Fujifilm kondigt prijsverhoging aan film producten...
Fujifilm kondigt prijsverhoging aan film producten...
Dag Forumvrienden, Nikonvrienden,
Fujifilm heeft een wereldwijde prijsverhoging aangekondigt voor film producten. De verhoging zal afhankelijk van het product 3 tot 20 % bedragen. De prijsverhoging heeft te maken met de duurdere grondstoffen.
http://www.fujifilm.com/news/n060517.html
Dat wordt dus morgen rennen naar de fotowinkel om de zomervoorraad Velvia, Provia etc. in te slaan.
Amadeus Gould
Fujifilm heeft een wereldwijde prijsverhoging aangekondigt voor film producten. De verhoging zal afhankelijk van het product 3 tot 20 % bedragen. De prijsverhoging heeft te maken met de duurdere grondstoffen.
Dat wordt dus morgen rennen naar de fotowinkel om de zomervoorraad Velvia, Provia etc. in te slaan.
Amadeus Gould
Re: Fujifilm kondigt prijsverhoging aan film producten...
er zit toch geen echt zilver in zwart/wit-films ?Amadeus Gould schreef: De verhoging zal afhankelijk van het product 3 tot 20 % bedragen. De prijsverhoging heeft te maken met de duurdere grondstoffen.

Ik heb op vakantie in Duitsland 15 Kodak Elite Chrome 100 en 5 Elite Chrome 200 meegenomen. Totaal was ik daarmee 73,80 Euro armer.
Een vijfpak 100 ASA kost daar 17,95 Euro, een vijfpak 200 ASA 19,95 Euro.
Gemiddeld dus 3,69 Euro per 36 opnamen. (Uiteraard zonder ontwikkelen en eventueel inramen!)
Voor mij is Elite Chrome 100 het enige alternatief voor Kodachrome.
Ik ben benieuwd hoe de analoge prijzen zich gaan ontwikkelen in Holland.
Een vijfpak 100 ASA kost daar 17,95 Euro, een vijfpak 200 ASA 19,95 Euro.
Gemiddeld dus 3,69 Euro per 36 opnamen. (Uiteraard zonder ontwikkelen en eventueel inramen!)
Voor mij is Elite Chrome 100 het enige alternatief voor Kodachrome.
Ik ben benieuwd hoe de analoge prijzen zich gaan ontwikkelen in Holland.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Even een stukje geschiedenis
Er zit toch echt zilver in zwartwit films en kleurenfilms. De lichtgevoeligheid wordt bereikt door zilver hallogenide verbindingen (verbindingen van zilver met bromide, jodide en chloride). Op de kristallen vormen zich, als ze getroffen worden door licht, kleine zilver “plekjes†(latent beeld ) die tijdens de ontwikkeling ervoor zorgt dat het kristal in zijn geheel wordt omgezet in zilver. Bij z/w films wordt het onbelichte zilverhallogenide verwijderd door het fixeren, bij kleur tijdens het bleken.
Zelf nu weet men nog niet precies hoe het werkt, er zijn verschillende theorieën, maar nu we (bijna) allemaal overgaan op digitaal zal de ontwikkeling van film wel stoppen.
Voor liefhebbers, The Theory of the Photographic Process door C.E.Kenneth Mees, ca. 1000 pagina’s droge stof
RVK
Er zit toch echt zilver in zwartwit films en kleurenfilms. De lichtgevoeligheid wordt bereikt door zilver hallogenide verbindingen (verbindingen van zilver met bromide, jodide en chloride). Op de kristallen vormen zich, als ze getroffen worden door licht, kleine zilver “plekjes†(latent beeld ) die tijdens de ontwikkeling ervoor zorgt dat het kristal in zijn geheel wordt omgezet in zilver. Bij z/w films wordt het onbelichte zilverhallogenide verwijderd door het fixeren, bij kleur tijdens het bleken.
Zelf nu weet men nog niet precies hoe het werkt, er zijn verschillende theorieën, maar nu we (bijna) allemaal overgaan op digitaal zal de ontwikkeling van film wel stoppen.
Voor liefhebbers, The Theory of the Photographic Process door C.E.Kenneth Mees, ca. 1000 pagina’s droge stof
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
OF een reden om de overstap te maken naar digitale fotografie? het lijkt wel of fuji je forceert over te stappen! en ja, ik snap wel dat er twee kampen zijn, maar frans barten heeft me destijds overtuigd en ik heb er geen moment spijt van! tuurlijk: electronica heeft niet altijd voordelen, maar toch... ik heb er geen moment spijt van gehad en dat moment gaat ook niet komen!
nou: heren (en dames), sterkte ermee! ik hoop wel dat de analoge fotografie blijft bestaan! het gaat er bijna op lijken alsof analoge fotografie voor de elite is weggelegd ipv digitale fotografie pretenteerde zo te zijn... of heb ik dit mis? wellicht een leuke discussie voor in de coffee corner!
Groeten, Robbert
nou: heren (en dames), sterkte ermee! ik hoop wel dat de analoge fotografie blijft bestaan! het gaat er bijna op lijken alsof analoge fotografie voor de elite is weggelegd ipv digitale fotografie pretenteerde zo te zijn... of heb ik dit mis? wellicht een leuke discussie voor in de coffee corner!
Groeten, Robbert
Een digitale camera geladen met groene stroom is wel veel milieu vriendelijker.
Analoge gebruikers zouden om milieu neutraal te blijven minimaal 10 bomen moeten planten.
Tja want er moet een rolletje gemaakt worden door arbeiders die daarvoor met uitstotend vervoer naar hun werk moeten. Dan moeten die plastic kokertjes gemaakt worden de wikkel en verpakking weer allemaal uitstoot.
Dan moet je zelf gaan werken om die rolletjes te betalen ook weer allemaal uitstoot.
Oja dan worden die rolletjes verpakt kost weer energie aan papier machines en drukkerijen voor bedrukking snijmachines verpak machines etc etc allemaal uitstoot.
Gaan ze ook allemaal op de boot die af en toe wat olie dumpt op zee plus uitstoot.
En dan nog is het niet voorbij ze moeten gedistribueerd worden weer allemaal uitstoot van vrachtwagens en bestel busjes.
en dan zijn we er nog niet je moet ze ophalen en kopen weer uitstoot
weg brengen en laten ontwikkelen weer uitstoot plus chemisch afval.
en
ook weer ophalen weer uitstoot.
en alles niks eenmalig want zo'n rolletje gaat nog op ook.
niks recyclen gewoon afval moet weer opgehaald worden en verwerkt worden dus ook hier weer uitstoot.
Denk toch eens aan het milieu en ga digitaal
groetjes
Analoge gebruikers zouden om milieu neutraal te blijven minimaal 10 bomen moeten planten.
Tja want er moet een rolletje gemaakt worden door arbeiders die daarvoor met uitstotend vervoer naar hun werk moeten. Dan moeten die plastic kokertjes gemaakt worden de wikkel en verpakking weer allemaal uitstoot.
Dan moet je zelf gaan werken om die rolletjes te betalen ook weer allemaal uitstoot.
Oja dan worden die rolletjes verpakt kost weer energie aan papier machines en drukkerijen voor bedrukking snijmachines verpak machines etc etc allemaal uitstoot.
Gaan ze ook allemaal op de boot die af en toe wat olie dumpt op zee plus uitstoot.
En dan nog is het niet voorbij ze moeten gedistribueerd worden weer allemaal uitstoot van vrachtwagens en bestel busjes.
en dan zijn we er nog niet je moet ze ophalen en kopen weer uitstoot
weg brengen en laten ontwikkelen weer uitstoot plus chemisch afval.
en

