[TUTORIAL] Hoe maak ik een Panoramafoto? [UPDATE]

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Heeft deze tutorial je geholpen?

Jazeker, een uistekende uitleg.
34
87%
Mwa, leuk om te lezen maar het meeste wist ik al.
3
8%
Nee helemaal niet er missen een aantal essentiele dingen.
2
5%

Totaal aantal stemmen: 39

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

[TUTORIAL] Hoe maak ik een Panoramafoto? [UPDATE]

Bericht door M.Oorthuis » vr jan 19 2007 3:50 pm

Ok ik zie vaak een topic voorbij komen met panorama's en geef daar regelmatig wat reacties op aangezien ik zelf ook vaak panorama's schiet. Meestal zijn dit toch wel dezelfde reacties. Naar aanleiding daarvan heb ik nu maar eens een tutorial geschreven Hoe maak ik een goede panorama. Ik hoop dat ik jullie hiermee help en ik hoop dat ik vanaf nu natuurlijk schitterende panorama's voorbij zie komen.

In de tutorial leg ik uit hoe je een panorama maakt m.b.v. een statief en panoramakop. Natuurlijk kan je panorama's ook uit de hand maken dat doe ik ook wel eens als ik ergens ben waar ik toevallig niet mijn statief met panokop bij me heb, maar het principe blijft natuurlijk hetzelfde. Ook leg ik uit hoe je Arcsoft panormamaker moet gebruiken om je foto's te stitchen, maar er zijn tig verschillende programma's waarmee het kan:

Realviz stitcher
The Panoramafactory
Autostitch (gratis)
etc. etc.

Maar goed ik heb alles samengevat in een PDF bestand incl. illustraties en hoop dat ik jullie hiermee een plezier doe.

Hoe maak ik een Panorama? ca. 1,1 mb.

Voor de mods: misschien een idee om een bilbiotheek in het forum te verwerken waar allemaal van dit soort dingen in kunnen komen, bijv. ook een uitleg over hoe je HDR foto's maakt of de uitleg over meetrekken of een omzetting naar zwart wit of verschillende fucnties van Photoshop die uitgelegd worden. Eventueel kan ik hierin allemaal meedenken/ doen

Update: Uitleg waarom je je camera moet laten draaien om de entrance pupil en niet de sensor

Foto 1 en 2 laat zien wat de verschillen zijn als je 2 foto's maakt die zijn gemaakt door de camera om de sensor te laten draaien, dus ongeveer het hart van de body, je ziet dat als de batterijen links in beeld staan je een klein stukje van de middelste batterij kan zien, maar wanneer je je camera draait om het hart van de body is de middelste batterij verdwenen achter de voorste, waardoor het plakken van een panorama op deze manier erg moeilijk zal gaan en dus niet mooi zal worden.:

1.:
Afbeelding
2.:
Afbeelding

Foto 3 en 4 laat zien dat er geen verschuivingen zijn van de objecten waardoor deze 2 foto's dus perfect te stitchen zijn ongeacht de vertekening van de groothoek. Let op dat in deze 2 foto's de batterijen in lijn staan links en rechts in beeld.

3.:
Afbeelding
4.:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door M.Oorthuis op zo jan 21 2007 1:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door aquarius » vr jan 19 2007 4:16 pm

Leuk initiatief en voorstel voor op dit forum. Ga het straks op het gemak lezen. Ik hoop dat de mod`s er gehoor aan geven.

Bedankt.

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr jan 19 2007 5:08 pm

Martijn, hartstikke leuk initiatief!
Ga dit eens rustig bestuderen, en dan uitproberen. Moet alleen eerst nog wel een behoorlijk statief kopen!

Groet, Cees :D

Je idee voor een bibliotheek vind ik perfect!
Laatst gewijzigd door Cees op vr jan 19 2007 9:05 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » vr jan 19 2007 6:04 pm

mooie informatie waar we wat aan hebben qua camerainstelling.
Wat betreft het statief is het wel erg persoonsgericht.
Waarschijnlijk ben jij de enigste met die combinatie.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Macosx

Bericht door Macosx » vr jan 19 2007 7:44 pm

Perfect ;-)

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » vr jan 19 2007 8:55 pm

Ik doe ook wel eens een pan maken, inderdaad met dat programma van Arcsoft. Werk simpel en goed.
Maar mijn complimenten over je stukje Opgezetfan.
Ik kan je af en toe wel achter het behang plakken met je commentaar maar je ben wel lekker bezig.
En ik hoop dat ze je suggestie overnemen, een prima plan.

