In IJmuiden lag er een en in Stavanger ook:

Ulstein SX130 Larissa op Flickr
Dit filmpje laat duidelijk het verschil in gedrag tussen een schip met een waaiervorm boeg en een X-bow boeg zien: https://www.youtube.com/watch?v=-YrSi5Pf_l8
Was je er bij?: https://www.dredgingtoday.com/2018/05/2 ... -bravenes/LJ-Jochem schreef:Artist impression van ons nieuwe valpijpschip
Onze schepen hebben voornamelijk de Noord Zee en het Noorse gedeelte van de Atlantische Oceaan als werkgebied. Veelal ruwe zee dus met aardige golfjes. Het schip moet nog kunnen werken bij een significante golfhoogte (Hs) van 4.50m. Overigens hebben de 2 andere, grotere, schepen gewoon een conventionele boeg. Daar hebben we bestaande bulk carriers omgebouwd tot valpijpschip. Dit is ons eerste X-bow schip.wiebeterpstra schreef:Zulke boegen zie je bij ons niet gauw ( Kon. De Vries Scheepsbouw ).
Die komen niet gauw door hoge golven, of ruwe zeeën.
Laatst wel een ICE klasse boot opgeleverd overigers.
Verder is de laatste mode veel bijl-boegen, zoals bij de MY PREDATOR of MY SAVANNAH.
Volgend jaar leveren we ook zo’n model boeg op.
Nadeel van zo’n hoge x bow is dat je daar weinig buitendekken hebt aan voorschip zijde.
Met deze condities (knip uit film in start bericht) wil ik niet op het voordek zijn:wiebeterpstra schreef:Nadeel van zo’n hoge x bow is dat je daar weinig buitendekken hebt aan voorschip zijde.