Beginnerstips macro-fotografie in aqua gevraagd

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
yoyo

Bericht door yoyo » vr feb 02 2007 10:59 pm

Roelof schreef:mijn parkieten doen het niet zo goed onder water.
:D

Gamba's... Lekker...!
:twisted:

GdP

Bericht door GdP » vr feb 02 2007 11:05 pm

yoyo schreef:
Roelof schreef:mijn parkieten doen het niet zo goed onder water.
:D

Gamba's... Lekker...!
:twisted:
Ik vind het afzichtelijke vieze beesten, als ze bij mij in het aquarium zouden zitten, zou ik ze verzuipen. :twisted: :oops:

Jacco

Bericht door Jacco » zo feb 04 2007 4:03 pm

He Sannie, dat zijn al mooie plaatjes hoor.
Geloof dat ik ook maar eens aan de bak moet in mijn waterwereld.

Groetjes jacco en "kliekje" :P

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo feb 04 2007 5:43 pm

Sannie schreef:KLopt hoor, het diafragma stond dus gewoon niet ver genoeg open
Voor meer scherptediepte moet het diafragma dus gewoon verder dicht...
Laag getal = grotere opening, hoog getal = kleinere opening.
Ik heb jaren geoefend op garnalencocktails. Lekker hoor!
Dit voor onze culinaire rubriek, binnenkort te openen in de sector "off topic"!
Groetjes, E.M. de Klerk

Sannie

Bericht door Sannie » di feb 06 2007 4:34 pm

Jacco schreef:He Sannie, dat zijn al mooie plaatjes hoor.
Geloof dat ik ook maar eens aan de bak moet in mijn waterwereld.

Groetjes jacco en "kliekje" :P
Haha, jullie ook al hier! :lol:

@E.M. de Klerk: ik bedoelde eigenlijk zoals op die laatste foto van de twee garnalen, de een is scherp, de ander niet. Dus moet er een kleinere diafragma opening komen (dus groter f getal) om beide scherp te krijgen. Of heb ik het weer omgedraaid? :oops:
Laatst gewijzigd door Sannie op di feb 06 2007 4:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Sannie

Bericht door Sannie » di feb 06 2007 4:37 pm

Roelof schreef:Zou het misschien helpen om de flitser met een kabel als de sc-29 los van de camera te gebruiken. Dan kun je hem ook stijf tegen het glas van het aquarium houden voor een maximale lichtopbrengst in het water.
Zelf heb ik hier trouwens absoluut geen ervaring mee, mijn parkieten doen het niet zo goed onder water.
Ik wil juist zo min mogelijk de flits gebruiken als het om de garnaaltjes en kreeftjes gaat. Dan krijgen die namelijk een heel vreemd uiterlijk op de foto's. Bij visjes is dat weer anders, die zijn vaak net wat mooier met een invulflitsje :wink:

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » di feb 06 2007 7:45 pm

Sannie schreef:@E.M. de Klerk: ik bedoelde eigenlijk zoals op die laatste foto van de twee garnalen, de een is scherp, de ander niet. Dus moet er een kleinere diafragma opening komen (dus groter f getal) om beide scherp te krijgen. Of heb ik het weer omgedraaid? :oops:
Nee hoor, helemaal goed!

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » di feb 06 2007 8:39 pm

Macro fotografie is een kritisch gebeuren.
De scherptediepte is, zoals je zelf al gezien hebt, niet erg veel wat het fotofraferen nog extra moeilijk maakt.
Verder bewegen diertjes in de regel, wat het nog lastiger maakt. Vloeibare stikstof helpt.... maar is geen oplossing :lol: .

Je zult dus, als je aan macro fotografie doet, veel prutfoto's schieten. Als je het langer doet zul je meer scherpe en dus gelukte foto's maken.

Als ik naar mezelf kijk dan lukt 1 op de 200 macro foto's (vind ik zelf).
Soms gaat het beter, maar dan is de geluksfactor groter.

Je 60mm macrolens is goed genoeg voor ragscherpe foto's. Je moet dan wel een aantal dingen in de gaten houden.

1) diafragma
Hoe meer je je lens dichtdraait hoe minder licht er doorheen komt, maar hoe meer scherptediepte je hebt. Bij minder licht wordt je sluitertijd langer wat ook weer tegen je werkt als het diertje bewegelijk is.

2) beweingsonscherpte (die van jezelf)
Als je niet zo'n stabiel (mechanisch) mens bent (net zoals ik), dan kan je fotograferen tot je een ons weegt, maar worden de foto's nooit mooi scherp. Een statief bied dan uitkomst. Wel weer jammer is dat je dan minder snel kunt bewegen omdat het spulletje nu eenmaal op statief staat.

3) Licht
De hoeveelheid licht is ook belangrijk (zie punt 1). Hoe meer licht, hoe sneller je sluitertijd is bij een bepaald diafragma. Flitsen kan een oplossing zijn, maar de kreeftjes zijn enigzinds doorzichtig waardoor er bij flitsen een vervelend bijverschijnsel optreedt, je ziet meer ingewanden.

4) Kameramechanische bewegings onscherpte.
Als je zeer dicht op je onderwerp zit en je eigenlijk meer praat over micro fotografie krijg je te maken met de verstoring van het beeld door de mechanische onderdelen in je kamera. Je maakt bijvoorbeeld een foto van een facetoog. Op het moment dat de kamera de foto maakt flapt de spiegel omhoog en veroorzaakt een trilling in de kamera. Hierdoor kunnen/zullen foto's minder scherp zijn. De last die je van de trilling hebt hangt af van de sluitertijd. De trilling is meer of minder aanwezig bij b.v. 1/60e dan bij een 1/500e (hangt af van de kamera). Dit wordt ook wel "mirrorslap" genoemd, of gewoon spiegelklap in het Nederlands ;-).
Ik heb veel last van "mirrorslap" vandaar ik bijna nooit echte mooie micro opnames maak met mijn D70 en voor micro altijd mijn Canon G3 gebruik.

Voorbeeldje.
De eerste foto is een macro foto, een libelle van dichtbij.
De 2e een micro opname van dezelfde libelle.

Foto1)
Afbeelding

Foto2)
Afbeelding

BUG322

Bericht door BUG322 » wo feb 07 2007 12:22 am

MMMM lekker garnalen!!

Afbeelding

Eigenlijk vindt ik ze niet zo lekker laat ze maar zwemmen

De Put

Bericht door De Put » wo feb 07 2007 8:46 am

Hoi Sannie,

Wat dacht je hier van:

Camera: Nikon D70s
Objectief: Nikkor 50mm f/1.8
Instellingen:
Afbeelding
Make : NIKON CORPORATION
Model : NIKON D70s
ExposureTime : 1/160Sec
FNumber : F4,0
ExposureProgram : Aperture Priority
DateTimeOriginal : 2006:09:25 21:42:15
MeteringMode : Division
LightSource : White fluorescent
Flash : Not fired
FocalLength : 50,00(mm)
ExifImageWidth : 3008
ExifImageHeight : 2000
ExposureMode : Auto
WhiteBalance : Manual
DigitalZoomRatio : 1/1
FocalLength(35mm) : 75(mm)
SceneCaptureType : Standard
GainControl : Low gain up
Contrast : Normal
Saturation : High
Sharpness : Hard

Ik ben moderator van een cichlidenforum en heb aldaar een heel topic over deze materie lopen. Wellicht is het leuk voor je om dat eens door te lezen:

http://www.cichlidenforum.nl/phpBB2/vie ... sc&start=0

- Ik flits nooit tenzij indirect met een losse flitser van bovenaf
- Ik gebruik mijn 50mm 1.8
- Witbalans TL-1
- max ISO 800
- Sluitertijd max 1/50
- Diafragma f/1.8 - f/4 afhankelijk van de omstandigheden

Groeten,
Remco

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » wo feb 07 2007 10:24 am

De put. Ik zie dat je op iso 800 schiet op een D70s. Wordt je niet helemaal dol van de ruis op zo'n hoge iso op die camera?

Ikzelf blijf groot voorstander van flitsen. Het goed doen is oefenen, en vooral veel doen. Want flitsen is opzich al een kunst.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iets grotere visjes maar toch.

Daar heb ik een D70s + 50mm f/1.8 + SB800 gebruikt :)

De Put

Bericht door De Put » wo feb 07 2007 11:32 am

@ThunderNet: Yep, ik ben inderdaad een beetje teleurgesteld in de ruis van de D70s. Wetend dat het ding tot ISO 1600 kan gaan had ik bij 800 een beter resultaat verwacht. De 1600 waarde is zuiver theoretisch en gebruik ik nooit vanwege de extreme ruis.

Op zich ben ik echter best bereid om mijn D70s te ruilen tegen jou D200, misschien doet die het wat beter ;-)

Zonder gekheid, ik filter bij vissen vaak de ruis er achteraf uit met noiseware en dat gaat prima. Ik heb geen externe flitser in eigendom dus dat kunstje moet ik mezelf nog eigen maken. Wel eens aan het stoeien geweest met een flitser van iemand anders, maar tot op heden kom ik ver genoeg met mijn lichtsterke 50mm.

Ik vind jouw foto's erg mooi mysterieus, maar doordat ze zo donker zijn lijkt er veel detail te ontbreken (kan ook door het verkleinen komen). Het is niet te zien dat je geflists hebt en het licht lijkt van boven te komen; knap gedaan als sfeerplaatjes, minder goed geslaagd als registratie van de vis.

Groeten,
Remco

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » wo feb 07 2007 12:44 pm

Naast dat de haai foto's erg donker (onduidelijk) zijn hebben ze niets met macro van doen. Foto3 is leuk, maar die moet je eigenlijk wat groter zien.

Flitsen is met de R1 set van Nikon kinderspel. De hoeveelheid licht wordt erg goed geregeld, ook als je er zeer dichtbij zit.

Over de ruis van de D70 (maar ook de D200) kan ik simpel zijn. Die is dramatisch. Wat dat betreft vind ik alles boven de 600 ISO stand op de D70 nutteloos, en de 1000+ stand op de D200 ook.
Ik vraag me af of er iemand is die ooit de 1600 ISO stand op de D70 gebruikt en tevreden is over het resultaat. Denk het niet.
De ruis is nog eens erg lelijk en storend.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”