Verschillen D80 t.o.v. D60
Verschillen D80 t.o.v. D60
Zoals ik al zij twijfelde ik tussen de aankoop van een D60, en D80... Mijn besluit staat inmiddels vast, het wordt de D80, maar nu vraag ik me af als ik reeds alle verschillen tussen deze twee toestellen ken, en deze wel correct zijn. (kwestie van volledig geïnformeerd te zijn hé)
Voorlopige lijst verschillen:
- De D80 heeft een scherpstelmotor in de body, waardoor ook automatisch gefocust kan worden met lenzen zonder inwendige motor.
- De D80 heeft dus een snellere autofocus dan D60 met onjectief waar motor in zit verwerkt.
- De D80 heeft de Exposure Bracketing functie meegekregen, de D60 niet.
- De D80 beschikt over een uitgebreidere witbalans dan de D60.
- De D80 is groter en zwaarder dan de D60.
- De D60 is in plastic behuizing, de D80 metaal?
- De D60 schakelt scherm automatisch uit bij het kijken door de zoeker, en de d80 niet.
- De D60 laat zijn scherm mee roteren bij het verticaal of horizontaal houden van de body, de D80 doet dit niet.
- De D80 is duurder dan de D60.
* Overigens vraag ik mij af als ik een lens op de D80 monteer met inwendige motor, welke motor wordt dan gebruikt, degene van de body, of degen van de lens (ik veronderstel dat deze niet samenwerken)?
* Bij het gebruik maken van de bracketing functie, worden deze verschillende foto's dan op 1 moment gemaakt, of zit hier een kleien speling in qua tijd?
Alvast bedankt voor aanvullingen, opmerkingen, of correcties...
- De D80 heeft een scherpstelmotor in de body, waardoor ook automatisch gefocust kan worden met lenzen zonder inwendige motor.
- De D80 heeft dus een snellere autofocus dan D60 met onjectief waar motor in zit verwerkt.
- De D60 schakelt scherm automatisch uit bij het kijken door de zoeker, en de d80 niet.
- De D60 laat zijn scherm mee roteren bij het verticaal of horizontaal houden van de body, de D80 doet dit niet.
* Overigens vraag ik mij af als ik een lens op de D80 monteer met inwendige motor, welke motor wordt dan gebruikt, degene van de body, of degen van de lens (ik veronderstel dat deze niet samenwerken)?
* Bij het gebruik maken van de bracketing functie, worden deze verschillende foto's dan op 1 moment gemaakt, of zit hier een kleien speling in qua tijd?
Alvast bedankt voor aanvullingen, opmerkingen, of correcties...
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Jens
*1: als er een motor in de lens zit, heeft de lens geen mechanische koppeling met de body voor scherpstelling, dus wordt de motor in de lens gebruikt.
* 2: bij bracketing worden de foto's kort na elkaar gemaakt.
AF snelheid: belangrijker is dat de D80 meerdere AF punten heeft (D60:3, D80: 11 geloof ik)
Over de bodies: beiden zijn gericht op amateur-gebruik in tegenstelling tot de D3 (andere prijsklasse!).
De D80 is iets zwaarder, maar het verschil moet je zelf beoordelen. (ik vind een gewichtige body best prettig).
Over LCD scherm:
Die roteer-functie lijkt een leuke gimmick, maar hecht er niet teveel waarde aan.
Het LCD uitschakelen gebeurt bij andere Nikon kamera's ook als je de ontspanknop indrukt (ook een gimmick dus).
Over lenzen: de D80 laat het gebruik van nagenoeg alle AF-D lenzen toe, de D60 heeft daarbij geen autofocus.
De D300 gaat weer een stap verder, je kan de "oude" Ai-S lenzen ook gebruiken, dat kan op een D80 weer niet gemakkelijk (geen lichtmeting).
Groeten Gijs
*1: als er een motor in de lens zit, heeft de lens geen mechanische koppeling met de body voor scherpstelling, dus wordt de motor in de lens gebruikt.
* 2: bij bracketing worden de foto's kort na elkaar gemaakt.
AF snelheid: belangrijker is dat de D80 meerdere AF punten heeft (D60:3, D80: 11 geloof ik)
Over de bodies: beiden zijn gericht op amateur-gebruik in tegenstelling tot de D3 (andere prijsklasse!).
De D80 is iets zwaarder, maar het verschil moet je zelf beoordelen. (ik vind een gewichtige body best prettig).
Over LCD scherm:
Die roteer-functie lijkt een leuke gimmick, maar hecht er niet teveel waarde aan.
Het LCD uitschakelen gebeurt bij andere Nikon kamera's ook als je de ontspanknop indrukt (ook een gimmick dus).
Over lenzen: de D80 laat het gebruik van nagenoeg alle AF-D lenzen toe, de D60 heeft daarbij geen autofocus.
De D300 gaat weer een stap verder, je kan de "oude" Ai-S lenzen ook gebruiken, dat kan op een D80 weer niet gemakkelijk (geen lichtmeting).
Groeten Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
lang leve dpreview.com, daar kun je beide modellen naast elkaar zetten en per functie de verschillen zien!
Een beetje vooronderzoek kan geen kwaad.....
ajuus
emiel
Een beetje vooronderzoek kan geen kwaad.....
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- Germay
- Forumlid
D80 of de D60.
Altijd voor de D80
gaan,heb zelf in't verleden de D40 gehad ook zonder scherpstelmoter moet je in pricipe altijd AF-S objectieven kopen die altijd duurder zijn tgo AF objectieven. Aan jou de keus.
Groet,
Gert.
Nikon D80/Nikkor AF-S DX VR 18-200mm./Nikkor AF-50mm 1.8./Speedlight-SB-600 + Omnibounce./Powergrip MB-D80./Star 9 Statief.[/I]

Groet,
Gert.
Nikon D80/Nikkor AF-S DX VR 18-200mm./Nikkor AF-50mm 1.8./Speedlight-SB-600 + Omnibounce./Powergrip MB-D80./Star 9 Statief.[/I]
- De D80 heeft dus een snellere autofocus dan D60 met onjectief waar motor in zit verwerkt. Is dat niet juist andersom?
- De D60 is in plastic behuizing, de D80 metaal? D80 ook plastiek volgens mij.
- De D80 DBS. nog niet van gehoord bij een D60
- De D80 heeft dus een snellere autofocus dan D60 met onjectief waar motor in zit verwerkt. Is dat niet juist andersom?
- De D60 is in plastic behuizing, de D80 metaal? D80 ook plastiek volgens mij.
- De D80 DBS. nog niet van gehoord bij een D60
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer: