Controle op schending auteursrecht
- Ronald53
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Controle op schending auteursrecht
Net als vele anderen hier maak ik gebruik van Flickr. Daar heb ik voorzorgsmaatregelen genomen om te voorkomen dat mijn foto's in hoge resolutie worden gedownload. Maar voor iemand met een hi-res scherm is het doodeenvoudig om een goede screendump van de geplaatste foto's te maken, en die oneigenlijk te gebruiken.
Google biedt de mogelijkheid om het internet af te zoeken aan de hand van een door jou opgegeven foto. Daarmee is te controleren of die ergens wordt gebruikt. Dat doen voor meerdere foto's, en dat meerdere keren per jaar bijvoorbeeld, wordt echter een tijdrovende klus. weet iemand van het bestaan van een programma of website waarmee je meerdere foto's tegelijkertijd kunt controleren op het schenden van auteursrecht.
Groet,
Ronald
Google biedt de mogelijkheid om het internet af te zoeken aan de hand van een door jou opgegeven foto. Daarmee is te controleren of die ergens wordt gebruikt. Dat doen voor meerdere foto's, en dat meerdere keren per jaar bijvoorbeeld, wordt echter een tijdrovende klus. weet iemand van het bestaan van een programma of website waarmee je meerdere foto's tegelijkertijd kunt controleren op het schenden van auteursrecht.
Groet,
Ronald
Ik fotografeer, dus ik ben.
- pveenstra
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Controle op schending auteursrecht
"Google biedt de mogelijkheid om het internet af te zoeken aan de hand van een door jou opgegeven foto."
Die kende ik nog niet. Wel interessant. Kan je uitleggen hoe je dat doet?
Die kende ik nog niet. Wel interessant. Kan je uitleggen hoe je dat doet?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- Ronald53
- Clublid
- Contacteer:
Naast het veld waar je normaal je zoekopdracht in typt, staat een icoon van een microfoon, en daarnaast iets wat op een camera moet lijken. Klik daarop, en vervolg je weg. Dan zoekt Google op afbeeldingen die op die van jou lijken. Is er een identiek exemplaar gevonden, dan staat die vooraan. Dat zou dan jouw foto kunnen zijn.

- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Hmm dat is interessant, ik deed een zoekopdracht naar een paar van mijn foto's en bij 1 foto blijkt dat een commercieel bedrijf dat in een blogpost op hun website heeft gebruikt... wat nu te doen?
Spul waarmee je foto's maakt...
- EdvandeZilver
- Forumlid
- Contacteer:
Aanschrijven en melden dat het auteursrecht bij jou ligt en dat je daar een marktconforme prijs voor gaat berekenen.
Ik heb dit ook al een paar keer aan de hand gehad en allemaal werd dit naar enig heen en weer mailen netjes opgelost.
Kun/wil je een link naar jouw betreffende foto sturen om te kijken of we op het zelfde resultaat uitkomen?
Ik heb dit ook al een paar keer aan de hand gehad en allemaal werd dit naar enig heen en weer mailen netjes opgelost.
Kun/wil je een link naar jouw betreffende foto sturen om te kijken of we op het zelfde resultaat uitkomen?
- Ronald53
- Clublid
- Contacteer:
Onze fotoclub is ooit zonder waarschuwing vooraf geconfronteerd met een claim van €600 omdat we op de website een foto van het internet hadden gebruikt. Een behoorlijk bedrag, voor een klein clubje.
Het was voordat ik lid werd, ik ken het precieze verhaal niet, maar het was betalen, zonder pardon.
Als een bedrijf een foto van mij ongevraagd gebruikt, dan zou ik even kijken of er no cure no pay mogelijkheden zijn om het bedrijf meteen te laten betalen. Niks eerst netjes vragen, een bedrijf moet beter weten.
Inmiddels ben ik iets verder gekomen in deze materie, zie hier.
Het was voordat ik lid werd, ik ken het precieze verhaal niet, maar het was betalen, zonder pardon.
Als een bedrijf een foto van mij ongevraagd gebruikt, dan zou ik even kijken of er no cure no pay mogelijkheden zijn om het bedrijf meteen te laten betalen. Niks eerst netjes vragen, een bedrijf moet beter weten.
