accu leeg

Discussies over ons favoriete merk
Diddlbiker

Bericht door Diddlbiker » zo aug 31 2008 4:28 pm

DBS is een probleem dat wel degelijk bekend is bij Nikon, maar om één of andere reden pretenderen ze "er nog nooit van gehoord te hebben".

Het probleem is tweeledig (en vandaar zo lastig te traceren):

1) Vuile contacten die resulteren in een niet altijd volledig werkend elektrisch pad

2) Foutieve software (hetgeen vermoedelijk de reden is van het ontkennen door Nikon. Errug professioneel trouwens... :roll: )

Wat ik van andere forums geleerd heb is dat de software meerdere keren per seconde de batterijen "pollt" om de kijken wat de spanning is (en als zodanig de "batterij meter" bijhoud). Wanneer de contactjes niet super schoon zijn kan er van tijd tot tijd (minieme speling in de lens bijv) een situatie ontstaan waarin voor 1/100s ofzo er geen contact is. En blijkbaar meet de camera niet alleen direct de batterijen maar wordt de lens, als er een gechipte lens aanwezig is, ook in de metingen meegenomen.

Met name de D300 had in de eerste weken relatief veel last van dit probleem. De software oplossing is dat, als er een nulmeting is, niet gelijk de camera wordt uitgezet maar dat eerst het resultaat van een nieuwe set metingen wordt afgewacht. Foutieve nulmetingen zijn zeldzaam, maar als je vaak genoeg meet (en dat is wat de camera doet) dan kom je ze, onder de juiste omstandigheden (contactjes, etc) vanzelf tegen.
Wat de software fix doet is alleen reageren als er twee nulmetingen vlak achter elkaar voorkomen.

Degene die met deze theorie op de proppen kwam had een groot aantal argumenten die zijn theorie bekrachtigde en het feit dat de van reparatie terugkomende D300's met nieuwe firmware het probleem niet meer hadden en degene zonder firmware update het probleem nog steeds wel hadden onderstreepte dit.

Ik weet niet of er firmware updates voor de D80 en D200 zijn die het probleem aanpakken maar het lijkt in ieder geval een stap in de goede richting.

nikonlover
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door nikonlover » zo aug 31 2008 4:44 pm

In mijn geval kwam hij knipperend uit beverwijk terug dus geen vuile contactpunten zelfs niet gebruikt
facebook olga van vredendaal
D 700 24/70/2,8 -50 mm 1,4 D -70/210 4,0 -180 mm 2,8 105 mm 2,8 SB 600 D 200 18/200 mm nikon J 1 coolpix P 510

Edouard
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Edouard » zo sep 07 2008 1:22 pm

Ook mijn D200 is waarschijnlijk besmet met het DBS.
Camera is nu anderhalf jaar oud, nieuw aangeschaft, nooit last gehad van knipperend accu-icoontje, ook nog nooit de 18-200 VR Nikkor gewisseld.

Mijn relaas:
1. De D200 is om redenen vier weken ongebruikt geweest.
2. De Nikkor 18-200 VR voor de aller eerste maal gewisseld met mijn Sigma 15-30 DX lens. Enkele foto's genomen.
3. De 18-200 VR lens teruggeplaatst.
4. Accu-icoontje knippert en display is weg!!
5. Off/on hielp maar voor enkele seconden.
6. Toen uit frustratie maar enkele behoedzame ferme tikken tegen de zijkant van de camera gegeven: het display knipperde,
alsof dit kloppen invloed had op het display!
7. Daarna originele accu gewisseld met een tweede originele accu, helaas zonder succes.
8. De contactjes in de camera voorzichting beroerd en accu teruggeplaatst.

-----> Alle bovenstaande handelingen met inachtneming van power off / on.

Na een foto of 20 genomen te hebben en vervolgens gedurende enkele uren veranderingen in de persoonlijke- en opname menu's te hebben gemaakt,
werkt de camera nog steeds zonder problemen. Hopenlijk is het iets eenmaligs, maar ik wilde dit toch even onder jullie aandacht brengen.
Misschien ziet iemand aanknopingspunten, omdat ik ook ergens gelezen heb dat Sigma lenzen ook invloed zouden kunnen hebben.
Alleen snap ik niet dat Nikon hier geen afdoende oplossing voor heeft. Je zou toch mogen veronderstellen dat een een van de marktleiders
zich dit niet onwelgevallig zou mogen laten. Ik lees dat camera's die terugkomen van Nikon het probleem weer terug krijgen.
Ook betreft het alleen de D80, D200 en D300. Al met al een heel vreemde situatie, toch zeker door de constante currentieslag met een ander
bekend merk. Is het de arrogantie die Nikon doet besluiten om hier verder niets aan te doen, of is het toch een sydroom waar verder niemand
een antwoord op heeft?
Wie het weet mag het zeggen!
Groeten/Edouard
Laatst gewijzigd door Edouard op ma sep 15 2008 8:14 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » zo sep 07 2008 4:22 pm

aangezien DBS al meer dan een jaar bestaat gok ik dat er antwoord op komt.

al met al best wel een aardig probleem.

maar zoals Nikon NL al ooit eens tegen mij gezegd heeft ; hoeveel mensen hebben er wereldwijd last van ?
juist ! en dat is dus te weinig om terug te gaan roepen...hoe frustie ook voor de eindgebruiker.

fingers crossed voor ieder die er last van heeft want het is zeeer irritant.

