Pagina 1 van 2

Concorde VVT

Geplaatst: zo mei 22 2016 10:29 am
door Jur
Concorde: Voltooid Verleden Tijd (analoog en digitaal)

In het najaar van 1970 werd ik door de Rijksluchtvaartdienst, voor het volgen van een radarcursus voor de naderingsverkeersleiding, 2 maanden naar het College of Air Traffic Control op Hurn Airport (tegenwoordig Bournemouth Airport) in het zuiden van Engeland gestuurd. Ik was daarbij ingedeeld bij een klas met collega’s uit het United Kingdom. Ik was in die tijd al een volledig bevoegd luchtverkeersleider op de verkeerstorens van Schiphol en Beek/Maastricht en had net 21 maanden dienstplicht vervuld als verkeersleidingsofficier bij de luchtverkeersleiding van de Koninklijke Luchtmacht op de vliegbasis Eindhoven.

In een vrij weekend in September 1970 heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de beroemde 2-jaarlijkse luchtvaartbeurs/vliegshow op Farnborough te bezoeken. Op die dag – 9 september 1970 – werd toevallig het Engelse prototype (c/n 002) van het Brits/Franse supersonische verkeersvliegtuig Concorde voor het eerst aan het publiek getoond. Kort daarvoor had ik, bij een excursie naar de Empire Test Pilot School op de RAF vliegbasis Boscombe Down, al op radar een testvlucht van de Concorde 002 langs de westkust van Engeland mogen volgen.

Helaas was het weer tijdens het voorvliegen op Farnborough buitengewoon slecht; de regen kwam met bakken omlaag. Ondanks het bar slechte weer heb ik toch wat foto’s kunnen maken van dat spectaculaire vliegtuig met de Asahi Pentax S1a met Soligor f/3.5 200mm objectief op Kodak Tri-X film (400 ASA). De Concorde maakte enkele snelle passages en uiteindelijk een low-pass in landingsconfiguratie met de neus/cockpit in de zgn drop-snoot stand voor een beter zicht op de landingsbaan. Het weer was dermate slecht dat de Concorde na het voorvliegen niet kon terugkeren naar de thuisbasis Filton, maar heeft moeten uitwijken naar Heathrow Airport London.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de ingebruikname in 1976 van de Concorde voor het reguliere (maar zeer dure) passagiersvervoer, zou het nog tot 27 februari 1982 duren voordat de Concorde voor het eerst Schiphol zou aandoen. Toevallig had ik op die dag dienst bij de radarnaderingsverkeersleiding en ik mocht tijdens een reguliere “inbound peak” de Concorde inpassen tussen het “normale” aanbod van types van o.a. Boeing, McDonnell Douglas, Lockheed en Fokker. Niet extra moeilijk, maar toch een beetje bijzonder…..

Inmiddels ligt het Concorde-tijdperk, na het ernstige ongeluk op 25 juli 2000 met vlucht Air France 4590 bij Parijs Charles de Gaulle, alweer geruime tijd achter ons. Een opvolger van dit unieke vliegtuig heeft zich nog altijd niet aangediend. Het is ook zeer de vraag of er nog ooit een supersonisch verkeersvliegtuig zal worden ontwikkeld.
Het Engelse prototype, Concorde 002, is tegenwoordig ondergebracht in het het Fleet Air Arm Museum in Yeovilton in Zuid-Engeland. In dezelfde hal zijn ook een aantal testvliegtuigen te bewonderen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van de Concorde.

Afbeelding

De BAC 221 betreft een ingrijpende modificatie van het eerste prototype (WV774) van de Fairey Delta 2. Dit vliegtuig had eerder op 10 maart 1956, in handen van testpiloot Peter Twiss, het wereldsnelheidsrecord gebracht op 1811 km/u (Mach 1.73) en beschikte ook al over een “drop-snoot” zoals later bij de Concorde is toegepast. Voor het testen van de aerodynamica en vluchtkarakteristieken voor de Concorde werd de BAC 221 o.a. voorzien van een 3 meter verlengde romp, een revolutionaire nieuwe vleugel (“ogival wing”) en een hoger landingsgestel.

Afbeelding

Voor het testen van het lage-sneldheidsgedrag van de Concorde werd een ander vliegtuig gebruikt; de Handley Page HP.115, waarvan slechts 1 exemplaar is gebouwd (1961). Ook dit vliegtuig is in Yeovilton te bewonderen.

Afbeelding

Ook elders in Engeland, Frankrijk, Duitsland en de USA zijn de meeste exemplaren van de Concorde, waarvan in totaal slechts 20 exemplaren zijn gebouwd, nog bewaard gebleven. Onderstaande foto is gemaakt in het Brooklands Museum in Engeland. Op die locatie zijn destijds 30% van alle Concorde onderdelen geproduceerd en het museum beschikt ook nog over een volledig functionerende Concorde simulator.

