weergave NEF bestand

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
Ace
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

weergave NEF bestand

Bericht door Ace » wo jul 22 2015 7:27 pm

Hoi.

Bij het dubbel aanklikken van een NEF bestand, werd deze automatisch geopend door de foto app van windows 8. Vervolgens opende ik dezelfde foto met lightroom. Hier was de foto qua kleuren en contrast compleet verschillend dan die door de windows app werd laten zien. Vervolgens met photo gallery geopend en deze zag er precies uit zoals de foto in lightroom wordt weegegeven, Waarom laat de windows foto app de foto's 'automatisch' op een hele andere manier zien, i.e. de kleuren en contrasten compleet verschillend? (ik wilde voorbeelden toevoegen, maar begreep eerlijk gezegd niet hoe dat moet)

gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: weergave NEF bestand

Bericht door gvdnberg » wo jul 22 2015 9:09 pm

Windows 8 laat waarschijnlijk de jpg file zien die "ingebakken" is in de nef. Lightroom en PhotoGallery tonen een bewerking van de nef, tenminste als ik het goed begrepen heb. Anders zullen de aanvulingen wel volgen.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jul 22 2015 10:26 pm

Ingebakken JPG is volgens de instellingen in de camera en bewerking in de camera.
Weergave in elke niet Nikon RAW-converter is met de eigen presets, instellingen van die specifieke software, die inderdaad sterk kan afwijken van zo'n ingebakken JPG voorbeeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » do jul 23 2015 10:29 am

Kijk, dat bedoelde ik. Léon bedankt!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Ace
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ace » do jul 23 2015 12:40 pm

Aha, dat maakt het allemaal weer een stuk duidelijker. Ik had geen idee dat er iets als een ingebakken JPG bestond. Ik weet nu ten minste waar het mee te maken heeft. Bedankt Gert en Léon!

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”