In de tutorial leg ik uit hoe je een panorama maakt m.b.v. een statief en panoramakop. Natuurlijk kan je panorama's ook uit de hand maken dat doe ik ook wel eens als ik ergens ben waar ik toevallig niet mijn statief met panokop bij me heb, maar het principe blijft natuurlijk hetzelfde. Ook leg ik uit hoe je Arcsoft panormamaker moet gebruiken om je foto's te stitchen, maar er zijn tig verschillende programma's waarmee het kan:
Realviz stitcher
The Panoramafactory
Autostitch (gratis)
etc. etc.
Maar goed ik heb alles samengevat in een PDF bestand incl. illustraties en hoop dat ik jullie hiermee een plezier doe.
Hoe maak ik een Panorama? ca. 1,1 mb.
Voor de mods: misschien een idee om een bilbiotheek in het forum te verwerken waar allemaal van dit soort dingen in kunnen komen, bijv. ook een uitleg over hoe je HDR foto's maakt of de uitleg over meetrekken of een omzetting naar zwart wit of verschillende fucnties van Photoshop die uitgelegd worden. Eventueel kan ik hierin allemaal meedenken/ doen
Update: Uitleg waarom je je camera moet laten draaien om de entrance pupil en niet de sensor
Foto 1 en 2 laat zien wat de verschillen zijn als je 2 foto's maakt die zijn gemaakt door de camera om de sensor te laten draaien, dus ongeveer het hart van de body, je ziet dat als de batterijen links in beeld staan je een klein stukje van de middelste batterij kan zien, maar wanneer je je camera draait om het hart van de body is de middelste batterij verdwenen achter de voorste, waardoor het plakken van een panorama op deze manier erg moeilijk zal gaan en dus niet mooi zal worden.:
1.:

2.:

Foto 3 en 4 laat zien dat er geen verschuivingen zijn van de objecten waardoor deze 2 foto's dus perfect te stitchen zijn ongeacht de vertekening van de groothoek. Let op dat in deze 2 foto's de batterijen in lijn staan links en rechts in beeld.
3.:

4.: