gekalibreerd scherm in ieder geval zo goed mogelijk zit, is wat mij betreft echter een grote misvatting - het gaat echt alleen op als je alleen in print publiceert. Wat wel een oplossing is... wellicht die van djunclesam.

Het is er niet makkelijker op geworden in ieder geval. Vroeger wist je met een gekalibreerd scherm redelijk goed hoe je afdruk eruit kwam te zien en hoe dus het gros van je kijkers de foto ging zien. Tegenwoordig heb je domweg geen idee hoe je foto er voor het gros van je kijkers uitziet, tenzij je alleen in (door jezelf gecontroleerde) print publiceert.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”