Waarom zie je het hele beeld ook met diafragma dicht?
Waarom zie je het hele beeld ook met diafragma dicht?
Hoeveel filmpjes ik ook kijk, ik begrijp het nog steeds niet.
Er valt licht op de voorste lens, focal point is neem ik aan altijd de laatste lens en er komt een beeld op zijn kop op de sensor.
1. In mijn beleving hoeft dat laatste stuk glas amper een millimeter in doorsnede te zijn, want het komt daar immers samen in 1 punt.
2. Als je het diafragma dichtknijpt, waarom zie je dan nog steeds de gehele afbeelding?
In mijn beleving kunnen bepaalde lichtstralen nooit de sensor bereiken.
Als ik door een piepklein gaatje kijk, is mijn field of view een stuk kleiner.
Dat gebeurd in een lensenstelsel blijkbaar niet. Waar ga ik de fout in?
Weet iemand een website of een filmpje dat dit verduidelijkt?
Er valt licht op de voorste lens, focal point is neem ik aan altijd de laatste lens en er komt een beeld op zijn kop op de sensor.
1. In mijn beleving hoeft dat laatste stuk glas amper een millimeter in doorsnede te zijn, want het komt daar immers samen in 1 punt.
2. Als je het diafragma dichtknijpt, waarom zie je dan nog steeds de gehele afbeelding?
In mijn beleving kunnen bepaalde lichtstralen nooit de sensor bereiken.
Als ik door een piepklein gaatje kijk, is mijn field of view een stuk kleiner.
Dat gebeurd in een lensenstelsel blijkbaar niet. Waar ga ik de fout in?
Weet iemand een website of een filmpje dat dit verduidelijkt?
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Waarom zie je het hele beeld ook met diafragma dicht?
Deze is wellicht iets verhelderend. Vooral het einde in jouw geval.
Youtube https://youtu.be/34jkJoN8qOI
Laatst gewijzigd door plincky op di mar 01 2016 9:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
dank je wel voor het meedenken.plincky schreef:Deze is wellicht iets verhelderend. Vooral het einde in jouw geval.
Nee, dat filmpje helpt me niet. Ik had deze al gezien.
Zoals je ook ziet in dat filmpje wordt op het eind met het dichtknijpen van het diafragma een deel van die lens dat voor het diafragma zit, gewoon niet meer benut.
Het licht wat boven en onder op de lens valt, kan niet meer worden gebruikt.
Waarom wordt het field of view dan ook niet kleiner?
Je hebt toch de gehele lens nodig om het volledige beeld te reproduceren?
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Dit duidelijker? 

Ja! Ik snap nu ook waar mijn denkfout zit 
Ik zag licht als rechtlijnige stralen (komt door de tekeningen)
Maar licht komt natuurlijk op alle mogelijk manieren binnen.
Zou licht op mijn manier "werken" dan zou je een onderwerp wat via de lens op de sensor wordt geprojecteerd, links of rechts van die lens met het blote oog niet meer kunnen waarnemen wat natuurlijk belachelijk is
Toch fijn om het even op een duidelijke tekening te zien.
Thanx!

Ik zag licht als rechtlijnige stralen (komt door de tekeningen)
Maar licht komt natuurlijk op alle mogelijk manieren binnen.
Zou licht op mijn manier "werken" dan zou je een onderwerp wat via de lens op de sensor wordt geprojecteerd, links of rechts van die lens met het blote oog niet meer kunnen waarnemen wat natuurlijk belachelijk is

