Testversies Nikon Capture NX voor Windows en Mac

Discussies over ons favoriete merk
Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Testversies Nikon Capture NX voor Windows en Mac

Bericht door Onno » vr jul 07 2006 3:58 pm

Op de Nikon support site kunnen vanaf vandaag testversies worden gedownload van het lang verwachte en enkele malen uitgestelde Nikon Capture NX. De tool is beschikbaar voor zowel Windows als de Mac. Dit produkt vervangt Capture 4.
Capture NX bevat geen mogelijkheid om je camera op afstand te bedienen. Daarvoor heb je het losse pakket Camera Control Pro voor nodig. Zie daarvoor een eerder nieuwsbericht.

Windows versie

Mac versie (alleen PPC)

Afbeelding

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » vr jul 07 2006 4:27 pm

De downloads zijn erg populair op het moment. Verwacht niet al te hoge snelheid... ;-)

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » ma jul 10 2006 3:20 pm

Twee zaken mis ik na een beetje spelen in NX:

- 'Multi-image window' optie bestaat niet meer
Je moet nu zelf steeds uit de image browser op de volgende foto dubbelklikken. De huidige geopende foto is hier niet aan gegeven dus dat is een zoekplaatje. Erg lastig als je een reeks foto's achter elkaar wilt bewerken

- Je kan geen curves laden/saven
Als je met custom curves wilt werken heb je 'Camera Control Pro' nodig. Je kan niet foto's later eenvoudig van een andere (reeds opgeslagen) curve voorzien dan die waarme je de foto hebt gemaakt.

rytec

Bericht door rytec » ma jul 10 2006 3:29 pm

Voordat ik deze installeer had ik graag eens geweten wat je hiermee meer of minder kunt doen dan met PS CS2?
Welke meerwaarde heb je als je dit gaat gebruiken?

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » ma jul 10 2006 5:36 pm

Met Photoshop kan je veel meer, dat is een 'image editing' pakket. Capture NX is een 'photo development' pakket met wat uitgebreidere mogelijkheden dan bijvoorbeeld Aperture of Lightroom waar het gaat om correctie van regionen van de foto's.
Overigens is de gebruikers interface van Capture NX wat 'old school' vergeleken met Aperture en Lightroom.

Een fotograaf heeft voldoende aan Capture NX, daar is het voor gemaakt. Een grafisch ontwerper niet, die zal behoefte hebben aan de layers en uitgebreide gereedschapdoos van Photoshop.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » di jul 11 2006 5:10 pm

onno schreef:- Je kan geen curves laden/saven
Als je met custom curves wilt werken heb je 'Camera Control Pro' nodig. Je kan niet foto's later eenvoudig van een andere (reeds opgeslagen) curve voorzien dan die waarme je de foto hebt gemaakt.
Hier moet ik op terugkomen. Je kan wel curves opslaan en weer inladen in Capture NX. Kies hiervoor in het menu Aanpassen -> Licht -> Niveaus en Curves. Vervolgens kan je met rechtsklikken in de bewerkingslijst de instellingen van de bewerking 'Niveaus en Curves' opslaan of inladen.

Het is even wennen maar het werkt.

Let op dat alleen instellingen bij 'Stap Basisaanpassingen' worden opgeslagen in het NEF bestand op een door Capture 4 leesbare manier. Andere bewerkingen worden alleen door NX geinterpreteerd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jul 20 2006 8:57 am

Nikon zegt op haar Japanse site dat ze opnieuw de introductie van Capture NX uitstellen: kan nog wel een weekje duren:

http://shop.nikon-image.com/

zie het nieuws met datum 2006.07.20. Ze lezen daar van achteren naar voren!

aquarius
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door aquarius » ma jul 24 2006 10:17 pm

Weet iemand waar de knop 'Witbalans"verstopt is in capture nx?? Heb volgens mij alles aangeklikt. In de help file staat onder witbalns"druk op de knop witbalans" Nergens te vinden dus. Alleen die van de camera instellingen. Zal wel weer niet goed geinstalleerd hebben vrees ik.

alvast bedankt

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma jul 24 2006 10:55 pm

Ik heb ook geen andere kunnen vinden. Die instelling heeft een pull down menuutje waarin je andere witbalans instellingen kunt selecteren. Daarvoor moet je foto wel in NEF-formaat gemaakt zijn. JPEG kun je niet opnieuw witbalansen.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

aquarius
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door aquarius » ma jul 24 2006 11:16 pm

Het help file`tje geeft een ander pulldown menu`tje aan. Beetje vreemd??? :(

Aquarius[/list]

marc621

Capture NX start niet

Bericht door marc621 » di jul 25 2006 2:01 am

Krijg het programma niet werkend. Schijnt te maken te hebben met .Net Framework (1.1 en/of 2.0). Wat zijn jullie ervaringen?

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » di jul 25 2006 7:55 am

je hebt veel geheugen nodig. Ik had maar 256 MB en dan werkt NX niet. Na toevoegen 1Gb werkt het wel.

aquarius
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door aquarius » di jul 25 2006 10:30 am

Ja je moet Net Framework wellaten installeren anders doet hij het niet. Ik heb Capture NX ook 2 x moeten uitpakken en installeren voordat hij het deed. Heb 512 geheugen maar als ik van menu wissel dan blijft er soms even een deel van het andere menu staan.
Is ook maar een testversie naturlijk. Ik denk dat het verstandigste is als de originele versie er is dat ik er nog maar 512 mb bijprop.

Aquarius

marc621

Bericht door marc621 » di jul 25 2006 12:08 pm

aquarius schreef:Ja je moet Net Framework wel laten installeren anders doet hij het niet.....
Ze waren bij mij allebei al geinstalleerd, en toch doet ie het niet. Baal ik flink van. Hebben anderen hier, daar ook problemen mee?

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » di jul 25 2006 1:04 pm

Nee. Ik had via de Windows update .Net framework 2.0 al geïnstalleerd en ik heb 1 Gb aan geheugen. Draaide in één keer goed. Er zitten inderdaad nog bugs in het dokken en un-dokken van menu's. Zo zullen er nog wel meer dingetjes niet helemaal juist werken. Het blijft een testversie die gewoon naar buiten is gebracht. Op de Capture NX site staat hij bijvoorbeeld niet.

Gr,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”