Bruiloft reportage -verwijderd-
Bruiloft reportage -verwijderd-
-verwijderd-
Laatst gewijzigd door Gideon op vr jul 17 2015 8:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Highlander
- Forumbeheerder
- Berichten: 6552
- Lid geworden op: do apr 10 2014 8:19 pm
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Bruiloft reportage - discussie met klant
Als ik jou klant zou zijn, zouden de twee genoemde redenen voor mij voldoende uitleg zijn om akkoord te gaan met de door jou geadviseerde en afgesproken 300-400 foto`s.
Als fotograaf zou ik proberen om toch dichter naar de 400 dan naar de 300 foto`s te leveren, krijgen ze toch het idee dat ze veel foto`s hebben gekregen voor hun betaalde €
Want dat zal het verhaal wel zo zijn onder de bruidjes, "ik had zoveel foto`s voor zoveel € " ja jou "nou ik had er veel meer " , je kent die verhalen wel.
Als fotograaf zou ik proberen om toch dichter naar de 400 dan naar de 300 foto`s te leveren, krijgen ze toch het idee dat ze veel foto`s hebben gekregen voor hun betaalde €
Want dat zal het verhaal wel zo zijn onder de bruidjes, "ik had zoveel foto`s voor zoveel € " ja jou "nou ik had er veel meer " , je kent die verhalen wel.
Re: Bruiloft reportage - discussie met klant
Dank voor de toelichting, hier zat ik inderdaad ook al aan te denken. Ik kan er uiteraard ook wel 500 opleveren, maar naar mijn idee ga je de kwantiteit dan voor de kwaliteit zetten. Persoonlijk vind ik 400 foto's al teveel. Echter vind ik het soms nog lastig heel kritisch te zijn over een bepaalde serie binnen een bruiloft reportage; ik zie dus bijvoorbeeld 10 foto's uit 1 serie(pose) en daarvan zijn er 3 echt mooi. Ik probeer ze dan qua bewerking wat af te laten wijken van elkaar zodat de klant van alles wat heeft. De truc is natuurlijk 1 mooie foto van deze serie opleveren.Highlander schreef:
Als fotograaf zou ik proberen om toch dichter naar de 400 dan naar de 300 foto`s te leveren, krijgen ze toch het idee dat ze veel foto`s hebben gekregen voor hun betaalde €
Ik ben dan ook van plan dit in mijn komende reportages terug te brengen.
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: Bruiloft reportage - discussie met klant
Gewoon vasthouden met wat je hebt afgesproken.
Er zijn altijd opnamen die minder goed zijn. Jij bewaakt de kwaliteit voor jezelf door te stellen 300-400 opnamen.
Dat is ook de beste garantie dat mensen uiteindelijk tevreden zijn over die kwaliteit. Juist als je alles gaat leveren wordt er achteraf gezeurd over typisch die opnamen die dan niet goed zijn. Dat blijft dan hangen. Haal je jezelf mee naar beneden. Gewoon niet aan beginnen om alles uit te leveren, klaar.
Wat een zus van haar bij een andere fotograaf heeft afgesproken, heb je niets mee te maken. Had ze de foto's daar moeten laten maken.
Er zijn altijd opnamen die minder goed zijn. Jij bewaakt de kwaliteit voor jezelf door te stellen 300-400 opnamen.
Dat is ook de beste garantie dat mensen uiteindelijk tevreden zijn over die kwaliteit. Juist als je alles gaat leveren wordt er achteraf gezeurd over typisch die opnamen die dan niet goed zijn. Dat blijft dan hangen. Haal je jezelf mee naar beneden. Gewoon niet aan beginnen om alles uit te leveren, klaar.
