Nieuw: AF-S Micro NIKKOR 60 mm f/2.8G ED objectief
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Nieuw: AF-S Micro NIKKOR 60 mm f/2.8G ED objectief
Vandaag officieel aangekondigd. Wel AF-S, ED, asferisch en nano-coating, geen vibratie reductie.
Officiële link
Groeten,
Marnix
Officiële link
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Dat alle nieuwe primes (105 micro, 10,5 fisheye, 200-600mm) en nu dus ook deze micro geen ring meer heeft. Ik zie het probleem niet, want sinds mijn f70 ben ik niet anders gewend dan diafragma via de body. Dit probleem zal dus vanzelf uitsterven.
Groeten,
Marnix
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Ik vind het jammer dat een Micro-Nikkor nu ook al de diafragmaring verliest. Dat begon met de 105 VR. Het kan best handig zijn als je een (oudere) camera en objectief op een reprostandaard hebt. De huidige 2,8/60mm zal ik dan ook nooit weg doen. Die doet het zelfs nog op een F2AS uit 1977.
Ik vind het ook jammer dat het kennelijk een hoop mensen ontgaat wat het normaal kunnen werken met oudere camera's betekent.
Groet, E.M. de Klerk
Ik vind het ook jammer dat het kennelijk een hoop mensen ontgaat wat het normaal kunnen werken met oudere camera's betekent.
Groet, E.M. de Klerk
Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van het G-type lens, al is het om compatibiliteit. Wat kost zo'n ringetje nou?emdeklerk schreef:Ik vind het jammer dat een Micro-Nikkor nu ook al de diafragmaring verliest. Dat begon met de 105 VR. Het kan best handig zijn als je een (oudere) camera en objectief op een reprostandaard hebt. De huidige 2,8/60mm zal ik dan ook nooit weg doen. Die doet het zelfs nog op een F2AS uit 1977.
Groet, E.M. de Klerk
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Het valt mij op dat er zo nadrukkelijk gevallen wordt over het ontbreken van een diafragmaring. Laten we wel wezen, we praten hier over een AF-S lens, er is geen camera die wel met AF-S kan werken, maar niet met G, sterker nog: op alle camera's die AF-S ondersteunen moet het diafragma op z'n kleinst staan, dat betekent dus dat je hem bij voorkeur vergrendelt, zodat hij daar niet per ongeluk af gaat.
Er is niemand die over AF-S klaagt, nu geef ik direct toe dat dat voor een F2AS uit 77 niet uitmaakt, want die snapt sowieso geen AF, maar zelfs een oud barrel als een F50 snapt G, terwijl AF-S te hoog is gegrepen.
Eerljk gezegd kan ik mij van Nikon wel voorstellen dat ze alleen nog maar G-glas op de markt brengen. er zijn geen actuele camera's meer die een diafragmaring nodig hebben, maar het zijn weer extra delen en een extra plek waar vocht/vuil in de lens kan komen, iets wat kapot kan gaan, etc.
En mensen die nu nog met een F2 schieten, daar verkoopt Nikon niks meer aan. Als je na 30 jaar nog geen macro-objectief hebt dan is de kans dat je nu een nieuw model koopt wel heel erg klein.
Ik weet wel dat we als voordeel van Nikon noemen dat iedere lens op iedere camera past, maar het is altijd maar heel beperkt zo geweest dat iedere lens ook op iedere camera alle functies ondersteunde. En een G-objectief op een oude camera: met een stukje plakband kom je denk ik een heel eind.
Let wel. Ik ben niet tegen diafragmaringen, maar je moet het niet dramatischer maken dan het is. Ik vind het ook jammer dat ik altijd zelf loodvervanger aan de benzine toe moet voegen, maar met loodvervanger (of met lood) kun je nu niet meer aan de pomp kopen. Met een oude auto moet je je wat behelpen en met een oude camera is dat ook zo.
Er is niemand die over AF-S klaagt, nu geef ik direct toe dat dat voor een F2AS uit 77 niet uitmaakt, want die snapt sowieso geen AF, maar zelfs een oud barrel als een F50 snapt G, terwijl AF-S te hoog is gegrepen.
Eerljk gezegd kan ik mij van Nikon wel voorstellen dat ze alleen nog maar G-glas op de markt brengen. er zijn geen actuele camera's meer die een diafragmaring nodig hebben, maar het zijn weer extra delen en een extra plek waar vocht/vuil in de lens kan komen, iets wat kapot kan gaan, etc.
En mensen die nu nog met een F2 schieten, daar verkoopt Nikon niks meer aan. Als je na 30 jaar nog geen macro-objectief hebt dan is de kans dat je nu een nieuw model koopt wel heel erg klein.
Ik weet wel dat we als voordeel van Nikon noemen dat iedere lens op iedere camera past, maar het is altijd maar heel beperkt zo geweest dat iedere lens ook op iedere camera alle functies ondersteunde. En een G-objectief op een oude camera: met een stukje plakband kom je denk ik een heel eind.
Let wel. Ik ben niet tegen diafragmaringen, maar je moet het niet dramatischer maken dan het is. Ik vind het ook jammer dat ik altijd zelf loodvervanger aan de benzine toe moet voegen, maar met loodvervanger (of met lood) kun je nu niet meer aan de pomp kopen. Met een oude auto moet je je wat behelpen en met een oude camera is dat ook zo.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- The-Boss
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Volgens mij noemen ze dat kortweg innovatie...............
Pierre

Pierre

Pierre 8-)
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Correctie.Roelof schreef:op alle camera's die AF-S ondersteunen moet het diafragma op z'n kleinst staan
De D2-serie kun je zo instellen dat je op de klassieke manier met de diafragmaring werkt...
Overigens snap ik die G-objectieven wel. Iemand die net begint met een nikon dslr snapt niet dat het diafragma vol gesloten moet staan...
Canon toont al jaren aan dat het kan.
En voor de oude meuk zijn er altijd de manual focus objectieven die nikon nog steeds verkoopt.