Wat bekende straatfotografen aan spullen adviseren
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: Wat bekende straatfotografen aan spullen adviseren
Provocerend, Patrick! "Nikon" wordt maar éénmaal genoemd en dan nog alleen omdat iemand vroeger twee FM2 bodies bij zich placht te dragen.
Fuji en Olympus daarentegen...
Welke Fuji gebruik jij ook alweer op straat?
Fuji en Olympus daarentegen...

Welke Fuji gebruik jij ook alweer op straat?
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Mocht bovenstaande link je interesseren dan zou ik zeker ook even een kijkje nemen op:
http://shotkit.com/street/" onclick="window.open(this.href);return false;
(en de andere categorieën zijn ook zeker de moeite waard natuurlijk)
http://shotkit.com/street/" onclick="window.open(this.href);return false;
(en de andere categorieën zijn ook zeker de moeite waard natuurlijk)
Fin.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Je kan natuurlijk overal wat achter zoeken... Ik kan er ook niet zoveel aan doen dat Nikon niets maakt dat uitermate geschikt is voor dit soort werk!JaapV schreef:Provocerend, Patrick!

Zie het als een aanvulling op mijn artikeltje in de meest recente versie van NCN Magazine.

Leuk artikel.
Aan de ene kant wordt er gezegd dat niet de apparatuur, maar de ogen van de fotograaf het belangrijkst zijn, aan andere kant worden er toch camera's aangeprezen.
Inderdaad niet de geringste camera's. Niet zo verbazingwekkend dat die Ricoh, de Fuji X100 en de Leica Q de voorkeur verdienen.
Of Nikon dan ook zoiets zou moeten maken?
Zou een goede straatfotograaf enorm gehandicapt zijn met een Coolpix uit de hogere regionen?
Lijkt mij trouwens niet zo'n opgave voor Nikon een Coolpix met vastbrandpunt van 1,8/28mm of 1,8/20mm te maken die de Leica Q naar de kroon steekt. Maar mijn idee is dat Nikon wel andere dingen aan het hoofd heeft, momenteel.
Aan de ene kant wordt er gezegd dat niet de apparatuur, maar de ogen van de fotograaf het belangrijkst zijn, aan andere kant worden er toch camera's aangeprezen.
Inderdaad niet de geringste camera's. Niet zo verbazingwekkend dat die Ricoh, de Fuji X100 en de Leica Q de voorkeur verdienen.
Of Nikon dan ook zoiets zou moeten maken?
Zou een goede straatfotograaf enorm gehandicapt zijn met een Coolpix uit de hogere regionen?
Lijkt mij trouwens niet zo'n opgave voor Nikon een Coolpix met vastbrandpunt van 1,8/28mm of 1,8/20mm te maken die de Leica Q naar de kroon steekt. Maar mijn idee is dat Nikon wel andere dingen aan het hoofd heeft, momenteel.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik vermoed dat Nikon niet de mogelijkheden (lees: het geld) heeft om in ieder segment serieus mee te doen. Zie http://nikonrumors.com/2015/05/14/nikon ... n-12.aspx/
- Richard
- Serverbeheerder
- Contacteer:
Thomas Leuthard zegt denk ik het belangrijkste: "I strongly believe that the camera is just a tool"
Waarom zou de Coolpix A met 18,5 mm f/2.8 daar ongeschikt voor zijn? Dat is hetzelfde als Leica's Elmarit-M 28mm 2.8 Asph.
Waarom zou de Coolpix A met 18,5 mm f/2.8 daar ongeschikt voor zijn? Dat is hetzelfde als Leica's Elmarit-M 28mm 2.8 Asph.
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
-
- Moderator
- Contacteer:
Thomas Leuthard fotografeert met een Olympus E-M10, een camera met een EVF én een klapschermpje met touch bediening voor AF en het maken van de foto.
Dat is m.n. voor straatfotografie handig omdat je dan minder opvalt in vergelijking met bijv. een Coolpix A, deze heeft dat alles niet.
Natuurlijk is de camera het gereedschap van de fotograaf maar niet met elk gereedschap is het even prettig werken.
Immers, een goede timmerman werkt ook graag met goed en bruikbaar gereedschap.
Het is geen toeval dat veel van de gebruikte camera's in de link van Patrick minimaal een EVF hebben.
Overigens biedt een 18,5mm f2.8 op een DX-sensor van een Coolpix A minder mogelijkheden tot spelen met scherptediepte dan met een volformaat Leica 28mm f2.8.
Dat is m.n. voor straatfotografie handig omdat je dan minder opvalt in vergelijking met bijv. een Coolpix A, deze heeft dat alles niet.
Natuurlijk is de camera het gereedschap van de fotograaf maar niet met elk gereedschap is het even prettig werken.
Immers, een goede timmerman werkt ook graag met goed en bruikbaar gereedschap.
Het is geen toeval dat veel van de gebruikte camera's in de link van Patrick minimaal een EVF hebben.
Overigens biedt een 18,5mm f2.8 op een DX-sensor van een Coolpix A minder mogelijkheden tot spelen met scherptediepte dan met een volformaat Leica 28mm f2.8.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Eens.Skippy schreef:Het is geen toeval dat veel van de gebruikte camera's in de link van Patrick minimaal een EVF hebben.
Zwart wit fotografie met een ZW beeld in je EVF met directe terugkopeling in belichting en contrasten is echt een bijna onbetaalbare 'nieuwe' tool aan het gereedschap.
Fin.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Een en ander hangt natuurlijk behoorlijk af van je stijl en manier van werken. Ik wil sowieso een goede zoeker hebben, elektronisch of optisch. Liefst elektronisch trouwens in de meeste omstandigheden. Vooral omdat ik met weinig scherptediepte werk en al ter plekke goed probeer te kaderen (ik verschuif mijn scherpstelpunt over het vlak). Een kantelschermpje zou welkom zijn maar heb ik helaas niet. Een touchscreen zou ook best handig kunnen zijn, maar ik heb er geen ervaring mee.
De Coolpix A heb ik niet voor niets genoemd in mijn artikeltje als enige Nikon camera die nu nieuw te koop is die ik als mogelijke keuze zie. Maar 28mm is behoorlijk wijd en het is al een wat oudere camera aan het worden. Dat maakt op zich niet zoveel uit natuurlijk voor het doel, maar het zou toch prettig zijn als Nikon de indruk geeft dat dit niet een eens-maar-nooit-meer model is.
De Coolpix A heb ik niet voor niets genoemd in mijn artikeltje als enige Nikon camera die nu nieuw te koop is die ik als mogelijke keuze zie. Maar 28mm is behoorlijk wijd en het is al een wat oudere camera aan het worden. Dat maakt op zich niet zoveel uit natuurlijk voor het doel, maar het zou toch prettig zijn als Nikon de indruk geeft dat dit niet een eens-maar-nooit-meer model is.
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Dat wat er aan Coolpix A nog te koop is betreft nog restanten. Productie is inmiddels al gestaakt.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Daar heb je het al... Wie A zegt zou ook B moeten zeggen... 

