verkoop politiek Nikon Nederland

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

verkoop politiek Nikon Nederland

Bericht door wil » vr aug 04 2006 8:43 am

Kreeg net bericht dat in Nederland geen upgradeprijs komt voor Capture NX. In tegenstelling tot de Capture gebruikers in Amerika, die wel een upgraderegeling hebben, moeten wij dus de volle prijs betalen als je van versie 4 wil upgraden naar NX. Dit samen met de forse prijsverhoging van de objectieven vraag ik mij af waar Nikon mee bezig is.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » vr aug 04 2006 8:51 am

Vraag het ze: office@nikon-nl.nl

Gr,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: verkoop politiek Nikon Nederland

Bericht door Jur » di aug 22 2006 12:10 pm

wil schreef:Kreeg net bericht dat in Nederland geen upgradeprijs komt voor Capture NX. In tegenstelling tot de Capture gebruikers in Amerika, die wel een upgraderegeling hebben, moeten wij dus de volle prijs betalen als je van versie 4 wil upgraden naar NX. Dit samen met de forse prijsverhoging van de objectieven vraag ik mij af waar Nikon mee bezig is.
Ik heb Nikon Nederland gevraagd naar een cashback actie voor Capture NX, maar het antwoord was dat er nog niets van bekend is. Erg merkwaardig en teleurstellend, aangezien in vrijwel alle Europese landen wel een cashback actie loopt. Zie deze link van Nikon Gmbh (notabene de huidige Nikon vertegenwoordiger voor Nederland) http://www2.europe-nikon.com/newsdetail ... ialId=2193
Jur

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo aug 23 2006 7:11 am

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » ma sep 11 2006 11:01 am

In tegenstelling tot Capture 4 is het niet mogelijk NX te registreren bij Nikon support. Het is ook niet duidelijk of dit in toekomst wel mogelijk zal zijn. Weer zo's vaag antwoord van Nikon Nederland. Vraag me toch wel af wat Nikon Duitsland met beleid in Nederland wil.
Op deze manier kan je rustig je serienummer aan iedereen geven en zal aantal verkochte software flink dalen, want je hoeft toch niet te registreren. Is Nikon mischien duurder uit dan wanneer ze cashbackregeling hadden geregeld net als de andere landen.

En voor de mensen die het willen vragen, ik geef mijn serienummer niet, stel je voor dat beleid veranderd :lol:

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma sep 11 2006 12:51 pm

Ik vraag mezelf af waarom de verschillen tussen Amerika en Europa wat betreft prijsstelling en service niveau zo groot kan zijn...

Zijn wij zakelijk gezien een zo veel makkelijkere prooi dan de Amerikaanse consument ?

Of willen ze gewoon naar een globalisering van de handel zodat straks iedereen gewoon in Hong-Kong koopt ?

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » di sep 12 2006 12:58 am

Länder, in denen das Cashback-Angebot gilt: Andorra, Belgien, Bulgarien, Dänemark, Deutschland, Finnland, Frankreich, Griechenland, Großbritannien, Irland, Liechtenstein, Luxemburg, Mazedonien, Monaco, Österreich, Portugal, Schweiz, Slowakei, Spanien, Tschechien
Dus geen upgrade / cash back regeling voor de volgende Europese landen, nl.:

Albanië, Bosnië Herzegovina, Estland, Kroatië, Letland, Litouwen, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oekraïne, Polen, Roemenië, Rusland, San Marino, Servische Republiek, Slovenië, Turkije, Vaticaanstad, Wit Rusland en Zweden.

Bovenstaande lijst geeft toch een vreemde indruk?

Ik kan er absoluut geen logica in ontdekken - die er naar alle waarschijnlijkheid ook niet is - behalve dat Nikon er een aantal klanten op na houdt welke privileges genieten die men andere onthoudt.

Juridisch zeer discutabel alleen heeft Nikon wel duidelijk gemaakt dat er een aantal belangrijke markten zijn en een aantal minder belangrijke.

Vraag me in alle oprechtheid af wat dit betekent in de nabije toekomst voor de verkrijgbaarheid van bepaalde produkten?

