Verschillen D80 t.o.v. D60

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
Jens Govaert

Verschillen D80 t.o.v. D60

Bericht door Jens Govaert » ma jun 02 2008 9:59 am

Zoals ik al zij twijfelde ik tussen de aankoop van een D60, en D80... Mijn besluit staat inmiddels vast, het wordt de D80, maar nu vraag ik me af als ik reeds alle verschillen tussen deze twee toestellen ken, en deze wel correct zijn. (kwestie van volledig geïnformeerd te zijn hé)

Voorlopige lijst verschillen:

- De D80 heeft een scherpstelmotor in de body, waardoor ook automatisch gefocust kan worden met lenzen zonder inwendige motor.
- De D80 heeft dus een snellere autofocus dan D60 met onjectief waar motor in zit verwerkt.
- De D80 heeft de Exposure Bracketing functie meegekregen, de D60 niet.
- De D80 beschikt over een uitgebreidere witbalans dan de D60.
- De D80 is groter en zwaarder dan de D60.
- De D60 is in plastic behuizing, de D80 metaal?
- De D60 schakelt scherm automatisch uit bij het kijken door de zoeker, en de d80 niet.
- De D60 laat zijn scherm mee roteren bij het verticaal of horizontaal houden van de body, de D80 doet dit niet.
- De D80 is duurder dan de D60.

* Overigens vraag ik mij af als ik een lens op de D80 monteer met inwendige motor, welke motor wordt dan gebruikt, degene van de body, of degen van de lens (ik veronderstel dat deze niet samenwerken)?

* Bij het gebruik maken van de bracketing functie, worden deze verschillende foto's dan op 1 moment gemaakt, of zit hier een kleien speling in qua tijd?

Alvast bedankt voor aanvullingen, opmerkingen, of correcties...

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma jun 02 2008 10:09 am

Jens

*1: als er een motor in de lens zit, heeft de lens geen mechanische koppeling met de body voor scherpstelling, dus wordt de motor in de lens gebruikt.

* 2: bij bracketing worden de foto's kort na elkaar gemaakt.

AF snelheid: belangrijker is dat de D80 meerdere AF punten heeft (D60:3, D80: 11 geloof ik)

Over de bodies: beiden zijn gericht op amateur-gebruik in tegenstelling tot de D3 (andere prijsklasse!).
De D80 is iets zwaarder, maar het verschil moet je zelf beoordelen. (ik vind een gewichtige body best prettig).

Over LCD scherm:
Die roteer-functie lijkt een leuke gimmick, maar hecht er niet teveel waarde aan.
Het LCD uitschakelen gebeurt bij andere Nikon kamera's ook als je de ontspanknop indrukt (ook een gimmick dus).

Over lenzen: de D80 laat het gebruik van nagenoeg alle AF-D lenzen toe, de D60 heeft daarbij geen autofocus.
De D300 gaat weer een stap verder, je kan de "oude" Ai-S lenzen ook gebruiken, dat kan op een D80 weer niet gemakkelijk (geen lichtmeting).

Groeten Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » ma jun 02 2008 7:46 pm

lang leve dpreview.com, daar kun je beide modellen naast elkaar zetten en per functie de verschillen zien!

Een beetje vooronderzoek kan geen kwaad.....

ajuus
emiel

Germay
Forumlid
Forumlid

D80 of de D60.

Bericht door Germay » za jun 07 2008 4:08 pm

Altijd voor de D80 :D gaan,heb zelf in't verleden de D40 gehad ook zonder scherpstelmoter moet je in pricipe altijd AF-S objectieven kopen die altijd duurder zijn tgo AF objectieven. Aan jou de keus.

Groet,
Gert.

Nikon D80/Nikkor AF-S DX VR 18-200mm./Nikkor AF-50mm 1.8./Speedlight-SB-600 + Omnibounce./Powergrip MB-D80./Star 9 Statief.[/I]

Sus

Bericht door Sus » wo jun 11 2008 5:57 pm

Voorlopige lijst verschillen:

- De D80 heeft een scherpstelmotor in de body, waardoor ook automatisch gefocust kan worden met lenzen zonder inwendige motor.
- De D80 heeft dus een snellere autofocus dan D60 met onjectief waar motor in zit verwerkt.
- De D80 heeft de Exposure Bracketing functie meegekregen, de D60 niet.
- De D80 beschikt over een uitgebreidere witbalans dan de D60.
- De D80 is groter en zwaarder dan de D60.
- De D60 is in plastic behuizing, de D80 metaal?
- De D60 schakelt scherm automatisch uit bij het kijken door de zoeker, en de d80 niet.
- De D60 laat zijn scherm mee roteren bij het verticaal of horizontaal houden van de body, de D80 doet dit niet.
- De D80 is duurder dan de D60.

- De D80 heeft dus een snellere autofocus dan D60 met onjectief waar motor in zit verwerkt. Is dat niet juist andersom?
- De D60 is in plastic behuizing, de D80 metaal? D80 ook plastiek volgens mij.
- De D80 DBS. nog niet van gehoord bij een D60

ShereKahn

Bericht door ShereKahn » wo jun 11 2008 6:06 pm

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jun 12 2008 7:19 am

Zie eventueel pagina 24 van m'n verhaal over de actuele Nikon reflex camera's op m'n site

eerste kolom
2de onderwerp

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do jun 12 2008 8:51 am

De D60 heeft een heel stel features van de D80niet, maar als voordeel ook een stuk lager gewicht!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

wouterboon

Bericht door wouterboon » do jun 12 2008 9:16 am

D80: geen metalen behuizing
D80: 2e scherm bovenop om de instellingen te bekijken (dacht dat dat bij de D60 op de lcd achterop gebeurt).

Maar kijk idd even bij DPReview...

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do jun 12 2008 11:29 am

Klopt, Wouter, scherm achterop, meedraaiend.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Weef

Bericht door Weef » do jun 12 2008 2:02 pm

chip54 schreef:De D60 heeft een heel stel features van de D80niet, maar als voordeel ook een stuk lager gewicht!
Dat vind ik dan weer een nadeel...

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”