Toch fijn om het even op een duidelijke tekening te zien.
Thanx!
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik kan het mishebben:
Maar een camera meet/toont door de zoeker of door lifeview met de grootste lensopening mogelijk.
Heb je bv een 58mm f1.4, maar stel je m in op f16, dan blijft de lens op F1.4 staat TOTDAT je de sluiterknop doordrukt. En dus bij de opname wordt het diafragma op f16 gezet.
Dit heeft oa als voordeel dat je makkelijker kunt focussen in het donker, vandaar dat dergelijke primes of zoomlenzen die enorm lichtsterk zijn, dat deze worden aanbevolen voor het fotograferen bij weinig licht.
Maar een camera meet/toont door de zoeker of door lifeview met de grootste lensopening mogelijk.
Heb je bv een 58mm f1.4, maar stel je m in op f16, dan blijft de lens op F1.4 staat TOTDAT je de sluiterknop doordrukt. En dus bij de opname wordt het diafragma op f16 gezet.
Dit heeft oa als voordeel dat je makkelijker kunt focussen in het donker, vandaar dat dergelijke primes of zoomlenzen die enorm lichtsterk zijn, dat deze worden aanbevolen voor het fotograferen bij weinig licht.
- Cookie1397
- Clublid
Daar gaat het niet om Wiebe.
Je kijkt bij een objectief met diafragma f1.8 door de zoeker. Je stelt een diafragma van f8 in. Je drukt de scherptediepte knop in en de lamellen gaan dicht tot f8. De zoeker wordt donkerder door het verminderde licht dat er nu binnenkomt.
De vraag van de ts is hoe kan het dat ik dan (bij f8 en diafragma dicht) nog steeds het volledige beeld zie.
Je kijkt bij een objectief met diafragma f1.8 door de zoeker. Je stelt een diafragma van f8 in. Je drukt de scherptediepte knop in en de lamellen gaan dicht tot f8. De zoeker wordt donkerder door het verminderde licht dat er nu binnenkomt.
De vraag van de ts is hoe kan het dat ik dan (bij f8 en diafragma dicht) nog steeds het volledige beeld zie.
Nikon Z Z & de maskers
- JDPix
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Zoals ik het geleerd heb: Ieder stukje oppervlak van de lens zorgt voor een volledig beeld.
Groeten, Johan
Foto's: https://jdroog.myportfolio.com
Foto's: https://jdroog.myportfolio.com
Omdat er een lens in je objectief zit en geen speldengaatje. Het speldengaatje helpt wel om de boel te begrijpen, maar eigenlijk is het een model wat een beetje te eenvoudig is. (Tenzij je pinhole foto's maakt natuurlijk. 
En een lens is uiteraard ook weer te eenvoudig, het zijn er immers meer.

En een lens is uiteraard ook weer te eenvoudig, het zijn er immers meer.
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als we uitgaan van een SLR met een matglas.
Zoals al aangegeven staat het diafragma meestal open als we door de zoeker kijken. Maar met de diafragma voorkeuze knop kunnen we het diafragma ook klein maken als we door de zoeker kijken. Het beeld wordt dan wel donkerder, maar het gehele beeld blijft zichtbaar.
Bij een zeer klein diafragma of een pinhole camera zijn de lichtstralen ook vrijwel recht. Toch blijft het hele beeld zichtbaar op het matglas. Echter ieder deel van het matglas ziet maar een heel klein stukje van het beeld. Maak je een foto van een pingpong wedstrijd, dan 'ziet' maar een heel klein deel van het matglas het pingpong balletje. Wij zien echter het gehele matglas.Maar vanuit de positie van het matglas is het zicht op de wereld maar heel erg klein. Dat is ook juist de reden dat een matglas wordt gebruikt, omdat deze van ieder deel het licht weer zo verspreid dat het gehele beeld zichtbaar wordt voor onze ogen.
Eigenlijk werkt het als een diaprojectie (of beamer) waarbij het beeld door een klein gaatje op een muur wordt geprojecteerd. Vervolgens kunnen wij dan het hele beeld zien. Kijken we vanaf de muur naar de diaprojector dan zien we ook maar een zeer klein deel van het beeld. (B.v. een deel van het witte pingpong balletje, of een klein deel van de groene tafel). De muur werkt vergelijkbaar als het matglas, deze verspreid ook weer het licht.
Ben
Ben
Zoals al aangegeven staat het diafragma meestal open als we door de zoeker kijken. Maar met de diafragma voorkeuze knop kunnen we het diafragma ook klein maken als we door de zoeker kijken. Het beeld wordt dan wel donkerder, maar het gehele beeld blijft zichtbaar.
Bij een zeer klein diafragma of een pinhole camera zijn de lichtstralen ook vrijwel recht. Toch blijft het hele beeld zichtbaar op het matglas. Echter ieder deel van het matglas ziet maar een heel klein stukje van het beeld. Maak je een foto van een pingpong wedstrijd, dan 'ziet' maar een heel klein deel van het matglas het pingpong balletje. Wij zien echter het gehele matglas.Maar vanuit de positie van het matglas is het zicht op de wereld maar heel erg klein. Dat is ook juist de reden dat een matglas wordt gebruikt, omdat deze van ieder deel het licht weer zo verspreid dat het gehele beeld zichtbaar wordt voor onze ogen.
Eigenlijk werkt het als een diaprojectie (of beamer) waarbij het beeld door een klein gaatje op een muur wordt geprojecteerd. Vervolgens kunnen wij dan het hele beeld zien. Kijken we vanaf de muur naar de diaprojector dan zien we ook maar een zeer klein deel van het beeld. (B.v. een deel van het witte pingpong balletje, of een klein deel van de groene tafel). De muur werkt vergelijkbaar als het matglas, deze verspreid ook weer het licht.
Ben
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- Frank Roelofs
- Forumlid
Omdat je anders niet je hele sensor van licht voorziet!

Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.