Een quota regeling?

Wie het weet mag het zeggen.

Johan Lemmers

Bericht door Johan Lemmers » do sep 14 2006 12:52 am

Hi...

Ik ben ook in het bezit van Capture NX en, na een vraag van mijn kant over het niet kunnen registreren van NX, kreeg ik van Nikon Europe het antwoord dat dit NOG niet mogelijk was / is.
In de toekomst zou het dus wel moeten kunnen, of het zou een loze kreet moeten zijn!
Enne... mij val het ook zwaar tegen dat er geen upgrade-mogelijkheid is van v4.4 naar NX.

Het valt me overigens ook op dat er binnen NX een vreemde verandering is in vergelijking met v4.4.
Daar werd bij het opslaan van bestanden na bewerking "vastgehouden" dat ik in "uitstekende kwaliteit" JPG en een bepaalde doelmap wilde opslaan. Ook de bronmap werd vastgehouden.
Bij NX moet ik die kwaliteit bij opslaan telkens weer aangeven, "goede balans" blijft de standaard instelling.
Ook worden de bronmap bij het openen en de doelmap bij het opslaan niet vastgehouden. Ook niet na de upgrade naar versie 1.01.
Of ik moet ergens wat instellingsmogelijkheden over het hoofd gezien hebben. Als dat zo is, dan hoor ik dat graag...
Verder ben ik over NX wel tevreden.

Grtz.
:) 8) :)

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » do sep 14 2006 8:32 am

de nieuwe manager van Nikon Nederland heeft helemaal geen ervaring met fotobranche. Hij werkte hiervoor bij L'Oreal en Heineken. Dit volgens bericht in FotoMarkt. Frans Veraart die jaren bij Inca werkte met grote kennis van Nikon is per 1 september naar Transcontinenta gegaan.
Een bedrijf dat apparatuur levert om foto's te maken van het netvlies van het oog heeft bij ons een een proefopstelling geplaatst. De camerabody die daarop gebruikt wordt is Canon geworden. Nikon wordt door hun niet meer gebruikt. Nikon geeft de gegevens niet vrij hoe je softwarematig met de camera kan communiceren. Canon geeft dit wel vrij. Softwaremaker van de oogheelkunde apparatuur kan dus zijn programma schrijven om de camera aan te sturen.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » do sep 14 2006 6:31 pm

Waarom schrijf je dit? Je staat natuurlijk vrij om bepaalde negatieve gevoelens te uiten (zelf prefereer ik dat te doen richting het onderwerp van mijn gevoelens), maar ik snap je doel van deze posting niet.

nikon-nl

Nikon verkooppolitiek

Bericht door nikon-nl » do sep 14 2006 9:00 pm

Beste Roel, ik kan die posting van Wil wel plaatsen. Mensen als een Ron Hartel (oud-vertegenwoordiger van Nikon-importeur Inca) zijn van een generatie vertegenwoordigers, die alle producten van een bepaalde producent kennen. Erger nog: zij kennen de wensen en problemen van de markt. "Vertegenwoordigers', die eerst stofzuigers, frisdranken en vervolgens camera's gaan verkopen, kennen de specifieke kenmerken van zo'n markt niet. Wil bedoelt dus: er zijn nu bij Nikon Nederland mensen werkzaam die mogelijkerwijs kennis van marketingtechnieken hebben, maar die de bewuste markt niet kennen en er ook geen gevoel mee hebben, want over 3 jaar (job rotation) verkopen ze zonnepanelen of looprekjes.
Uit de fotobranche verneem ik geluiden dat een 'vreemdeling' Nikon producten komt aanprijzen, zonder een enkel besef/gevoel van de markt. Dat men in andere landen wel een cash-back-actie heeft gelancederd, betekent dat men de markt enigszins in handen heeft. Het vergt nogal wat ge-organiseer om een dergelijke actie op te zetten. Nikon heeft al vaker aangetoond niet te beschikken over een professioneel communicatie-apparaat en/of mensen die professioneel geschoold zijn. Dat je bij een overgang naar een andere infra-structuur (van importeur naar zelf verkopen, enz.) de markt bijna een maand negeert, is dodelijk en zeer onprofessioneel.
Ik vrees - kennelijk met Wil - dat Nikon Nedeland (of hoe die club ook moge heten) een grote marketingblunder maakt c.q. heeft gemaakt. En dit soort kritiek mag best op deze site, Roel!
Ook de consument, die geen emotie van een bepaald merk of product kent, kiest voor een product dat hem past (prijs, beschikbaarheid, kwaliteit, service, enz.). Wil (of zijn baas) is niet de eerste die de afgelopen maanden Nikon heeft laten vallen als de spreekwoordelijke baksteen.
Nico

