d60 of d80

Discussies over ons favoriete merk
iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » wo jul 30 2008 4:01 pm

klopt pruimpit met allebij. en ik zit aan het bier, en ik bedoel ook Distance information neem aan dat joepert dat ook met metering bedoelde.
maar ben er nog niet achter wat die eerste onwaarheid was :roll:

de 18-135 is een leuke lens, waar je ook wat meer bereik mee hebt, dus kun je er weer wat meer mee.
de 18-55 is ook een leuke lens. heb die zelf ook alleen zonder vr (maar vr vind ik toch onzin bij die brandpuntsafstanden)
brandpunts afstand 55 is ongeveer wat wij met het blote oog zien
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo jul 30 2008 4:05 pm

iefie schreef:klopt pruimpit met allebij. en ik zit aan het bier, en ik bedoel ook Distance information neem aan dat joepert dat ook met metering bedoelde.
maar ben er nog niet achter wat die eerste onwaarheid was :roll:
Haha distance information is toch echt iets anders dan metering of lichtmeting.
Die eerste onwaarheid was dat jij stellig beweerde dat zulke lenzen niet op een D60 passen. Dat is gewoon onzin. Ze werken alleen niet met AF. Maar dat is heel iets anders..

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo jul 30 2008 4:14 pm

Die D is volgens mij met name weer interessant voor de informatie de je flitser wil hebben, maar ik kan me vergissen. Pruimpit heeft gelijk Ook zonder D heb je nog steeds lichtmeting bij een AF-lens; kijk maar in de tabellen.

Kortom: als ik TS was zou ik in ieder geval voor de D80 gaan als ze al oude(re) lenzen heeft die op de D60 niet willen autofocussen. Dat is qua comptabiliteit van oudere lenzen het enige echte verschil tussen de D80 en de D60.
Speelt dit niet, dan hangt af van de inschatting van wederzijdse voor- en nadelen die zijn genoemd. Die 18-135 kan je natuurlijk ook bij een D60 kopen; geeft je wel wat meer bereik. Je kan ook de D60-kit met 18-55 én 55-200 kopen.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » wo jul 30 2008 4:16 pm

tja maar dat bedoelde ik ook van die lenzen. neem aan dat een beginner graag alle lenzen met af wil hebben toch? tuurlijk passen ze maar...je hebt gelijk over de distance info.haalde ik door de war...burp
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » wo jul 30 2008 4:17 pm

helemaal mee eens joepert!!!..

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo jul 30 2008 4:20 pm

Proost!

charlottteleijs

Bericht door charlottteleijs » wo jul 30 2008 4:22 pm

hahaha wat een termen, snap de helft niet, kunnen jullie in niet fototaal eens een duidelijke uitleg geven, voors en tegens

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo jul 30 2008 4:37 pm

Hmm Charlotte,
Er is ook al verwezen naar een ander informatief topic dus probeer je ook even goed in te lezen voordat je zo gemakzuchtig vraagt om uitleg.
Volgens mij heb ik het toch duidelijk uitgelegd maar goed: heb jij beschikking over oude lenzen waar "AF" opstaat en geen "AF-S", dan moet je de D80 nemen, omdat anders de automatische scherpstelling (Autofocus, AF) niet werkt. Heb je helemaal geen oude lenzen, dan liggen alle opties open omdat veel nieuwe lenzen AF-S zijn (en bij AF-S lenzen zit de autofocusmotor in de lens en niet in de body. De D60 heeft geen autofocosmotor in de body en kan dus alleen AF-S lenzen aansturen).

Het probleem is dat voors en tegens subjectief zijn. Bijvoorbeeld het extra schermpje bovenop de D80. Als je iets dergelijks gewend bent, mis je het op de D60. Ik was het niet gewend en mis het dus ook niet zo. Hetzelfde geldt voor de twee instelwieltjes, wat ik ook in gewone fototaal heb uitgelegd, maar ik zal het nog eens proberen. Op een ouderwetse camera stelde je het diafragma in met behulp van een diafragmaring op de lens. De sluitertijd stelde je in m.b.v. een draaischijf op de body. Moderne camera's en moderne lenzen laten beide instellingen vaak doen met behulp van instelwieltjes op de body. Die instelwieltjes zijn multifunctioneel en kunnen dus voor nog meer instellingen worden gebruikt. Je moet dan m.b.v. een menu bepalen voor welke functie je het instelwieltje wil gebruiken. Op de D80 zitten twee instellwieltjes. Je kunt dan dus (zonder handeling tussendoor) diafragma en sluitertijd instellen. Op de D60 zit maar een wieltje. Heb je de sluitertijd ingesteld, dan moet je dus eerst instellen dat het wieltje voor diafragma gebruikt gaat worden. Een extra handeling dus. Maar dat is doorgaans alleen nodig als je alleen de volledige handmatige bediening gebruikt en juist een instapper doet dit minder vaak.

En zo zijn er dus meer dingetjes genoemd. Kwestie van proberen.

