Apple Mac Mini

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Apple Mac Mini

Bericht door Onno » ma jan 24 2005 1:07 am

Al jaren ben ik gecharmeerd van Apple. De systemen die ze maken zien er geweldig uit en zijn sneller en degelijker dan de PC-tegenhangers. Ze waren tot nu alleen iets prijziger dan de gemiddelde PC.

Met de introductie van de Mac Mini en iLife '05 deze maand (iPhoto ondersteunt nu ook RAW) gaat het ervan komen. Je kan nu al een Mac Mini aanschaffen voor 499 Euro. Deze wordt dan geleverd zonder toetsenbord, muis en beeldscherm. Ideaal dus om je Windows-PC te vervangen!
Ik heb er een besteld en de verwachte leverdatum is 15-2. Het is een wondertje van techniek. Een snelle computer in een behuizing zo groot als een lunchbox.

Afbeelding

Ik zal hem in gaan zetten voor foto-bewerking, email, webbrowsen, tekstverwerking, CD's/DVD's branden en andere zaken die je met je PC thuis zoal doet.

Mac's zijn met minder 'Gigaherzen' tóch sneller dan een 'gewone' PC. De gebruikte processor (PowerPC van IBM) is veel efficiënter dan de Intel Pentium. Het operating systeem Mac OS X is superieur aan Windows XP als het gaat om stabiliteit, gebruikgemak en veiligheid. Geen virussen, geen spyware, geen reboots, geen vastlopers. En het ziet er geweldig uit.

Misschien dat ik 'm op 12 maart meeneem, hij is klein genoeg... ;-)

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » ma jan 24 2005 6:13 pm

Hmmm... het zou er toch bijna op lijken dat Onno bij Apple werkt... :wink:

Maar Onno, even voor de Microsoft-adepten onder ons: als je zegt dat de Apple sneller is, wat zijn dan de specificaties van het systeem waar je 'm mee vergelijkt? Wat zijn de verdere kenmerken van het systeem (grootte hd, hoeveelheid intern geheugen (in verhouding tot de pc), specs grafische kaart e.d.). Waarschijnlijk zijn alle softwareprogramma's wel te krijgen voor de Mac, maar wellicht duurder. Waar moet de geïnteresseerde rekening mee houden? Draait Linux op een Mac?

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » di jan 25 2005 12:04 am

Dag Onno,

Alvast proficiat met je nieuwe Apple-tje voor de dorst :-) Dat je 3 weken moet wachten doet daar niet aan af.

Het lijkt me wel wat zo'n Apple.... naast een 22 inch CRT beeldscherm 8)

Ik heb gelezen dat je met de Move2 mac software (kost 65 Euro) bestanden van een PC naar de MAC kunt overzetten. Je moet dan nog geen XP op de computer hebben. Maar complete directories met bestanden kunnen dan zo op je MAC worden overgezet.

Ook ik ben benieuwd naar de software...maar je hoeft in iedere geval geen geld neer te leggen voor een operating system.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Amadeus Gould

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » di jan 25 2005 1:52 pm

rgroe schreef:Hmmm... het zou er toch bijna op lijken dat Onno bij Apple werkt... :wink:

Maar Onno, even voor de Microsoft-adepten onder ons: als je zegt dat de Apple sneller is, wat zijn dan de specificaties van het systeem waar je 'm mee vergelijkt? Wat zijn de verdere kenmerken van het systeem (grootte hd, hoeveelheid intern geheugen (in verhouding tot de pc), specs grafische kaart e.d.). Waarschijnlijk zijn alle softwareprogramma's wel te krijgen voor de Mac, maar wellicht duurder. Waar moet de geïnteresseerde rekening mee houden? Draait Linux op een Mac?
Een systeem met vergelijkbare bus/level1-2-3-cache/videokaart en cpu-frequentie zal de Mac sneller zijn. Dit komt doordat de PowerPC cpu een kortere proces-tunnel heeft dan de Pentium. filmpje met uitleg van Apple (Quicktime, 17Mb)

Doordat je bij een nieuwe Mac iLife erbij krijgt is het een goede erg deal. Prijzen van software-pakketten zijn vergelijkbaar en natuurlijk draaien de bekende gratis Open Source alternatieven ook op de Mac (OpenOffice ipv MS-Office, Gimp ipv Photoshop).

