Pagina 1 van 1
					
				Ulstein X-bow
				Geplaatst: ma aug 21 2017 11:06 pm
				door Richard
				Noorwegen is de bakermat van de Ulstein X-bow. Een boegvorm waar ik persoonlijk van gecharmeerd ben.
In IJmuiden lag er een en in Stavanger ook:
 Ulstein SX130 Larissa
Ulstein SX130 Larissa op Flickr
Dit filmpje laat duidelijk het verschil in gedrag tussen een schip met een waaiervorm boeg en een X-bow boeg zien: 
https://www.youtube.com/watch?v=-YrSi5Pf_l8 
			
					
				Re: Ulstein X-bow
				Geplaatst: di aug 22 2017 7:51 am
				door Franklin
				Ben het helemaal met je eens Richard. Heel mooie en ook effectieve rompvorm.
Ander voordeel hiervan is de veel grotere ruimte voor accommodatie. Het Nederlandse bedrijf ALP Maritime Services heeft een aantal zeesleepboten met dit design. Dat zijn momenteel de sterkste ter wereld met meer dan 300 ton trekvermogen.
Als het mee zit kan ik volgende maand op een van deze schepen wat foto's maken.
			 
			
					
				Re: Ulstein X-bow
				Geplaatst: di aug 22 2017 9:04 am
				door Jur
				Bijzonder schip Richard en een heel interessant filmpje!
			 
			
					
				Re: Ulstein X-bow
				Geplaatst: di aug 22 2017 3:21 pm
				door LJ-Jochem
				Misschien wat vroeg maar... Volgend voorjaar (april) ligt er, als het allemaal volgens planning gaat, eentje aan de Cruise Terminal in Rotterdam in de kleursetting oranje/blauw 

 
			
					
				Re: Ulstein X-bow
				Geplaatst: di aug 22 2017 3:38 pm
				door Richard
				Cruise terminal?
Vertel meer! Alsjeblieft.
Voorpret is de halve pret.
			 
			
					
				Re: Ulstein X-bow
				Geplaatst: di aug 22 2017 4:05 pm
				door LJ-Jochem
				Artist impression van ons nieuwe valpijpschip 
 
 
Bijna af

 
			
					
				Re: Ulstein X-bow
				Geplaatst: di aug 22 2017 4:09 pm
				door Richard
				W a u w.
Dat bedoel ik.
Hou ons op de hoogte alsjeblieft. Alvast heel hartelijk bedankt!
			 
			
					
				Re: Ulstein X-bow
				Geplaatst: di aug 22 2017 5:48 pm
				door Richard
				Heinen & Hopman zorgt voor een aangenaam klimaat aan boord: 
https://heinenhopman.com/en/offshore/re ... /bravenes/ 
			
					
				Re: Ulstein X-bow
				Geplaatst: wo aug 07 2019 9:37 pm
				door Richard
				LJ-Jochem schreef:Artist impression van ons nieuwe valpijpschip 

 
Was je er bij?: 
https://www.dredgingtoday.com/2018/05/2 ... -bravenes/ 
			
					
				Re: Ulstein X-bow
				Geplaatst: do aug 08 2019 12:21 pm
				door LJ-Jochem
				Uiteraard was ik erbij 

 Dit soort feestjes zijn altijd druk bezocht door het personeel en hun familie. 
De avond ervoor nog wat foto's gemaakt welke nu gebruikt worden in presentaties en de bedrijfs kalender.
Nu nog een keer aan boord kijken als ze aan het werk is. 

 
Verstuurd vanaf mijn J9110 met Tapatalk
 
			
					
				Re: Ulstein X-bow
				Geplaatst: do aug 08 2019 12:35 pm
				door justme
				Zulke boegen zie je bij ons niet gauw ( Kon. De Vries Scheepsbouw ). 
Die komen niet gauw door hoge golven, of ruwe zeeën. 
Laatst wel een ICE klasse boot opgeleverd overigers.  
Verder is de laatste mode veel bijl-boegen, zoals bij de MY PREDATOR of MY SAVANNAH. 
Volgend jaar leveren we ook zo’n model boeg op.
Nadeel van zo’n hoge x bow is dat je daar weinig buitendekken hebt aan voorschip zijde.
			 
			
					
				Re: Ulstein X-bow
				Geplaatst: do aug 08 2019 1:50 pm
				door Skippy
				Interessant ontwerp en achtergrondverhaal, en ook nog mooie foto's in dit onderwerp 
 
P.S.
In deze link nog meer informatie en foto's 
https://ulstein.com/innovations/x-bow 
			
					
				Re: Ulstein X-bow
				Geplaatst: do aug 08 2019 2:40 pm
				door LJ-Jochem
				wiebeterpstra schreef:Zulke boegen zie je bij ons niet gauw ( Kon. De Vries Scheepsbouw ). 
Die komen niet gauw door hoge golven, of ruwe zeeën. 
Laatst wel een ICE klasse boot opgeleverd overigers.  
Verder is de laatste mode veel bijl-boegen, zoals bij de MY PREDATOR of MY SAVANNAH. 
Volgend jaar leveren we ook zo’n model boeg op.
Nadeel van zo’n hoge x bow is dat je daar weinig buitendekken hebt aan voorschip zijde.
Onze schepen hebben voornamelijk de Noord Zee en het Noorse gedeelte van de Atlantische Oceaan als werkgebied. Veelal ruwe zee dus met aardige golfjes. Het schip moet nog kunnen werken bij een significante golfhoogte (Hs) van 4.50m. Overigens hebben de 2 andere, grotere, schepen gewoon een conventionele boeg. Daar hebben we bestaande bulk carriers omgebouwd tot valpijpschip. Dit is ons eerste X-bow schip. 
Verstuurd vanaf mijn J9110 met Tapatalk
 
			
					
				Re: Ulstein X-bow
				Geplaatst: do aug 08 2019 7:39 pm
				door Richard
				wiebeterpstra schreef:Nadeel van zo’n hoge x bow is dat je daar weinig buitendekken hebt aan voorschip zijde.
Met deze condities (knip uit film in start bericht) wil ik niet op het voordek zijn:

 
			
					
				Re: Ulstein X-bow
				Geplaatst: do aug 08 2019 10:34 pm
				door hans de wit
				op 29-06 de zelfde soort boot gezien in de geirangerfjord op internet.
het was de ENERGY EMPRESS bouwjaar 2019.
het is een fire fighting en is te vinden op schepen in real time (marinetraffic.com)
gr hans