Waar of niet waar

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

serieus bedoeld

Bericht door George Fennes » zo jun 08 2008 10:04 pm

Hoi Pruimpit,

Sarcastisch ik zou niet durven. :oops:
Maar die test is echt verbluffend.
Dat Contax objectief is al vele tientalle jaren oud.
Moet een zo goed als perfect ontwerp zijn.
Dan vraag ik mij af wat de ingenieurs van Nikon gedaan hebben in die tussentijd.
Uit hun neus lopen peuteren misschien :wink:
Je zou zeggen met de toegenomen kennis van materialen en betere productiemogelijkheden, zou het resultaat ten gunste hebben moeten uitvallen van Nikon.
Maar niets is minder waar.
Dus mijn opmerking was serieus bedoeld en ik heb inderdaad een aantal Nikon objectieven op Marktplaats gezet.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » zo jun 08 2008 10:19 pm

emdeklerk schreef:Johan:
"Sinds ik m'n Zeiss objectieven heb, heb ik nooit meer de "unsharp mask" aangeraakt, simpelweg omdat het niet meer nodig was. Voorheen, toen ik vooral fotografeerde met de Nikon 24-85 2.8-4.0 paste ik in de nabewerking de scherpte in elke foto aan."

Belachelijk om vastbrandpuntobjectieven te vergelijken met een zoom.
Beetje tendentieus om de naam Zeiss te verbinden aan de meerdere scherpte ten opzichte van een zoom.
Ach, ik vind het soms wel leuk om een beetje te plagen. :wink: Het was zeker niet tendentieus bedoeld of om af te geven op Nikon. Je hebt zeker gelijk dat het niet eerlijk is om een zoom te vergelijken met de primes van Zeiss. Daar ging het ook niet om. Het ging mij erom of verscherping altijd nodig zou zijn. Ik dacht zelf van niet, maar dat is dus niet juist. Blijkbaar kan hooguit de benodigde verscherping door een objectief bepaald worden, maar enige verscherping is er altijd om een optimaal resultaat te behalen.

Ik ben in ieder geval na deze discussie weer een stukje wijzer geworden. :):

Nog een toevoeging:

Ik viel bijna van m'n stoel toen ik de vergelijkende test tussen de Nikon 14-24 en de Contax 21 zag. Net zoals George vind ik dit eigenlijk niet te geloven. Als deze Contax een Zeiss ontwerp is, dan mag Zeiss liever gisteren dan vandaag met deze 21 voor Nikon komen.
Laatst gewijzigd door johan1967 op zo jun 08 2008 10:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jun 08 2008 10:33 pm

Tsja, George, als die test iets aantoont is het de superioriteit van een behoorlijke prime boven de meeste zooms.

En wat de Nikon-ingenieurs al die jaren hebben gedaan? De steeds groter wordende consumentenmarkt bedienen, om niet te veel achter te blijven bij de concurrentie. Van alleen professionele camera's kan geen fabriek blijven bestaan. Met het produceren van bijvoorbeeld honderdduizenden k*tlenzen hebben ze toch maar mooi de D3 kunnen bekostigen. De mensen willen zooms? Krijgen ze zooms... Of zoiets...

En Johan: ik begrijp wel dat je het niet echt tendentieus bedoelde.
Zie boven mijn commentaar op die 21mm... Google ook eens op Nikkor 3,5/15mm AIs...

Primes all the way!

Groet, E.M. de Klerk

Marco

Bericht door Marco » zo jun 08 2008 10:41 pm

De TS heeft een aardig draadje opgestart, maar is zelf in geen velden of wegen meer te bekennen, zucht.......

Maar gaan jullie gerust nog een weekje door :D

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jun 08 2008 10:45 pm

De TS zit gewoon alles te lezen denk ik.

Of ze zit op E-bay of Marktplaats te snuffelen naar een F2, F3, F4, F5 of een F6... Met een mooi bundeltje primes - sorry: vastbrandpuntobjectieven.

E.M. de Klerk

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo jun 08 2008 11:16 pm

de TS is volgens mij een pseudoniem van een van jullie... of niet? zeer goed gedaan! :mrgreen:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Pruimpit

Re: serieus bedoeld

Bericht door Pruimpit » ma jun 09 2008 11:03 am

George Fennes schreef: Dus mijn opmerking was serieus bedoeld en ik heb inderdaad een aantal Nikon objectieven op Marktplaats gezet.

Groetjes George :D
'

Nu nog even bij analoge camera's rubriek zetten. Wordt ook veel bezocht :) Fotootjes willen ook wel helpen.

Of ben je niet George uit Ede :?:

De Contax 21mm staat er ook nog op. Wegens overstap naar Nikon D3 :) . Voor 1375 euri weggegaan.

JB

Bericht door JB » di jul 22 2008 9:15 pm

Heb vroeger met een Leica M6 foto's genomen. En die waren echt enorm veel scherper dan al wat ik van Nikon digitaal nu zie. Ook de kleuren waren veel en veel beter. Het verschil is volgens mij echt enorm groot.

Nikon

Bericht door Nikon » di jul 22 2008 9:49 pm

Heb analoog altijd met Leica( M zes en R acht) gewerkt en die zijn gewoon geweldig . Daarbij valt Nikon in het niet. Helaas maakt Leica geen goede digitale camera op dit moment en ben dus al weer enige tijd met Nikon aan de haal. Wat verscherpen betreft ..... Helaas ( en dat heb ik in het verleden al eerder aangegeven) moet je bij de Nikon de RAW bestanden altijd na verscherpen

iJoost

Bericht door iJoost » di jul 22 2008 9:59 pm

Ik heb geen aandelen, maar bij zoveel spontane lof, mag ik mijn geliefde glas nog wel even een extra duwtje in de rug geven, toch? ;-)

Zeiss-objectieven met Nikon-vatting... voor de liefhebber. Wel zelf even scherpstellen.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”