-
- Moderator
- Contacteer:
De Coolpix A heeft (te) veel concurrentie van de uitstekende Ricoh GR ondervonden. Overigens is recent - slechts drie weken na de introductie ! - de prijs van de nieuwste Ricoh GR met $100 verlaagd en dat zal niet uit luxe gedaan zijn. Er zijn simpelweg te weinig klanten voor dit soort niche camera's.
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
Mijn advies:
Ga fotograferen en ontdek zelf wat je nodig hebt of bruikbaar acht.
De ene fotograaf is de andere niet.
Gr Piet.
Ga fotograferen en ontdek zelf wat je nodig hebt of bruikbaar acht.
De ene fotograaf is de andere niet.
Gr Piet.
- Richard
- Serverbeheerder
- Contacteer:
Helemaal mee eens!
Mijn wens is een FX sensor in een weerbestendige Coolpix S3600
Dat is nu een utopie, de dubbeldikke A begon erbij te komen.
Dan wordt het toch sparen voor een Leica
En ondertussen foto's blijven maken.
Mijn wens is een FX sensor in een weerbestendige Coolpix S3600

Dat is nu een utopie, de dubbeldikke A begon erbij te komen.
Dan wordt het toch sparen voor een Leica

En ondertussen foto's blijven maken.

Met vriendelijke groet,
Richard
Richard