Infrarood fotografie met de Nikon D3

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
GdP

Infrarood fotografie met de Nikon D3

Bericht door GdP » ma mei 12 2008 5:40 pm

Infrarood fotografie met de Nikon D3 is mogelijk, al is het niet geweldig.
Voor de onderstaande foto heb ik gebruik gemaakt van het HOYA 52mm Infrared (R72) filter en de Nikkor 28mm f/2.0 Ais.
De D3 is ingesteld op ISO 400 met een sluitertijd van 3 sec. Het objectief stond op f/5.6 ingesteld. Over het resultaat ben ik niet al te ontevreden. Maar door de wind heb je wel last van bewegingsonscherpte.
Morgen nog maar eens proberen bij ISO 6400 en een sluitertijd van 1/15 sec. Met het diafragma dan op f/2.8.
Is er iemand die ervaring heeft met dit soort fotografie, maar dan met een D200? Op welke sluitertijden kan je dan uit komen?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GdP op ma mei 12 2008 10:25 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

yoyo

Bericht door yoyo » ma mei 12 2008 9:10 pm

Je kunt beter een D70 nemen.

mikemix

Bericht door mikemix » ma mei 12 2008 9:13 pm

CS3->filter-> IR, bijkomend voordeel geen bewegingsonscherpte :)

Toch mis ik in het voorbeeld detail met name in het gras op de voorgrond.
Heb je van boven getoond voorbeeld ook de kleuren versie?

Myriad

Bericht door Myriad » di jul 22 2008 11:58 pm

Gerrit,

Gewoon een (goedkope) D70(s) body (voor erbij) kopen en het hoogdoorlaatfilter voor de sensor zelf vervangen door een speciaal IR filter gekocht bij Lifepixel.
Heb ik dit weekend gedaan. Is nu een dedicated IR-toestel.
Een andere mogelijkheid: Dolphs heeft het hoogdoorlaatfilter van zijn D70(s) vervangen door een clear filter (laat nu ook IR door).

De ombouw van de D70s was echt een fluitje van een cent met prima resultaten. Zie mijn draadje van vandaag. Tenzij je aan 6 Mp niet genoeg hebt ...

Voordelen: normale sluitertijden (vanuit de hand schieten) en gewoon helder door de zoeker kunnen kijken.

GdP

Bericht door GdP » wo jul 23 2008 12:11 am

Emiel ik zit te denken aan een D200. Maar het zal wel weer volgend jaar juni worden wanneer ik weer voldoende tijd heb om daar mee te experimenteren.

Ik zal jouw tip onthouden, want het klinkt erg interessant. :)

ZeroBit

Bericht door ZeroBit » za aug 09 2008 8:26 pm

Beste Gerrit,

Voordat ik de D300 kocht heb ik 3 DSLR's van Olympus gehad, de E-300, de E-1 en de E-510. Ik heb héél veel geleerd van ene J. Andrzej Wrotniak, voor mij en velen met mij de beste reviewer van Oly spul.

Op zijn site staan verschillende artikelen over IR fotografie, voorzien van de nodige samples, de moeite van het lezen waard. Onderaan de pagina staan diverse links naar andere sites voor IR fotografie, misschien heb je er iets aan.

http://www.wrotniak.net/photo/infrared/index.html

Succes,
Frank
Laatst gewijzigd door ZeroBit op wo aug 13 2008 11:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GdP

Bericht door GdP » za aug 09 2008 9:00 pm

Hallo Frank,

Bedankt voor de link. Hier heb ik zeker wat aan.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”