Afbeelding

Re: Concorde VVT

Geplaatst: zo mei 22 2016 10:56 am
door marcel.b
Erg fraai om dit te delen op dit forum ! Hier geniet ik van Jur :thumbup:

Re: Concorde VVT

Geplaatst: zo mei 22 2016 10:58 am
door Flandria
Wederom een prachtig stuk vliegtuighistorie, Don Jur.
Diepe buiging en dank voor het delen.

Vraag: ga je nog wel eens de huidige toren in op Schiphol?

Re: Concorde VVT

Geplaatst: zo mei 22 2016 12:17 pm
door Jan en Yuul
Prachtig verhaal en dito foto's. Compliment!

Groet,

Jan en Yuul :)

Re: Concorde VVT

Geplaatst: zo mei 22 2016 12:42 pm
door Skippy
Oh oh, we worden weer verwend met fraaie foto's en verhalen uit de oude doos. Dee Concorde is toch wel één zo niet het mooiste straalverkeersvliegtuig ooit. Ik mag ook altijd graag naar documentaires over dit vliegtuig kijken. Bedankt weer Jur!

Re: Concorde VVT

Geplaatst: zo mei 22 2016 12:57 pm
door jantom
bedankt voor de mooie foto's met toelichting :)

Re: Concorde VVT

Geplaatst: zo mei 22 2016 1:06 pm
door Jur
Marcel, Michael, Skippy, Jan en Yuul,
Heel erg bedankt voor jullie leuke reacties op de foto's en het bijbehorende verhaal! :)

@Flandria: Michael, de laatste keer dat ik op de verkeerstoren van Schiphol was ligt inmiddels bijna 8 jaar achter mij. Vanuit Haren is het nog een aardig ritje naar Schiphol. Bovendien is het alweer ruim 50 jaar geleden dat ik voor het eerst aan de slag ging op de toren van het oude Schiphol. "Time flies while you're having fun".

Toren Schiphol Oost 6 januari 1967; nog jeugdig en slank.... :wink:
Afbeelding

Re: Concorde VVT

Geplaatst: zo mei 22 2016 1:27 pm
door Richard
Dat ziet er allemaal nu vast heel ander uit :wink:

Wat er allemaal gedaan is voor de concorde!

Re: Concorde VVT

Geplaatst: zo mei 22 2016 2:05 pm
door Flandria
Beste Jur, leuke foto in actie uit 1967, ik ben van een jaar later.
Als ik even snel reken ben je reeds op een respectabele leeftijd, snap ook gelijk waarom dit jouw werk was.
Je hebt een fotografisch en goed ontwikkeld geheugen, dat bewijst bovenstaand alleen maar.
Ik hoop dat je ons nog lang mag trakteren op deze bijzondere foto's en verhalen.

Re: Concorde VVT

Geplaatst: zo mei 22 2016 2:21 pm
door Jur
@jantom en richhanz: bedankt voor jullie reacties en inderdaad het ziet er tegenwoordig iets anders uit, maar de kern van het luchtverkeersleiderswerk is nauwelijks veranderd.

@flandria: op de foto ben ik nog maar 19 en zou in de zomer van '67 op de nieuwe toren van Schiphol Centrum mijn volledige Schiphol Tower brevet halen. Ik was toen net 20 en ben voorzover ik weet nog steeds recordhouder als jongste op Schiphol gebrevetteerde verkeersleider.

Re: Concorde VVT

Geplaatst: zo mei 22 2016 2:50 pm
door Frankie
Gaaf zowel foto's als tekst over het vliegtuig dat nog steeds zo tot de verbeelding spreekt. Dank voor het regelmatig delen van je historische foto's, je hebt hier een dankbaar publiek.

Re: Concorde VVT

Geplaatst: zo mei 22 2016 6:24 pm
door Jur
Dank je wel voor je leuke reactie Frankie.

Re: Concorde VVT

Geplaatst: zo mei 22 2016 6:46 pm
door Peter
Een mooi verhaal om terug te lezen, dito historie
een van de meest aansprekende vliegtuigen dunkt me.

Wie kent de Concorde niet
Dank voor het delen, met plezier naar gekeken

Re: Concorde VVT

Geplaatst: zo mei 22 2016 10:18 pm
door Sandervb
Heel erg gaaf om te zien :)

Re: Concorde VVT

Geplaatst: zo mei 22 2016 11:47 pm
door Robert
Dit is weer volop genieten :clap:
Prachtig "document" van een icoon uit de luchtvaart met fraai beeldmateriaal.