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » do sep 14 2006 10:18 pm

precies dit bedoelde ik. Ik fotografeer al 30 jaar profesioneel alleen met Nikon als medisch fotograaf. In juli heb ik nog mijn camera mogen vervangen door de D2Xs. Nikon had een prachtige oogheelkundige camera (funduscamera) Omdat de Europese markt te klein was is er geen CE certificering aangevraagd en is de verkoop gestaakt. In Amerika is de camera wel verkrijgbaar. In de oogheelkundige fotografie doet Nikon niet meer mee Als het huidige beleid van Nikon in Nederland niet veranderd zal ik, als mijn camera is afgeschreven, toch overwegen of ik wel bij Nikon blijf. Het is toch vreemd dat je in Nederland meer moet betalen voor software of objectieven dan elders.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » do sep 14 2006 10:50 pm

Oké, hiermee is je verhaal duidelijker. Ik ken je niet, weet niet wat je voor werk doet, dus een deel van je verhaal was mij niet duidelijk. Nu dus wel... En ja, ik vind ook dat Nikon een commerciële kneus is. Erg jammer, want de apparatuur blijft mij erg aanspreken.
En Nico, natuurlijk mag zo'n stuk op het forum, ik vind zelfs dat het één van de beste plekken daarvoor is. Desalniettemin hoop ik dat Wil ook een mail o.i.d. naar Nikon heeft gestuurd (zonder actie geen reactie, kort door de bocht). Zoals hierboven al geschreven, had ik het als lezer van het stukje beter begrepen als de context meer was uitgelegd. That's all...

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » vr sep 15 2006 10:08 am

roel schreef:Oké, hiermee is je verhaal duidelijker. Ik ken je niet, weet niet wat je voor werk doet, dus een deel van je verhaal was mij niet duidelijk. Nu dus wel... En ja, ik vind ook dat Nikon een commerciële kneus is. Erg jammer, want de apparatuur blijft mij erg aanspreken.
En Nico, natuurlijk mag zo'n stuk op het forum, ik vind zelfs dat het één van de beste plekken daarvoor is. Desalniettemin hoop ik dat Wil ook een mail o.i.d. naar Nikon heeft gestuurd (zonder actie geen reactie, kort door de bocht). Zoals hierboven al geschreven, had ik het als lezer van het stukje beter begrepen als de context meer was uitgelegd. That's all...
Helaas e-mail naar Nikon in juli verstuurd is niet beantwoord. Er was een speciaal e-mailadres wat je in die periode kon gebruiken. Antwoorden via support zijn vaag en ik kan daar niets mee. Wel moet ik kwijt dat de support via reparatieafd. van Inca altijd perfect was en ik ben blij dat 2 mensen van Inca door gaan in Beverwijk. Ik las wat negatiefs over nieuwe Nikon Service Point. Maar de mensen kennnende zit het wel goed in Beverwijk. Het zit lekker dichtbij voor mij en probleem, indien mogelijk, opgelost terwijl je wacht blijft hoop ik nog steeds mogelijk.
Een negatief bericht op internet gaat vaak een eigen leven lijden. Eigenlijk maak ik me daar nu ook schuldig aan. Maar het beeld wat ik hoor van leveranciers is dat ze op dit moment de politiek van Nikon en de onduidelijkheid zat zijn. En zo kan een groot merk in korte tijd ten gronde gaan. Ik hoop dat ze wakker schrikken. Ik ben een echte Nikon freak en als ik over moet gaan op ander merk doet dat wel zeer.

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”