Je krijgt veel meer voor iets meer geld. Je kan zo'n aanschaf uiteraard niet vergelijken met een low-cost PC met Windows XP home-edition.
Laatst gewijzigd door Onno op di jan 25 2005 9:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » di jan 25 2005 1:58 pm

Amadeus Gould schreef:Ik heb gelezen dat je met de Move2 mac software (kost 65 Euro) bestanden van een PC naar de MAC kunt overzetten. Je moet dan nog geen XP op de computer hebben. Maar complete directories met bestanden kunnen dan zo op je MAC worden overgezet.
Je kan ook bestanden overzetten zonder dat pakketje. Kwestie van je PC-harddisk 'sharen' en na een paar muisklikken op de Mac kan je de bestanden zó overzetten. Moet je ze wel kunnen koppelen via netwerkkaart of wireless (thuisnetwerkje). Ik ga dat in ieder geval zo doen.

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » wo jan 26 2005 1:33 pm

onno schreef:Een systeem met vergelijkbare bus/level1-2-3-cache/videokaart en cpu-frequentie zal de Mac sneller zijn. Dit komt doordat de PowerPC cpu een kortere proces-tunnel heeft dan de Pentium. filmpje met uitleg van Apple (Quicktime, 17Mb)

Doordat je bij een nieuwe Mac iLife erbij krijgt is het een goede erg deal. Prijzen van software-pakketten zijn vergelijkbaar en natuurlijk draaien de bekende gratis Open Source alternatieven ook op de Mac (OpenOffice ipv MS-Office, Gimp ipv Photoshop).

Je krijgt veel meer voor iets meer geld. Je kan zo'n aanschaf uiteraard niet vergelijken met een low-cost PC met Windows XP home-edition.
Onno, het "filmpje met uitleg" geeft veel duidelijkheid. In eenvoudige taal uitgelegd waarom de Apple processor een erg goed product is. Het is dat mijn P4 pc nog goed genoeg is, anders zou ik serieus de Apple overwegen!

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo jan 26 2005 3:08 pm

Dag Onno,

Ik ben benieuwd of je bij de MAC mini gekozen hebt voor wat extra geheugen (1 GB) en de iets grotere harddisk (80 GB) en snellere processor.
Wat ook handig is dat het apparaat werkt op netspanningen van 100 tot 240 Volt en 50/60 Hz frequentie.

Het valt me wel op dat software (bijv. het nieuwe Adobe CS) erg duur is hier in NL (Adobe CS 1260,21 Euro). Als je iemand kent die wel eens in de US is, scheelt dat echt veel. Daar is Adobe CS voor 649 US$ te koop....dat is 497.35 Euro.

Amadeus Gould

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » wo jan 26 2005 10:56 pm

Ik heb gekozen voor het 1.42GHz model (standaard met 80Gb) en 512Mb RAM, bluetooth, Wireless, Superdrive en draadloos keyboard&muis. 512Mb is voldoende geheugen in eerste instantie. Uitbreiden kan later ook nog.
Geheugenuitbreiding is in de regel erg prijzig bij Apple. Hoewel de prijs van de 1Gb uitbreiding flink is verlaagd vandaag in de online-store. Misschien dat ik mijn order nog wijzig, 'ns oriënteren op de geheugenmarkt...

Zo gaat-ie open: Mac Mini Service Guide (pdf)

Overigens staat op de 'pricewatch'-pagina van tweakers.net Photoshop 8.0 CS Mac/UK voor 'maar' 732,64 Euro: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/406 (en maar 32 eurocent duurder dan de Windows versie)
Laatst gewijzigd door Onno op wo jan 26 2005 11:28 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » wo jan 26 2005 11:07 pm

rgroe schreef:Het is dat mijn P4 pc nog goed genoeg is, anders zou ik serieus de Apple overwegen!
Mijn P4 is ook nog in zeer goede doen. Maar ik kan het niet laten... :-D

Hij zal een tweede leven krijgen als Linux desktop&server en mijn oudste beestje (Pentium-II 400MHz) waar nu mijn website op draait gaat met pensioen. Drie computers is een beetje veel, ik heb maar twee monitoren. ;-)

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo nov 23 2005 3:13 pm

onno schreef:
rgroe schreef:Het is dat mijn P4 pc nog goed genoeg is, anders zou ik serieus de Apple overwegen!
Mijn P4 is ook nog in zeer goede doen. Maar ik kan het niet laten... :-D

Hij zal een tweede leven krijgen als Linux desktop&server en mijn oudste beestje (Pentium-II 400MHz) waar nu mijn website op draait gaat met pensioen. Drie computers is een beetje veel, ik heb maar twee monitoren. ;-)
Ik ben onlangs ook om gegaan voor een Apple systeem.
Alleen heb ik er wat minder aan uitgegeven omdat ik er eerst eens aan wilde proeven.

