Nieuwe Nikon 10.2 megapixel DSLR in augustus

Discussies over ons favoriete merk
Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Nieuwe Nikon 10.2 megapixel DSLR in augustus

Bericht door Onno » do jul 20 2006 3:32 pm

http://www.nikon-euro.com/DoesNotDisappoint/

volgens dpreview.com:
Nikon Japan has today started a teaser campaign promoting a new compact 10.2 megapixel digital SLR which will be announced in 20 days, we can only guess that this would be the natural successor to the D70/D70s. The teaser gives away few details other than the fact that the camera will have 10.2 megapixels.
http://www.dpreview.com/news/0607/06072 ... teaser.asp

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Onno op do jul 20 2006 10:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jul 20 2006 5:52 pm

Zouden ze bij Nikon de hete adem van de Sony a100 in de nek voelen? Zelfde (Sony-)sensor als de D200, ongeveer de prijs van de D70 en o.a. Zeiss en Minolta-lenzen?
Veroudering gaat snel, tegenwoordig.
Groeten van E.M. de Klerk

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Wel of geen D200

Bericht door MvBoetzelaer » do jul 20 2006 10:03 pm

Hallo mensen,
Net deze week heb ik de financiën rond gekregen om een D200 aan te gaan schaffen. Tot ongeveer 9 minuten geleden leek dat ook absoluut de juiste weg. Nu begin ik te twijfelen of ik nog 19 dagen zal wachten en dan beslissen of het een D200 wordt of deze mystery camera.

Het zal nog wel een tijdje duren vanaf de eerste presentatie tot in de winkel en deze nieuwe camera zal niet zo degelijk en uitgebreid kunnen zijn als de D200. Tenminste, dat neem ik aan als er zo op de prijs wordt gewezen. Ook de D200 kende dit voorjaar nogal wat problemen qua leverbaarheid.

Help, wat nu?
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jul 21 2006 7:37 am

Ik denk toch aan een D80, met de pixels van de D200, maar niet de robuustheid. En een prijs om de Sony Alpha aan te kunnen.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op za jul 22 2006 6:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Besluit

Bericht door MvBoetzelaer » vr jul 21 2006 8:36 am

Zoiets vermoed ik ook. Het gaat dus toch de D200 worden.

Groeten
Marnix

Hans Deventer

Re: Wel of geen D200

Bericht door Hans Deventer » vr jul 21 2006 10:18 am

Marnix,

Er zullen altijd nieuwe ontwikkelingen zijn. Vraag is natuurlijk, zul je pak 'm beet de komende 10 jaar meer camera nodig hebben dan de D200 nu is?
Dat is al een pracht apparaat!

Ik heb nu al een tijdje een D70. Daar haal ik nog lang niet alles uit wat er in zit. Ik denk dat het verstandig is de "nieuwste van het nieuwste" manie een beetje te relativeren. :wink:

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Meer dan D200

Bericht door MvBoetzelaer » vr jul 21 2006 4:24 pm

Hans,
Helemaal met je eens. Daarom zou de aankondiging van de opvolger van de D2Xs mij helemaal niet doen. Juist omdat dit een aankondiging is van een 10,2 Mp camera (net als de D200) vraag ik me dan af of ik met even wachten ongeveer net zoveel camera zou kunnen krijgen voor (veel) minder geld. Dat zou ik natuurlijk wel interessant vinden.

Je hebt helemaal gelijk dat er altijd (en snel) nieuwe apparaten uitkomen en dan blijf je altijd wachten op weer een nieuwe versie, zonder dat je ooit een foto kunt maken :lol: en dat is zeker niet de bedoeling.

Gr, Marnix

twan

nikon D????

Bericht door twan » za jul 22 2006 9:19 pm

hallo mensen ik zit met het zelfde probleem als MvBoetzelaer, zodra het geld van het vakantiewerk binnen is ga ik toch voor de d200 alleen al omdat het een camera is voor het semi professionele segment is en de nieuwe D??? voor de passionate photo enthousiasts is (aldus de teaser)

mvg
twan

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jul 22 2006 9:33 pm

Mooie marketing-taal van Nikon.
Maar kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen het "semi professionele segment" en de "passionate photo enthousiasts"?
Ik wil maar zeggen: een vakman maakt met de D50 meestal betere foto's dan een amateur met een D2Xs.
De nieuwe camera lijkt mij gewoon een prima camera met een sublieme sensor en minder overbodige toeters en bellen.
Misschien eindelijk iets dat in de buurt komt van een digitale Nikkormat?
Het is niet aan mij ook maar iemand te sturen, maar wellicht kun je van het prijsverschil tussen de D??? en de D200 gelijk een beter objectief kopen dan de volgens velen matige kitlens?
Overigens vind ik wel dat er zo veel mogelijk dure Nikons gekocht moeten worden, des te meer kans is er dat Nikon het geld verdient om een full-frame digitale camera te ontwikkelen. Cynisch, hè?
Groeten, E.M. de Klerk

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JBD » ma jul 24 2006 11:01 am

Ik ben net nieuw dus moet ik me nog een beetje stil houden, maar ik heb hetzelfde dilemma gehad. Je wikt en je weegt en als je maar even langer wacht, komt er vast wel weer een nieuw model dat nóg beter is. Ik heb (ook vanwege het financiële plaatje) gekozen voor de D70s. Terwijl ik nu nog steeds in de verkenningsfaste van het toestel zit, val ik al continu om van verbazing en bewondering. Ik denk dat ik met dit toestel nog heel lang gelukkig zal zijn.