Wat een zus van haar bij een andere fotograaf heeft afgesproken, heb je niets mee te maken. Had ze de foto's daar moeten laten maken.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jul 15 2015 10:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Re: Bruiloft reportage - discussie met klant
@Leon,
Ik was ook zeker niet van plan af te wijken van de eerder gemaakte afspraken. Ik ben meer benieuwd of iemand hier ook weleens tegen aan gelopen is en of er nog meer beweegredenen zijn om niet alle foto's op te leveren. Ik ga natuurlijk nog praten met de klant omdat dit kan resulteren in een stukje onvrede en hoe meer argumenten ik heb om het niet te doen, hoe makkelijker zij weer akkoord zal gaan met de eerder gemaakte afspraken, namelijk 300-400 foto's opleveren
Ik was ook zeker niet van plan af te wijken van de eerder gemaakte afspraken. Ik ben meer benieuwd of iemand hier ook weleens tegen aan gelopen is en of er nog meer beweegredenen zijn om niet alle foto's op te leveren. Ik ga natuurlijk nog praten met de klant omdat dit kan resulteren in een stukje onvrede en hoe meer argumenten ik heb om het niet te doen, hoe makkelijker zij weer akkoord zal gaan met de eerder gemaakte afspraken, namelijk 300-400 foto's opleveren
-
- Clublid
- Berichten: 4525
- Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:29 am
- Locatie: Ellecom
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Bruiloft reportage - discussie met klant
Gewoon geen enkele foto afleveren waar je zelf niet achter staat. Punt.
Ook niet om de bruid tevreden te stellen. Je werk is het uithangbord van je onderneming. Ga je concessies doen aan kwaliteit dan loop je altijd het risico dat het zich tegen je keert. Ik krijg liever het verwijt dat ik te weinig goede foto's oplever dan veel foto's met slechte platen ertussen.
Beter zoek je dus een andere manier om de bruid blij te maken zodat ze dit vergeet. Het hoort inderdaad ook bij jouw taak om, in geval van misverstanden, het paar tevreden te houden. Een tevreden klant is de beste reclame (naar een BN-er fotogaferen). Zelf lever ik standaard (niet afgesproken) één grote print van het bruidspaar af. Als je met een 60x40 full color print van de beste foto aankomt dan vergeten ze de rest vanzelf
Ook niet om de bruid tevreden te stellen. Je werk is het uithangbord van je onderneming. Ga je concessies doen aan kwaliteit dan loop je altijd het risico dat het zich tegen je keert. Ik krijg liever het verwijt dat ik te weinig goede foto's oplever dan veel foto's met slechte platen ertussen.
Beter zoek je dus een andere manier om de bruid blij te maken zodat ze dit vergeet. Het hoort inderdaad ook bij jouw taak om, in geval van misverstanden, het paar tevreden te houden. Een tevreden klant is de beste reclame (naar een BN-er fotogaferen). Zelf lever ik standaard (niet afgesproken) één grote print van het bruidspaar af. Als je met een 60x40 full color print van de beste foto aankomt dan vergeten ze de rest vanzelf