Bladmos
D700 en een mooie verzameling glas.
http://www.flickr.com/photos/bryopix_flickr/collections/

marcb_1977
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door marcb_1977 » vr jan 19 2007 9:06 pm

olle_griese schreef:mooie informatie waar we wat aan hebben qua camerainstelling.
Ik sluit me hierbij aan. De tutorial is goed voor iemand die de panoramakop heeft, maar ik ben ook benieuwd hoe je parallax verschillen kan voorkomen zonder een panaromakop. De tutorial is daarom nog niet helemaal compleet, maar het begin is gemaakt.

Verder alleen maar complimenten voor de opzet en de uitwerking van de tut :D
Mijn onderschrift is toch niet zo belangrijk. Het gaat er om wat er in het bovenschrift staat

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr jan 19 2007 9:34 pm

Uit de tutorial blijkt dat wanneer je echt serieus met panaromafoto's aan de gang wilt, dat je dan een panaramakop moet gebruiken (en waarom). De gewone kop die je gebruikt, moet je alleen maar gebruiken om je panoramakop horizontaal te krijgen.
Ik denk dat je je niet te blind moet staren op de rest van de combinatie.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr jan 19 2007 10:07 pm

marcb_1977 schreef:
olle_griese schreef:mooie informatie waar we wat aan hebben qua camerainstelling.
Ik sluit me hierbij aan. De tutorial is goed voor iemand die de panoramakop heeft, maar ik ben ook benieuwd hoe je parallax verschillen kan voorkomen zonder een panaromakop. De tutorial is daarom nog niet helemaal compleet, maar het begin is gemaakt.

Verder alleen maar complimenten voor de opzet en de uitwerking van de tut :D
Om vanuit de hand te schieten kan je bijvoorbeeld met je tenen bij een blaadje of iets herkensbaars op de grond gaan staan en dan elke keer bij het draaien daar omheen draaien, zodat je tenen dus elke keer op de punt blijven dus draaien om je tenen niet om je as ;)

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr jan 19 2007 10:24 pm

Stel dat je met een monopod werkt, kun je die dan laten staan, en er verder "omheen" draaien?

Groet, Cees

Lid NCN

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr jan 19 2007 10:28 pm

chip54 schreef:Stel dat je met een monopod werkt, kun je die dan laten staan, en er verder "omheen" draaien?

Ja dat kan als het brandpunt oftewel de entrance pupil van je lens boven het draaipunt van je monopod zit.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr jan 19 2007 10:35 pm

In feite dus, in Jip en Janneketaal, als de lens op de monopod zit geschroefd, en de camera erachter.

Groet, Cees

Lid NCN

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door olle_griese » za jan 20 2007 12:26 am

Opgezetfan schreef:
chip54 schreef:Stel dat je met een monopod werkt, kun je die dan laten staan, en er verder "omheen" draaien?

Ja dat kan als het brandpunt oftewel de entrance pupil van je lens boven het draaipunt van je monopod zit.
Technisch gezien zal het 100% kloppen maar in de praktijk geloof ik daar niet zo in.
Wat je op 30 meter afstand (of meer) fotografeerd zie je die 5 cm naar voren of achteren echt niet terug, dat kan er bij mij niet in.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

MadMike

Bericht door MadMike » za jan 20 2007 8:26 pm

een kleine kanttekening martijn:

hfdstk 3, laatste regel:
"nu is het moeilijkste geweest ons rest nu alleen nog maar het naar huis toe gaan en de fotos aan elkaar plakken"

eeh, was je niet al thuis??

nee, grapje natuurlijk. ik vond het een hele duidelijke uitleg en ga het binnenkort ook eens proberen! thnxx voor je naslagwerk!!

groetjes!!

The-Boss
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door The-Boss » za jan 20 2007 10:22 pm

olle_griese schreef: Technisch gezien zal het 100% kloppen maar in de praktijk geloof ik daar niet zo in.
Wat je op 30 meter afstand (of meer) fotografeerd zie je die 5 cm naar voren of achteren echt niet terug, dat kan er bij mij niet in.
Olle, Ik heb er een in de tuin gemaakt een poosje geleden. Wat opvalt als de voorkant van de lens niet op de juiste plaats zit zijn de schuine lijnen in de achtergrond. Buiten de tuin stonden huizen in de achtergrond met schuinen daken, door dat de voorkant niet goed stond waren die schuine lijnen heel erg slecht aan elkaar te zetten. kreeg ze niet op de juiste plaats.

Ben nu aan het experimenteren met een platte flitsbeugel om de camera naar achter te krijgen, die zit vast op een extra kop die weer op het statief zit wat waterpas staat. Door de extra kop te draaien blijft die waterpas staan, en de beugel dus ook.

Pierre
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”