mening gevraagd

Discussies over ons favoriete merk
BUG322

Bericht door BUG322 » wo sep 24 2008 1:18 am

Afbeelding
Portret met 50mm dichtbij

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo sep 24 2008 7:52 am

Een portret kàn, met 50mm. Ik prefereer een iets langere lens, bijv. de 85mm of eventueel zelfs de 105. Zit je iets verder van je model af en dat geeft voor het model vaak iets meer rust.
Vind bovenstaande foto overigens wel mooi als portret, maar bij je eigen kind speelt dat niet zo mee, hoe dichtbij je bent.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

BUG322

Bericht door BUG322 » wo sep 24 2008 8:14 am

Thanks chip het is verder natuurlijk ook een kleiner koppie.
Maar ik gebruik dit lensje ook erg veel bij binnenschoolse gelegenheden.
en dan vaak nog op f2 op iso 800 .

Dat red je met geen andere standaard lens zonder flits.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo sep 24 2008 8:26 am

Klopt! Of je moet de 1.4 hebben......
Groet, Cees

Lid NCN

willemien

Bericht door willemien » wo sep 24 2008 9:18 am

Afbeelding

is mischien wel niet zo scherp :D

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo sep 24 2008 9:32 am

Met de 18-55 gemaakt?
Groet, Cees

Lid NCN

willemien

Bericht door willemien » wo sep 24 2008 11:04 am

sorry verkeerde foto :oops: :oops:

willemien

Bericht door willemien » wo sep 24 2008 11:07 am

Afbeelding

deze moest het zijn :D

BUG322

Bericht door BUG322 » wo sep 24 2008 11:32 am

Ik hou persoonlijk niet zo van dat rechtstreekse geflits.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: dit wilde ik even kwijt

Bericht door Léon Obers » do sep 25 2008 2:51 pm

George Fennes schreef: Verder vind ik het jammer dat er aan de woorden van Léon Obers wordt getwijfeld, als er één verstand heeft van fotograferen is het Léon wel.
Lees de topics maar eens door die hij geschreven heeft, allen goed onderbouwd met feiten.

Dit wilde ik even kwijt.

Groetjes George :D
Oh, ieder mag van mij aan mijn woorden twijfelen hoor :wink: :lol:
Alleen als ik zou vragen waarom dan toch een andere keus, dan graag met argumenten onderbouwd (Maar ik heb het niet gevraagd :wink: )
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 25 2008 2:56 pm

Eeuw schreef:
Léon Obers schreef:50 mm voor portretten is wat aan de korte kant.
Zelf denk ik dat ik eerder voor een Sigma 70mm/2.8 macro lens zou gaan.
Die schijnt zelfs beter te zijn dan de nieuwe Nikkor 60/2.8 G AF-S macro lens. Ook op FX formaat goed in te zetten (dan niet als portretlens).
Goh! Nou had ik toch verwacht dat je de 58mm 1.4 Nokton van Voigtlander zou aanbevelen.. lekker zacht, niet te gek duur en grote overeenkomsten met de ECHTE 85mm portretlens.. :wink: maar ja, te laat, de koop is al gesloten.
:lol:
Ik probeer enigszins rekening te houden met de doelgroep die advies wil hebben over een lens. Ik heb het vermoeden dat Willemien niet gecharmeerd zal zijn van een manueel handmatig in te stellen lens. Wil je daar goed mee overweg kunnen, heb je bovendien extra scherpstelhulpmiddelen nodig, zoals een Katz Eye matglas met instelwig en microprisma's en/of een vergrotend loepje achter je oculair.