Fin.
- justme
- Forumlid
- Berichten: 3213
- Lid geworden op: di apr 24 2012 9:59 am
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Bruiloft reportage - discussie met klant
wij hebben toen ook eens nagevraagd, of er nog andere foto's waren, die voor ons de moeite waard waren geweest, naast de foto's die in ons trouwboek gekomen zijn.
We mochten toen even in de catalogus van de fotograaf ( dacht dat het toen ook Lightroom was ) rondkijken in de gemaakte foto's. Maar er zat niets meer, dan de gedrukte foto's, in.
Wat voor ons eigenlijk wel aangaf dat onze beste fotograaf alleen maar goede foto's gemaakt heeft, of inderdaad de 'mislukte' foto's niet beschikbaar stelt.
Dat gaf ons juist een verzekerd gevoel. Onze fotograaf had niet meer dan 300 (schatting) foto's nodig om alle belangrijke momenten te 'vangen'. Als ik dan familie/vrienden hoor dat zij een cd meegekregen hebben met 2000+ foto's, dan zegt dat mij genoeg.
Dat komt juist over als een laffe daad: Schiet al je geheugenkaartjes luk-raak vol, plemp ze op een cd, en overhandig deze aan het bruidspaar.
Je maakt ze en anderen echt gelukkiger door allen jouw topplaten aan te leveren, de miskleunen laat je weg.
We mochten toen even in de catalogus van de fotograaf ( dacht dat het toen ook Lightroom was ) rondkijken in de gemaakte foto's. Maar er zat niets meer, dan de gedrukte foto's, in.
Wat voor ons eigenlijk wel aangaf dat onze beste fotograaf alleen maar goede foto's gemaakt heeft, of inderdaad de 'mislukte' foto's niet beschikbaar stelt.
Dat gaf ons juist een verzekerd gevoel. Onze fotograaf had niet meer dan 300 (schatting) foto's nodig om alle belangrijke momenten te 'vangen'. Als ik dan familie/vrienden hoor dat zij een cd meegekregen hebben met 2000+ foto's, dan zegt dat mij genoeg.
Dat komt juist over als een laffe daad: Schiet al je geheugenkaartjes luk-raak vol, plemp ze op een cd, en overhandig deze aan het bruidspaar.
Je maakt ze en anderen echt gelukkiger door allen jouw topplaten aan te leveren, de miskleunen laat je weg.
Re: Bruiloft reportage - discussie met klant
-verwijderd-
Laatst gewijzigd door Gideon op vr jul 17 2015 8:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Berichten: 630
- Lid geworden op: do aug 31 2006 8:59 pm
- Locatie: Scherpenzeel (gld)
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Re: Bruiloft reportage - discussie met klant
Bij dit soort afspraken laat ik bruidspaar/klant gewoon het beloofde aantal foto's uit selecteren die bewerk ik dan en meer krijgen ze niet
maar 300 -400 foto's me dunkt dat dat meer dan goed is.
laatst ook een loveshoot 10 foto in het pakket, heb er 70 op 1500 px onbewerkt met watermerk opgestuurd mogen ze er 10 uitkiezen.
en dan is het klaar of meerprijs
maar 300 -400 foto's me dunkt dat dat meer dan goed is.
laatst ook een loveshoot 10 foto in het pakket, heb er 70 op 1500 px onbewerkt met watermerk opgestuurd mogen ze er 10 uitkiezen.
en dan is het klaar of meerprijs
- justme
- Forumlid
- Berichten: 3213
- Lid geworden op: di apr 24 2012 9:59 am
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Bruiloft reportage - discussie met klant
misschien dat je hier een fout bent begaan"Nee, je krijgt tussen de 300-400 foto's opgeleverd zoals afgesproken"