Arend

Edouard
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Lege accu (DBS)

Bericht door Edouard » ma sep 15 2008 8:35 pm

Na mijn laatste melding in dit draadje de volgende ervaring:

Afgelopen weekend ong. 250 foto's gemaakt.
Zonder en met SB800 met opnamestand in S en CL en zelfonstpanner.
De 18-200 VR niet gewisseld.

Slechts 1x DBS waargenomen gedurende een fraktie van een seconde
tijdens het maken van de compositie, even voor het indrukken van de ontspanknop.
Als deze frequentie zo blijft kan ik er nog wel mee leven!
mvg/Edouard

Steef

Bericht door Steef » za sep 27 2008 8:37 am

Na een jaar goed gewerkt te hebben in mn D200 heeft mijn originele Nikon batterij ook last van DBS.
Dacht eerst dat het aan mn camera lag, maar toen ik mijn reserve batterij er in deed had ik nergens meer last van.

Dankzij dit forum weet ik nu eindelijk wat het is. En ik ben in ieder geval blij dat het niet aan mn camera ligt!

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid

Bericht door EelcoD7100 » za sep 27 2008 8:53 am

Problemen zijn er om opgelost te worden :D

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=12845

Groetjes Eelco :)
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Edouard
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: accu leeg

Bericht door Edouard » za nov 01 2008 9:20 pm

Hallo allemaal,
vandaag de D200 filmware 2.01 geinstalleerd.
Eerlijk gezegd met enige angst en beven, je weet maar nooit, maar achteraf blijkt totaal onterecht.
Het ging als een "fluitje van een euo-cent".
Daarna heb ik geprobeerd het DBS op dezelfde wijze te simuleren, zoals het zich eerder bij mij openbaarde.
Nou, ik kreeg het wel even erg warm: het LCD venster ging steeds uit zodra ik een nieuw gemaakte
foto wilde bekijken op de monitor.
Pffffff......
Toen.......een helder moment, ik bedacht me dat mijn geheugenkaart nog de filmware voor versie B bevatte.
Nadat ik het kaartje had geformatteerd bleek alles verholpen.
Groetjes/Edouard

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo nov 02 2008 1:27 am

Ik heb het ook niet meer gehad na de firmware update. EN die heb ik er al een tijd op staan! Ik ben blij! :mrgreen:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

royrich
Clublid
Clublid

Bericht door royrich » zo nov 02 2008 4:31 pm

Beste Danny47,
Boreft, 02-11-08
29-06-07 had ik precies hetzelfde probleem,mijn D80 was 6 maanden jong, als mijn camera voor 5 a 10 minuten uit zet of de accu eruit voor 5 minuten kon ik weer verder, D80 camera samen en mijn Lens 18-200 mm heb ik zelf naar Beverwijk gebracht. ( advies Kamera Express)
Na drie weken mocht ik het bij Kamera Express ophalen.
Reparatieomschrijving: SUB-PCB vervangen en camera uitgebreid gecontroleerd.
Kosten: fabrieksgarantie.
Ik heb aan Kamera Express gevraagd om uitleg, antwoord, geen idee wat SUB-PCB betekend.
Ook Beverwijk gevraagd zij zouden mij terug bellen, tot heden geen reactie.
December a.s. 2 jaar jong, geen probleem meer met mijn D80.
Als de prijs op 8 en 9 november Zoom week a.s. onder €1000,00 is, stap ik over naar D300.
(D700 no hart feelings sorry)
Good luck.
Royrich.
Nikon D800,D80,F100 Nikkor AF-S 24-70mm.f/2.8G, Nikkor AF-S 18-200mm.f/3.5-5.6G, Nikkor AF-S 50mm.f/1.8G, Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G, Nikkor AF-S 85mm f/1.8 G, Nikkor AF-S Micro 105mm f/2.8G, Nikkor AF 80-400mm f/4.5-5.6D, TamronSP 150-600 f/5-6.3,

nikonlover
Forumlid
Forumlid

Bericht door nikonlover » do dec 18 2008 5:34 pm

Aangezien ik de D700 inmiddels heb gekocht en de D 200 met dbs een tijd niet gebruikt had, die lag bij mijn zoon, onlangs weer even intensief gebruikt ,en ja hoor daar begon het gedonder weer, hij is in beverwijk geweest er is nieuwe firmware geplaatst :roll: nu weet ik het echt niet meer
facebook olga van vredendaal
D 700 24/70/2,8 -50 mm 1,4 D -70/210 4,0 -180 mm 2,8 105 mm 2,8 SB 600 D 200 18/200 mm nikon J 1 coolpix P 510

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”