willemien

Bericht door willemien » vr sep 26 2008 10:55 am

Léon Obers schreef:
Eeuw schreef:
Léon Obers schreef:50 mm voor portretten is wat aan de korte kant.
Zelf denk ik dat ik eerder voor een Sigma 70mm/2.8 macro lens zou gaan.
Die schijnt zelfs beter te zijn dan de nieuwe Nikkor 60/2.8 G AF-S macro lens. Ook op FX formaat goed in te zetten (dan niet als portretlens).
Goh! Nou had ik toch verwacht dat je de 58mm 1.4 Nokton van Voigtlander zou aanbevelen.. lekker zacht, niet te gek duur en grote overeenkomsten met de ECHTE 85mm portretlens.. :wink: maar ja, te laat, de koop is al gesloten.
:lol:
Ik probeer enigszins rekening te houden met de doelgroep die advies wil hebben over een lens. Ik heb het vermoeden dat Willemien niet gecharmeerd zal zijn van een manueel handmatig in te stellen lens. Wil je daar goed mee overweg kunnen, heb je bovendien extra scherpstelhulpmiddelen nodig, zoals een Katz Eye matglas met instelwig en microprisma's en/of een vergrotend loepje achter je oculair.
lijk voor mij als beginner makkelijker om een lens te hebben die ik zelf niet scherp hoef te stellen en me eerst maar andere dingen ga richten voor dat ik alles zelf ga doen anders zie ik straks door de bomen de bos niet meer :lol:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: dit wilde ik even kwijt

Bericht door Léon Obers » vr sep 26 2008 8:32 pm

Léon Obers schreef:
George Fennes schreef: Verder vind ik het jammer dat er aan de woorden van Léon Obers wordt getwijfeld, als er één verstand heeft van fotograferen is het Léon wel. Lees de topics maar eens door die hij geschreven heeft, allen goed onderbouwd met feiten.

Dit wilde ik even kwijt.

Groetjes George :D
Oh, ieder mag van mij aan mijn woorden twijfelen hoor :wink: :lol:
Alleen als ik zou vragen waarom dan toch een andere keus, dan graag met argumenten onderbouwd (Maar ik heb het niet gevraagd :wink: )
Het is dat ik zelf de opmerking maak dat ieder aan mijn woorden mag twijfelen.
Jullie hadden eigenlijk beter gedaan dat nu in dit geval ook werkelijk te doen :shock:

In een andere draad kwam ik erachter dat ik me met een aantal lenzen van Sigma heb vergist in de afkortingen met betrekking tot wel- of geen HSM motor in de lens.

Die Sigma 70mm/2.8 heeft helemaal geen HSM motor waarvan ik uitging dat die dat wel had, kan derhalve op de Nikon D60 (de camera van de TS) geen gebruik maken van de autofocus. Alleen manueel te gebruiken.

Blunder van de eerste orde :oops: :wink:

Hier een lijstje van Sigma waar de HSM dan wel inzit:
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_chart.asp

Gelukkig heeft Willemien al een ander objectief gekocht.

Goed, dat moest ik even rechtzetten. :roll:

willemien

Bericht door willemien » vr sep 26 2008 9:39 pm

maar je kunt niet ook van alle lensen alles weten :D :D

LeonPoels

Re: mening gevraagd

Bericht door LeonPoels » zo okt 26 2008 1:54 pm

George Fenner schreef:Met een 50mm objectief kan je met portretten (daar bedoel ik alleen het hoofd mee) absoluut niet beeldvullend werken, de verhoudingen liggen dan niet goed. De delen die het dichtst bij de camera zijn zullen extra groot t.o.v. de rest van het hoofd worden weergegeven, grote neus enz.
Kennelijk vindt jij een foto alleen een portret als alleen het hoofd met hals en omstreken in beeld zijn en niet meer, en wel per definitie onvervormd. Dan heb je gelijk.
Maar zover ik weet zien velen de portretfotografie toch als meeromvattend.
Ik twijfel overigens niet gauw aan Léon Ober's antwoorden, ik ken hem al vele jaren via usenetgroep nl.foto en heb veel van hem geleerd, vooral op technisch vlak.
Met vriendelijke groet,
Leon Poels

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”