Inmiddels ben ik iets verder gekomen in deze materie, zie hier.
Laatst gewijzigd door Ronald53 op wo jul 03 2024 12:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
De foto is onmiskenbaar van mij. Ik stuur je wel even een PB.EdvandeZilver schreef:Aanschrijven en melden dat het auteursrecht bij jou ligt en dat je daar een marktconforme prijs voor gaat berekenen.
Spul waarmee je foto's maakt...
- HenkvanZuylen
- Forumlid
Ik ben wel benieuwd wat een marktconforme prijs is, ik heb namelijk geen ideeEdvandeZilver schreef:Aanschrijven en melden dat het auteursrecht bij jou ligt en dat je daar een marktconforme prijs voor gaat berekenen.
Het is maar hobby, relax!
- Ronald53
- Clublid
- Contacteer:
Er is wel enige jurisprudentie. hier
En hier
Er zal vast wat meer te vinden zijn. Zal ook met de soort foto en het gebruik te maken hebben.
En hier
Er zal vast wat meer te vinden zijn. Zal ook met de soort foto en het gebruik te maken hebben.
- MarcoEos70D
- Clublid
Op het forum van TrosRadar is ook al veel over dit onderwerp geschreven. Ik heb daar zelf ook vrij uitgebreid aan bijgedragen. Twee topics waar het nodige in te vinden is, incl. juridische onderbouwingen en jurisprudentie:
https://radar-forum.avrotros.nl/overig- ... -s100.html
https://radar-forum.avrotros.nl/overig- ... -s240.html
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- Bas
- Clublid
- Ervaringsniveau: **
Deze kom ik net tegen, en ik denk dat je zoiets zoekt: lenstracer. Per maand kan je er gratis 10 van jouw foto's laten zoeken, daarboven mag je een abo nemen bij hen.Ronald53 schreef:Net als vele anderen hier maak ik gebruik van Flickr. Daar heb ik voorzorgsmaatregelen genomen om te voorkomen dat mijn foto's in hoge resolutie worden gedownload. Maar voor iemand met een hi-res scherm is het doodeenvoudig om een goede screendump van de geplaatste foto's te maken, en die oneigenlijk te gebruiken.
Groet,
Ronald
- Ronald53
- Clublid
- Contacteer:
Bedankt Marco. Helaas zijn het in totaal 355 berichtjes, in die 2 draadjes samen. Dat weerhoudt me er momenteel van om ze te gaan lezen, even geen tijd.MarcoEos70D schreef:Op het forum van TrosRadar is ook al veel over dit onderwerp geschreven. Ik heb daar zelf ook vrij uitgebreid aan bijgedragen. Twee topics waar het nodige in te vinden is, incl. juridische onderbouwingen en jurisprudentie:
Groet,
Ronald
- Ronald53
- Clublid
- Contacteer:
Inderdaad. Er is ook The Permission Machine (Tegenwoordig Visual Rights Group). Die doen zoiets ook, voor professionele fotografen. Daar gaan de linkjes in de reactie van Marco voornamelijk over, zo krijg ik de indruk bij een vluchtige inspectie. Ze sturen meteen een heel dwingend en officieel aandoend stuk. Dat weet ik uit ervaring, dat stuk zit tussen de correspondentie van onze fotoclub, helaas. Volgens mij heeft het officiële karakter het toenmalige bestuur flux doen besluiten om het geclaimde bedrag af te tikken. Voor de fotograaf/eiser heeft zulks wel een voordeel, want als privépersoon proberen financiële compensatie te krijgen zou wel eens in veel gevallen op niets uit kunnen draaien.Bas schreef:.... Deze kom ik net tegen, en ik denk dat je zoiets zoekt: lenstracer. Per maand kan je er gratis 10 van jouw foto's laten zoeken, daarboven mag je een abo nemen bij hen.
- MarcoEos70D
- Clublid
Haha dat snap ik. Er staat gelukkig ook een hoop tussen wat je redelijk makkelijk kunt skippen hoor.Ronald53 schreef:Bedankt Marco. Helaas zijn het in totaal 355 berichtjes, in die 2 draadjes samen. Dat weerhoudt me er momenteel van om ze te gaan lezen, even geen tijd.
Groet,
Ronald
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie