Bericht
door joepert » wo jul 30 2008 4:37 pm
Hmm Charlotte,
Er is ook al verwezen naar een ander informatief topic dus probeer je ook even goed in te lezen voordat je zo gemakzuchtig vraagt om uitleg.
Volgens mij heb ik het toch duidelijk uitgelegd maar goed: heb jij beschikking over oude lenzen waar "AF" opstaat en geen "AF-S", dan moet je de D80 nemen, omdat anders de automatische scherpstelling (Autofocus, AF) niet werkt. Heb je helemaal geen oude lenzen, dan liggen alle opties open omdat veel nieuwe lenzen AF-S zijn (en bij AF-S lenzen zit de autofocusmotor in de lens en niet in de body. De D60 heeft geen autofocosmotor in de body en kan dus alleen AF-S lenzen aansturen).
Het probleem is dat voors en tegens subjectief zijn. Bijvoorbeeld het extra schermpje bovenop de D80. Als je iets dergelijks gewend bent, mis je het op de D60. Ik was het niet gewend en mis het dus ook niet zo. Hetzelfde geldt voor de twee instelwieltjes, wat ik ook in gewone fototaal heb uitgelegd, maar ik zal het nog eens proberen. Op een ouderwetse camera stelde je het diafragma in met behulp van een diafragmaring op de lens. De sluitertijd stelde je in m.b.v. een draaischijf op de body. Moderne camera's en moderne lenzen laten beide instellingen vaak doen met behulp van instelwieltjes op de body. Die instelwieltjes zijn multifunctioneel en kunnen dus voor nog meer instellingen worden gebruikt. Je moet dan m.b.v. een menu bepalen voor welke functie je het instelwieltje wil gebruiken. Op de D80 zitten twee instellwieltjes. Je kunt dan dus (zonder handeling tussendoor) diafragma en sluitertijd instellen. Op de D60 zit maar een wieltje. Heb je de sluitertijd ingesteld, dan moet je dus eerst instellen dat het wieltje voor diafragma gebruikt gaat worden. Een extra handeling dus. Maar dat is doorgaans alleen nodig als je alleen de volledige handmatige bediening gebruikt en juist een instapper doet dit minder vaak.
En zo zijn er dus meer dingetjes genoemd. Kwestie van proberen.
Verder werd er gediscussieerd of andere soorten (oudere) lenzen van Nikon (de zogenaamde AI en AI-S lenzen, ook wel non-cpu lenzen genoemd omdat ze, in tegenstelling tot de nieuwere lenzen, geen chip ingebouwd hebben) passen op de D60 en/of de D80. Het antwoord is: nee. Als je nog oudere lenzen wilt gebruiken op je digitale camera, moet je een duurdere kopen. Gezien jouw vraag is dat dus geen issue meer.