Had je beter kunnen zeggen, "Ja je krijg ze allemaal, gemiddeld zijn dat er 300-400""krijg ik alle foto's van de bruiloft?"
Re: Bruiloft reportage - discussie met klant
Ze vroeg letterlijk of ze alles kreeg dus ook de onbewerktewiebeterpstra schreef:misschien dat je hier een fout bent begaan"Nee, je krijgt tussen de 300-400 foto's opgeleverd zoals afgesproken"ze vroeg immers
Had je beter kunnen zeggen, "Ja je krijg ze allemaal, gemiddeld zijn dat er 300-400""krijg ik alle foto's van de bruiloft?"
- ATOR
- Clublid
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: zo jul 11 2010 2:38 pm
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Bruiloft reportage - discussie met klant
Jouw werkelijke probleem is dat de bruid niet tevreden is, dat wil je verhelpen. Je moet in haar schoenen gaan staan en haar vanuit dat gezichtspunt goed uitleggen waarom het voor haar goed is dat je 'maar' 300-400 foto's aflevert.
Jouw redenen zijn voor haar totaal niet relevant!!
Overigens ben ik het helemaal eens met wat al gezegd is dat je geen slechte foto's de deur uit moet doen. Dat levert je alleen maar gezeik en een slechte naam op. Zeker nu iedereen fotograaf is.
Een oplossing zou kunnen zijn dat je haar betrekt in het selectieproces en haar dan daarbij uitlegt waarom die éne foto van die vijf van hetzelfde moment beter is dan die anderen. Kost wat tijd maar je laat haar dan wel zelf inzien waarom 400 beter is dan 2000.
Jouw redenen zijn voor haar totaal niet relevant!!
Overigens ben ik het helemaal eens met wat al gezegd is dat je geen slechte foto's de deur uit moet doen. Dat levert je alleen maar gezeik en een slechte naam op. Zeker nu iedereen fotograaf is.
Een oplossing zou kunnen zijn dat je haar betrekt in het selectieproces en haar dan daarbij uitlegt waarom die éne foto van die vijf van hetzelfde moment beter is dan die anderen. Kost wat tijd maar je laat haar dan wel zelf inzien waarom 400 beter is dan 2000.
- Patrick
- Clublid
- Berichten: 27168
- Lid geworden op: do nov 01 2007 7:24 pm
- Locatie: Velserbroek
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Bruiloft reportage - discussie met klant
De uitleg dat je verschillende foto's van een situate maakt om de goede, die met de goede blik, de ogen open, etc. eruit pikt zou toch al veel moeten vertellen.
Geen foto's leveren waar je zelf niet achter staat!
Foto's achteraf op een feest zijn trouwens wel anders. Maar als je die niet hebt, dan strikt zijn met uitleg.
Geen foto's leveren waar je zelf niet achter staat!
Foto's achteraf op een feest zijn trouwens wel anders. Maar als je die niet hebt, dan strikt zijn met uitleg.
Re: Bruiloft reportage - discussie met klant
Een heleboel terechte opmerkingen!
Helaas, helaas, vaak denken de (al dan niet betaalde) klanten daar heel anders over...
Wat JIJ, als maker (=fotograaf) mooi of goed vindt, hoeft die klant juist helemaal niet goed te vinden. Die vindt misschien een technisch/compositie mislukte opname wel helemaal top.
Je weet 't gewoon niet.
En waar mensen (ik zelf ook) vaak een hekel aan hebben is dat anderen voor jou bepalen wat JIJ goed moet/zal vinden...
Ik verbaas me er zelf ook al jaren over. Foto's die ik vaak erg geslaagd vind, en/of uitstekend gelukt, krijgen vaak nauwelijks positieve respons. Terwijl opnames waarvan je zelf denkt, mwah, gaat wel, worden helemaal toppie gevonden.
En waarom? Geen idee. Blijkbaar verschillen inzichten en percepties vaak enorm.
Voorbeeldje; kijk naar de meningen over extreme HDRs van Urbex locaties. Is allemaal fabeltastisch volgens velen en volgens velen ook weer niet... Dus tja...

Helaas, helaas, vaak denken de (al dan niet betaalde) klanten daar heel anders over...
Wat JIJ, als maker (=fotograaf) mooi of goed vindt, hoeft die klant juist helemaal niet goed te vinden. Die vindt misschien een technisch/compositie mislukte opname wel helemaal top.

En waar mensen (ik zelf ook) vaak een hekel aan hebben is dat anderen voor jou bepalen wat JIJ goed moet/zal vinden...

Ik verbaas me er zelf ook al jaren over. Foto's die ik vaak erg geslaagd vind, en/of uitstekend gelukt, krijgen vaak nauwelijks positieve respons. Terwijl opnames waarvan je zelf denkt, mwah, gaat wel, worden helemaal toppie gevonden.


Voorbeeldje; kijk naar de meningen over extreme HDRs van Urbex locaties. Is allemaal fabeltastisch volgens velen en volgens velen ook weer niet... Dus tja...




- justme
- Forumlid
- Berichten: 3213
- Lid geworden op: di apr 24 2012 9:59 am
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Bruiloft reportage - discussie met klant
ja, wat dat betreft kan je dan ( in het vervolg ) afspreken dat een klant "alle" foto's krijgt, maar dat kost dan wel meer.