Nikon Service

Discussies over ons favoriete merk
joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr sep 26 2008 3:09 pm

Ed Post schreef:
joepert schreef:Nikon Nederland is de importeur en die zorgt ervoor dat er een service point is.
Nikon Nederland bestaat niet.
Nikon in Lijnden staat helemaal los van het Nikon Service Point in Beverwijk.
Vroeger was INCA de officiële Nikon-importeur, maar na de reorganistie(!) valt Nederland onder Nikon-Duitsland.
Het Nikon Service Point in Beverwijk is dan ook in overleg met Nikon-Duitsland opgezet, zoals hier al werd opgemerkt.
Wat wil je daar nou eigenlijk mee zeggen? Het maakt toch allemaal niets uit?

Nogmaals, al werd het service-punt vanaf de maan aangestuurd. Het voert de naam Nikon en voert uit naam van Nikon in Nederland reparaties uit en behandelt ook de garantieclaims. Als ik op een gegeven moment ontevreden zou zijn, ga ik contact opnemen met het adres dat ik vind op de Nederlandse website van Nikon. En hé moet je kijken: rechtsonderaan die website staat:
copyright Nikon Nederland! En ik vind op één en dezelfde site zowel het adres van het service-punt als van Nikon Nederland. Ik begrijp nog steeds niet wat we nu moeten met opmerkingen als: het staat los van elkaar.

Ander voorbeeld: TNT laat de pakketjes bezorgen door allerlei distributiebedrijven. Als ik een klacht heb over de bezorging, wend ik mij tot TNT, die moeten dan maar verder kijken hoe ze het uitzoeken.

Ik ga straks mijn huis laten verbouwen: daarbij zal de door mij aangehuurde aannemer onderaannemers gebruiken. Als die iets niet goed doen, heeft mijn aannemer een probleem wat hij met die onderaannemer moet uitzoeken. Ik heb niets te maken met die onderaannemer.

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » vr sep 26 2008 3:16 pm

Wat ik hiermee wil zeggen is dat Nikon in Lijnden gewoon de policy van Nikon Japan volgt en zich verder helemaal niet bemoeit met afwikkeling garantiezaken e.d. in Nederland.
Als je hun opbelt krijg je ook gewoon een standaard (garantie)verhaal te horen.
Bij Nikon Duitsland werkt dat anders.
Zij zijn verantwoordelijk voor het beleid (en verkoop) in Nederland en regelen dat hele garantieverhaal met Beverwijk.
Om nu te zeggen dat Nikon en Nikon hetzelfde is gaat gewoon niet op, net als bijvoorbeeld bij Mitsubishi (waarvan Nikon overigens een onderdeel is) waar je ook diverse divisies hebt die allemaal Mistubishi heten maar helemaal niets met elkaar te maken hebben.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr sep 26 2008 3:51 pm

Bij Nikon Duitsland werkt dat anders.

Hoe dan?

Betekent dit dat ik, als ik een conflict zou krijgen in Beverwijk, naar Nikon Duitsland moet bellen omdat Nikon Nederland dat niet zou kunnen oplossen? Hoe kan het dan dat George net via Nikon Nederland nog heeft kunnen regelen dat er eindelijk fatsoenlijk omgegaan gaat worden met de D60 LCD problemen? OK, Nikon Nederland is, als ik het goed begrijp, een onderdeel van Nikon Duitsland. Maar in Duitsland zullen ze toch ook eerst zeggen dat je het in Nederland moet zien op te lossen.

Ik denk echt dat je meer achter deze organisatorische scheiding zoekt dan je (zeker als consument) zou moeten doen.

peterpj
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door peterpj » vr sep 26 2008 4:33 pm

jbrood heeft gelijk. De consumenten wet in Nederland en Europa dus ook Belgie is gelijk. Het eerste 1/2 jaar ligt de bewijslast bij de leverancier en de wet gaat uit van het vermoeden dat het defect al bij de levering bestond. Dan is het in 99% repareren zonder kosten. Daarna moet de leverancier aantonen dat het gebrek door de consument is veroorzaakt.
na dit jaar is er ook nog steeds garantie maar zal men meer met coulance genoegen moeten nemen. Eigenlijk hebben we niets met Nikon garantie te maken maar met de leverancier.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » vr sep 26 2008 10:54 pm

George heeft niets geregeld met Nikon Nederland, maar met het Nikon Service Centrum in Beverwijk. Dat is opgericht door 2 mensen van de vormalige Nikon importeur Inca. Dit is een prive bedrijf en werkt voor Nikon Nederland.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » vr sep 26 2008 11:00 pm

gelijk. Het eerste 1/2 jaar ligt de bewijslast bij de leverancier en de wet gaat uit van het vermoeden dat het defect al bij de levering bestond. Dan is het in 99% repareren zonder kosten. Daarna moet de leverancier aantonen dat het gebrek door de consument is veroorzaakt.
Dat is makkelijk gezegd, maar als de winkelier blijft volhouden dat je het zelf heb gedaan, al is je toestel pas een paar uur in je bezit, dan kan je toch mooi zelf de reparatie betalen en doe je dat niet dan heb je een camera die je gelijk op de vuilnishoop kan gooien.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

diskfac
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door diskfac » vr sep 26 2008 11:24 pm

Even heel sereen bellen met de pr-mevrouw helpt meestal ook. Die raporteren direct aan de directie en zijn ontzettend met hun imago bezig. Die hebben ook geen supervisors in hun nek ademen die zoals veel werknemers enkel en alleen doen wat ze wordt opgedragen. Geef iemand een uniform en een pet en je krijgt meteen een huis-tuin-en-keuken-nazi.
Als ik echt vastzit en geschoffeerd wordt dan trek ik mijn perskaart, ga boven hun en kan plots veel.
D3S

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » za sep 27 2008 10:24 am

Warner schreef:George heeft niets geregeld met Nikon Nederland, maar met het Nikon Service Centrum in Beverwijk.
Daar heb je inderdaad gelijk in.
Blijft een feit dat ik ervan overtuigd ben dat, als hij toevallig een directeur van Nikon Nederland had gekend, deze actie waarschijnlijk ook wel was gelukt. De aftersales (ook al heb je 'm uitbesteed) is toch echt een belangrijk onderdeel van je merkreputatie. Maar goed, ik houd er over op.

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » za sep 27 2008 3:21 pm

Gonggong Ik heb hetzelfde gehad. Schrijf een brief dat je naar de rechter gaat en alle kosten daarvan ook voor hun rekening komen. Bij mij hielp dat.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » za sep 27 2008 3:22 pm

Ach het is al een jaar geleden gebeurd, denk niet dat ik daar nu nog mee hoef aan te komen.
Groetjes Gonnie.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za sep 27 2008 4:54 pm

Dat is inderdaad een beetje mosterd na de maaltijd.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » za sep 27 2008 6:29 pm

Zeg dat wel, maar dan weet ik het voor de volgende keer, niet dat ik verwacht dat er een volgende keer zal zijn, hoop het niet.
Groetjes Gonnie.

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”