Het is een powermac G4 AGP sawtooth geworden van 400mhz met 1gig geheugen en een HD van 20 gig incl mac toetsenbord en macally 1 knops muis.

Ondertussen is er een extra HD van 60 gig bijgeplaatst en is het besturingssysteem al vervangen voor osx tiger en de 1 knops muis voor een gewone scroll muis.

Het bevalt me eigenlijk allemaal erg goed en programmas zoals Phothoshop CS en I photo plus draaien er nog lekker op zeker voor het gewone thuisgebruik.

Een vergelijkbare Mac koop je op marktplaats voor ongeveer 200 euro. Ik denk niet dat je voor dat bedrag een pc koopt die beter/sneller werkt en er ook nog eens beter uit ziet als deze Mac.

Klik hier voor de foto..
http://tditech.neder-belg.be/attachment ... hmentid=21

Wat betreft een snelheids vergelijk met een PC ik heb me wel eens laten vertellen dat je de mhz van een mac X3 moet doen om een vergelijkbare PC snelheid te vinden. Dus in mijn geval 400 = 1200 Mhz.

Ik vraag mezelf daarbij alleen af of je 2 zo verschillende platformen wel alleen op snelheid mag vergelijken.

Met osx T kun je in een netwerk met pc's gewoon op werkgroepniveau bestanden en printers delen daar is geen speciale software meer voor nodig. Hoewel de instellingen voor een beginner wel wat moeilijker zijn te vinden.

Luc.

smitsfotografie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door smitsfotografie » do nov 24 2005 12:09 am

Draait Linux op een Mac?
Proficiat met je aanschaf Onno.

Ja, er bestaan een mogelijkheid om linux op een Mac te gebruiken, heb er zelf geen ervaring mee, maar het kan.
Het is zelfs mogelijk om Pc-software te gebruiken door middel van Virtual PC , of schoon ik dit net echte aan raadt, het schijnt nog al onstabiel te zijn.
En waarom zou je , er zijn inmiddels bijna 1600 programma's voor de Mac.
Gebruik al jaren Mac, heb nooit iets anders gebruikt, tenminste niet voor mij zelf.
Persoonlijk vindt ik het een erg stabiel systeem, zeker nu de 10.... serie er is en het is helemaal niet moeilijk om een Mac in een PC netwerk te prikken,
zodat je je bestanden gemakkelijk kunt overzetten.
Jpg, tiff psd raw en ja zelfs words zou geen probleem moeten zijn en voor de PDF's heb je niet echt de reader nodig want "Voorvertoning" kan deze en alle beeldformaten keurig lezen.
Ik zou wel aanraden als je gaat internetten, er een tweede browser bij te nemen, want niet alle internetpagina kunnen goed met Safari omgaan.
ofschoon ik persoonlijk dit nog maar weinig tegen kom.
En er is niet echt een vergelijk te maken over de snelheid, zie het filmpje van Onno.
Er wordt veel gezegd dat de Mac (apple) duurder is en dat is soms ook maar als je ziet wat er allemaal standaard in zit, ik ben het er mee eens het is een
grote uitgave ineens maar je hoeft er niet snel iets aan te veranderen, Pc die allemaal het zelfde hebben zijn bijna gelijkwaardig in prijs.

albert

luc
Forumlid
Forumlid

Aperture

Bericht door luc » do dec 08 2005 9:49 pm

Linux draait zeker op een Mac bijv. Ubuntu heeft een hele mooie distributie voor de mac.
Maar waarom zou je Linux draaien als je osx kunt draaien ? Wat fotobewerking betreft dan.

Gisteren heb ik Aperture (het nieuwe affentittengeile fotobewerkings programma van Apple)
Op mij 400 mhz G4 geinstalleerd en ik vind het een geweldig programma hoewel het een beetje traag draait op mijn al bijna 6 jaar oude appeltje :D
Zie hier het screenshot.
Afbeelding

Nu was ik in eerste instantie van plan om een cpu Sonnet upgrade toe te passen maar er bestaat nu dus ook een versie van OSX die gewoon goed draait op X86 hardware.

Volgende week hoop ik al mijn hardware bij elkaar te hebben verzameld om OSX op X86 te installeren dit wordt een P4 of een 64 bit's AMD systeem waar eigenlijk mijn voorkeur wel een beetje naar uitgaat.

Luc.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”