Ronald53 schreef:Halo Rene, jij gaat meteen voor de eredivisie! Dit is niet het makkelijkste onderwerp, en niet de makkelijkste setting (behoorlijk tele). En dan vind ik het een goed resultaat. Kun je, in het licht van een aanzienlijk deel van de stof van de cursus, iets zeggen over de instellingen van sluitertijd en framerate? En wat denk je dat de oorzaak is van de flikkering op met name de takjes aan het begin van het filmpje? Was die flikkering er werkelijk?
Groet, Ronald
Dank je.
De settings die ik heb gebruikt zijn: 4K, 25p, 1/50e. Ik heb voor 4K gekozen omdat ik in reviews heb gelezen dat de D500 dat uitstekend doet, maar dat de HD/1080 wat tegenvalt (waarom is me nog niet duidelijk). Achteraf gezien had dit ook op 30p kunnen doen, maar aangezien ik maar een kaartje bij had dacht ik zo wat ruimte te besparen. Achteraf overigens geen probleem, mijn kaartje was maar half vol.
ISO en diafragma was 'krap', maar deze keer niet omdat ik te weinig licht had, maar teveel (Dat is weer eens wat anders). Het was rond 6 uur 's avonds, maar er was ontzettend veel (mooi) licht. Ik zat op ISO100 en moest naar f/10 voor optimale belichting. Toen heb ik besloten om de teleconverter ertussen te zetten, want als toch ik naar dat diafragma wilde ik kijken of ik het vogeltje dan beeldvullend kon maken. Helaas had ik niet genoeg tijd om het ook zonder de TC te proberen (de ijsvogel was na een dik half uur klaar met poseren). Ik kan dus (nog) niet bepalen of de prijs van het kwaliteitsverlies van de TC het waard was om de vogel beelvullend te maken. Maar als dit het eindresultaat is teken ik ervoor, zonder TC wordt de beeldkwaliteit alleen maar beter.
Overigens is de helft van het filmpje in 4K, de andere helft van de shots is licht gecropt (ergens tussen HD en 4K in) dus ik kon het eindresultaat naar HD formaat exporteren zonder kwaliteitsverlies, genoeg resolutie. Dit mede met dank aan de teleconverter. Het eindresultaat wat jullie op mijn website zien is natuurlijk geen 4K, dat zou niet passen, dat is nu 720 (x 576 of zoiets).
Over de flikkeringen (ook over alle andere vragen): Dat is inderdaad reflectie van de felle zon op het water. Ik moet wel zeggen dat dat wat minder uitkomt na conversie naar 720; op Full HD en 4K is dat wat duidelijker. Het bleek oiverigens nog een hele uitdating te zijn om die conversiue goed te doen in Premiere Elements. Je hebt wel een 'youtube' setting maar die is kant-en-klaar en moet direct naar youtube worden gepubliceerd. Ik heb uiteindelijk maar een default 'voor computer' gekozen, maar dat is een tikje aan de grote kant voor het web. Dat moet ik nog eens uitzoeken.