Op safari

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
Warner
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Op safari

Bericht door Warner » vr jun 09 2006 12:11 pm

Ik ga eind november op safari naar het Krugerpark. Ik zal voornamelijk vanuit een 4 wheel drive fotograferen. Waar moet ik rekening mee houden en wat voor objectieven moet ik zeker meenemen?
Heb ik speciale filters nodig? Eventueel een statief? Zijn er voorkeurinstellingen die handig zijn voor deze omstandigheden?
Ik wil voorkomen dat ik achteraf moet zeggen: "als ik dat had geweten"
Ik heb de volgende spullen in mijn bezit:Nikon D200 Nikkor DX 12-24; Nikkor DX 18-200 VR; Nikkor 80-400 VR; Nikkor Micro 105 VR en een SB 800 flitser. Als er mensen zijn met nuttige tips, dan verneem ik dat graag.

Groet, Warner.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr jun 09 2006 2:59 pm

Warner als je in het bezit ben van deze spullen, dan zou ik verwachten dat je wel van wanten weet en je vraag hier overbodig is en je zelf wel kan bedenken wat je mee moet nemen. Alsmede die voorkeurinstellingen ik denk dat je zelf wel wat kan bedenken en het merendeel gewoon ter plekke moet bepalen dat is natuurlijk van allerlei omstandigheden afhankelijk.

Je kan natuurlijk afvragen of je je spullen t.w.v. ca. 6000,- moet meenemen terwijl je niet eens de kans en tijd hebt om te wisselen tussen 4 lenzen. Ik denk dat je de 12-24 en 105 micro thuis kan laten en alleen met de 18-200 en de 80-400 op pad moet gaan en wat moet je met een flitser voor beesten die ver weg staan?

Statief kan je denk ik nauwelijks gebruiken alleen als de jeep stil staat.

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » vr jun 09 2006 3:41 pm

Opgezetfan, Ik weet ook wel wat fotograferen is, maar dat neemt niet weg dat ik nooit te oud ben om er iets bij te leren. Fotograferen op safari heb ik nog nooit gedaan, dus ik kan me voorstellen dat er bepaalde weetjes zijn die ik nog niet weet. Ik wil mijn tijd daar besteden aan fotograferen en niet aan experimenteren als dat niet nodig is. Misschien kun je daar wel prachtig macro foto's schieten al dan niet met een flitser.
In elk geval bedankt voor je reactie, ik hoop dat er meer volgen.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr jun 09 2006 5:22 pm

Zoveel mogelijk thuis laten..
Marten
Laatst gewijzigd door Marten op ma aug 03 2009 11:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » vr jun 09 2006 5:43 pm

Warner

Gewoon alles meenemen, er is niets zo frustrerend als spullen bezitten maar niet bij je hebben.
Ik heb een aantal malen gesafaried met 15, 50, 80-200, 300 en 500 mm (op film) en heb dat allemaal gebruikt.

De 300 mm was een goed bruikbare lens echter niet altijd genoeg dus ook je 80-400 mee.
(ik heb hem nu zelf ook en dat is een perfecte lens voor dit soort werk)

Dieren spotten is meestal in de ochtend of tegen de avond dus er is niet veel licht en werken met een statief gaat niet echt goed als je met een jeep op safari gaat. (ook daarom VR lenzen goed bruikbaar).

En een groothoek voor landschap en macro voor bloemen, insecten, etc. is ook nooit weg.

Er is in Afrika meer te zien dan wilde dieren.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » za jun 10 2006 1:15 am

Een paar jaar geleden ben ik in Kenia op een meerdaagse safari-trip geweest. Tijdens een gamedrive, als de chauffeur 'op jacht' gaat naar de beesten. is het goed om een flinke telelens op je body te hebben zitten. Er zijn ook momenten dat je stil staat met de jeep. Die momenten kan je bijvoorbeeld gebruiken om objectieven te wisselen naar normaal of groothoek voor wat landschapsopnamen.

In die tijd fotografeerde ik met dia-film. In de ochtend en avond 400 asa en overdag 100. Toen had ik niet het comfort van nu om tijdens shoots van gevoeligheid te wisselen. Dat was wel makkelijk geweest ;-)

Afrika is prachtig!

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » za jun 10 2006 12:20 pm

Marten/RVK/Onno,

Dit zijn de tips die ik bedoel, gewoon ervaringen van mensen die al eens op safari zijn geweest.
Hartelijk dank voor jullie reactie.

Groet, Warner

valentijn86

Bericht door valentijn86 » di jun 20 2006 11:55 am

hallo
wat ik zal meenen is:
1 eenpootstatief
1 twee lenzen (standaard zoom en tele zoom af)
extra batterijen (omdat als je boven de 28 graden is dat worden wat traag)
1 fliter (voor als je een keer nacht oppad ga)
extra memorykaart (lieft zo 4)
stevige rugtas voor je fotospullen en schoudertas voor water en eten.
en als je het hebt of mag lennen en laptop om een dagboek bij te houden met foto's wat je die dag heb genomen.
en zorg er voor dat je de spullen nooit vol in de zon sta of ligt.

valentijn86

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”