en alles niks eenmalig want zo'n rolletje gaat nog op ook.
niks recyclen gewoon afval moet weer opgehaald worden en verwerkt worden dus ook hier weer uitstoot.
Denk toch eens aan het milieu en ga digitaal

groetjes
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het is de gevolgen marktwerking dat fabrikanten van analoog fotomateriaal doet besluiten de productie terug te schroeven of te beëindigen. Kleinere productiefaciliteiten zijn duurder en bij meer schaarste zijn afnemers bereid iets meer te betalen. Dat houdt het nog een tijdje rendabel.Roberto schreef:het lijkt wel of fuji je forceert over te stappen!
We hebben dezelfde ontwikkeling gezien bij zwart/wit foto-materiaal, met dezelfde opwinding van sommigen.

En juist waarom schroeft men dit terug? Ik was van mening dat er hier gemeld werd dat de grondstofprijzen dusdanig gestegen waren, dat Fuji haar prijzen heeft moeten ophogen! wel: ik ben benieuwd... ik heb nog een maatje van me in Tilburg bij Fuji... Die zal ik eens bellen, want dit wil ik ook wel eens weten!
mzzl, Robbert
mzzl, Robbert
Re: Fujifilm kondigt prijsverhoging aan film producten...
Amadeus Gould schreef:Dag Forumvrienden, Nikonvrienden,
Amadeus Gould
Het onderwerp is al meer dan een jaar oud!

Gerrit