BUG322

Bericht door BUG322 » ma jul 24 2006 11:40 am

Waarom fullframe wie zegt dat het antieke formaat optimaal is met de digitale techniek van nu?
Dat fullframe zit behoorlijk tussen de oren.

De eerste fullframe was een muur geloof ik

Dx is digitaal fullframe.

tja

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma jul 24 2006 12:08 pm

emdeklerk schreef:Overigens vind ik wel dat er zo veel mogelijk dure Nikons gekocht moeten worden, des te meer kans is er dat Nikon het geld verdient om een full-frame digitale camera te ontwikkelen. Cynisch, hè?
Groeten, E.M. de Klerk
Ja, heel erg cynisch en bovendien onwaar. Juist door veel van die dure camera's te kopen geef je het signaal af dat het hele populaire modellen zijn. Dat werkt alleen maar tevredenheid in de hand. Het beste is juist als er geeneen van verkocht wordt. DAT geeft een krachtig signaal dat er echt iets anders bedacht moet worden om mee te komen (eigenlijk ook wel een beetje cynisch).

Over een full-frame sensor: er passen op een full frame sensor meer pixels dan op een DX-formaat. Het wordt dus fysiek mogelijk nog meer pixels in een plaatje te proppen. Daarnaast kunnen objectieven uit de analoge wereld weer zonder brandpuntverlenging gebruikt worden. Dit vooral handig voor groothoek, omdat extreme groothoekobjectieven duur zijn, maar voor een grote hoek op een digi wel nodig.

In de cynische modus: je mag je ook weer een breuk sjouwen aan zwaardere objectieven: hoe groter de beeldcirkel, hoe groter en zwaarder het objectief. Dat zou theoretisch in het voordeel van de DX-objectieven moeten zijn. Zo'n zware joekel ziet er natuurlijk wel veel professioneler uit.... :lol:

Groeten, Marnix

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jul 24 2006 9:04 pm

Beste MvBoetzelaer, je hebt natuurlijk ook gelijk. Maar als niemand meer iets koopt, verdwijnt Nikon misschien wel. Dat is het dilemma dat ik probeerde aan te stippen.
En het is helemaal waar dat ook ik me een breuk & en hernia sjouw! Toch zal dat voor mij niet snel aanleiding zijn om maar minder spul te kopen.
Zoals ik vroeger ook de bijvoorbeeld de 35-135 meed als de pest. Ook al stond er Nikon op.
Leuk te lezen dat jij ook een beetje uitkijkt naar een full-frame Nikon.
Beste Bug322: er is, onder andere door mij, al heel veel geschreven over het feit dat kleinbeeld NIET antiek is. Ik vind dat Nikon het aan haar klanten en aan zichzelf verplicht is het gigantische assortiment kleinbeeldobjectieven compatible te houden met een moderne digitale camera. Leve de groothoeken! Nog maar eens: als ik een 28mm gebruik, wil ik niet het resultaat van een 42mm zien.
Dat zit niet tussen de oren, dat is gewoon te zien.
Groeten, E.M. de Klerk

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma jul 24 2006 10:52 pm

emdeklerk schreef:Leuk te lezen dat jij ook een beetje uitkijkt naar een full-frame Nikon.
Oei, klein misverstandje ik heb net eind vorige week een D200 met het DX 17-55 2.8 objectief besteld. De komende 10 jaar zul je mij dus zeker niet horen over full frame. Gezien de huidige prijzen (Canon EOS 5D ?) zal dat ook niet gauw binnen mijn budget gaat vallen.

In mijn verhaal probeerde ik juist een beetje cynisch te zijn over de zwaargewicht objectieven, die met een DX-formaat sensor wel iets lichter uit zouden kunnen vallen. Ik vind niet dat je aan 35mm vast moet houden met een hele nieuwe techniek, omdat we dat met een oude techniek nou eenmaal zo hadden. Juist door de steeds voortschrijdende microtechniek zal er m.i. helemaal geen noodzaak zijn om full frame te gaan maken.

De kans bestaat natuurlijk dat ik over een week zwaar teleurgesteld mijn D200 aan de kant smijt om DX-formaat voorgoed af te zweren. Eerlijk gezegd acht ik die kans niet zo groot. :lol:

Groeten, Marnix

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jul 25 2006 12:08 am

Ik hoop oprecht dat je er zeker tien jaar plezier van hebt!
Je lijkt me ook niet iemand die steeds het nieuwste van het nieuwste wilt hebben - als het werkt, dan werkt het, toch?

Groeten, E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”