Verder werd er gediscussieerd of andere soorten (oudere) lenzen van Nikon (de zogenaamde AI en AI-S lenzen, ook wel non-cpu lenzen genoemd omdat ze, in tegenstelling tot de nieuwere lenzen, geen chip ingebouwd hebben) passen op de D60 en/of de D80. Het antwoord is: nee. Als je nog oudere lenzen wilt gebruiken op je digitale camera, moet je een duurdere kopen. Gezien jouw vraag is dat dus geen issue meer.

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: moet het even kwijt

Bericht door Germay » wo jul 30 2008 4:53 pm

George Fennes schreef:Ik weet dat ik nu tegen schenen ga schoppen, maar ik doe het toch :lol:
Ik zou voor de D80 gaan.
Heb je gewoon meer camera voor dan de D40/D60.
Persoonlijk vind ik de D40/D60 een camera met een gebrek.
Je moet verschillende functies ontberen die je later zal opbreken.
D80 heeft een veel betere grip waardoor je minder snel bewogen foto's zal maken.
De meeste D40/D60 gebruikers ruilen hun camera soms na een paar maanden al in omdat ze tegen de beperkingen aan lopen.
Dus ik zou zeggen ga voor de D80.

Groetjes George :D
Ben het met je eens George,ik heb ook de D40 ingeruild voor de D80 .
En daar heb ik nog steeds geen spijt van.Je bent altijd duurder uit op den duur met je objectieven op je D40 je moet wil je autfocus hebben,objectieven aanschaffen met autofocus motor,En daar heeft de D80 geen last van die heeft zelf autofocus.Nog afgezien met je tweede instelscherm bovenop de camera. :D :idea:

Gr,Gert.

charlottteleijs

Bericht door charlottteleijs » wo jul 30 2008 5:21 pm

het wordt me steeds duidelijker, ik heb wel een oude nikon lens waar af op staat als ik het goed begrijp kan deze dus wel op de a60 en niet op de a60, dit is een 28-80 lens is dat wat?

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo jul 30 2008 5:42 pm

Ken vindt 'm wel aardig. Wel even kijken welke je precies hebt:
http://www.kenrockwell.com/nikon/2880.htm
Zo'n beetje elke kitlens die je aanschaft maakt 'm denk ik overbodig.

Je hebt het overigens niet goed begrepen want je typt twee keer a60 i.p.v. D60 en D80... De AF 28-80 kan op beide bodies, alleen de autofocus werkt niet op de D60, handmatig scherpstellen werkt wel.

ps: wel eens van hoofdletters en interpunctie gehoord?

charlottteleijs

Bericht door charlottteleijs » wo jul 30 2008 5:51 pm

Sorry, te snel getypt in mijn enthousiasme. In ieder geval erg bedankt voor jullie tips en adviezen. Waarschijnlijk heeft mijn schoonvader nog een telelens van Nikon, hij is aan het nakijken of het een af of een af-s is. Ook dit zal de keus makkelijker maken, het lijkt me niet handig altijd zelf te moeten scherpstellen. Sorry voor mijn vele vragen!

jha

Bericht door jha » wo jul 30 2008 8:14 pm

Het gaat er niet alleen maar om, of je nog een lens hebt liggen of niet, maar ook dat je voor de toekomst beperkt bent in je keuze. Denk alleen maar aan de 50mm lens waar veel mensen hier enthousiast over zijn (en terecht) en die voor een scherpe prijs nog steeds te koop is. Op de D40/60 levert hij gewoon problemen op. Ik vind het veel te gemakkelijk om te suggereren dat de beperkte bruikbaarheid van objectieven alleen een probleem is wanneer je 'oude' (en dus verouderde) objectieven wilt gebruiken. Een groot deel van de op dit moment leverbare objectieven is niet AF-S en dus beperkt bruikbaar op de D40/60. Dat de D80 wellicht iets duurder is, zal waar zijn. Maar wanneer een dergelijk prijsverschil echt een rol speelt is het ook niet leuk om te ontdekken dat veel objectieven, die gebruikt vaak voor een scherpe prijs te koop zijn, niet goed gebruikt kunnen worden omdat ze geen AF-S hebben. Het prijsverschil met de D80 komt dan in een heel ander licht te staan. Wanneer 100 euro meer of minder echt een rol speelt, is het belangrijk om dit aspect ook in de overwegingen mee te nemen.

charlottteleijs

Bericht door charlottteleijs » wo jul 30 2008 8:17 pm

ok duidelijk ga toch steeds meer voor d80, stevige body, net iets meer mogelijkheden...er is nu een aanbieding bij de mediamarkt, 699 inc lens 18-135, goede aanbieding en goede lens?

jha

Bericht door jha » wo jul 30 2008 8:18 pm

Lijkt me een verstandige keus! Ik zou overigens i.p.v. een 18-135 een 18-70 kiezen. Maar is misschien wat duurder...

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”