Eagle:
"De herhaalde vragen over het gebruik van polafilters doet bij mij de vraag reizen of het verstandig is altijd een polafilter op de camera te houden. (Zoals "vroeger" een uv-filter aanbevolen werd.)
Nog nooit heeft hier iemand gezegd of aangeraden constant een polfilter op de camera te zetten. Is ook verre van de bedoeling.
Het gebruik van een UV- of NC-filter is nog immer aan heftige discussie onderhevig. Is niet zozeer van "vroeger". Alleen al de discussie over dit onderwerp op dit forum is goed voor een avondje genoeglijk lezen. Let dan vooral op de argumentatie van de voor- en tegenstanders. Lachen...
Groet, E.M. de Klerk
Polarisatiefilter wel of niet ??
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
een redelijk pola filter is echt geen 150 euro..valt best mee, of je moet gelijk de beste nemen.
let wel als het weer niet zo goed is, een pola scheelt 3 a 4 stops.
had laatst een test gedaan, zonder pola een sluitertijd van 320 en met een sluitertijd van 80.
dus scheelde zoiezo 3 stops.en met actie (nu zwemmen ze denk niet zo hard) heb je natuurlijk een snelle sluitertijd nodig.
en hopenlijk heb je if(internal focussing) maar dat denk ik wel bij een lens met 77 mm
anders heb je niet zoveel aan een pola.zit je steeds te draaien.
ikzelf heb ook een uv filter erop, maar dan een die geen verkleuring heeft wanneer je hem op een wit vel legt (B&W).
succes!!!.
let wel als het weer niet zo goed is, een pola scheelt 3 a 4 stops.
had laatst een test gedaan, zonder pola een sluitertijd van 320 en met een sluitertijd van 80.
dus scheelde zoiezo 3 stops.en met actie (nu zwemmen ze denk niet zo hard) heb je natuurlijk een snelle sluitertijd nodig.
en hopenlijk heb je if(internal focussing) maar dat denk ik wel bij een lens met 77 mm

anders heb je niet zoveel aan een pola.zit je steeds te draaien.
ikzelf heb ook een uv filter erop, maar dan een die geen verkleuring heeft wanneer je hem op een wit vel legt (B&W).
succes!!!.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.