krediet crisis treft ook de fotohobby

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Robin

Re: krediet crisis treft ook de fotohobby

Bericht door Robin » ma nov 17 2008 4:29 pm

Pruimpit schreef:Waarom gebruik je eigenlijk verkleinwoorden?
Je hoeft niet meewarig over ons te doen hoor.
Hoe bedoel je verklein woorden, omdat ik centjes opschrijf ?
Voor de rest toch niet gebruikt ?

Ik praat toch over "wij" in het algemeen. wie bedoel je dan met "ons".
Jij behoord tot de groep die in dollars betaald ?

Kun je dit toelichten ?
Heb al eens gezegd dat mijn Nederlands niet al te best is, dus leer graag iets bij

woudew
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door woudew » ma nov 17 2008 4:37 pm

mikemix schreef:
woudew schreef:Als de overheid zich gaat bemoeien met dan dan ook loopt het uit op een puinhoop.

De meeste mensen vinden het fantastisch wat Wouter Bos heeft gedaan, althans die indruk geeft dhr Bos graag.
Als alles is uitgekristalliseerd zal blijken dat de overheid er wederom een puinhoop van heeft gemaakt.

Dus nationalisatie alstublieft niet.

Behoorlijk kort door de bocht om de krediet crisis, die wereldwijd aan de gang is, op "onze" overheid af te schuiven.
Als die man niets doet is het niet goed, als hij wel wat doet is het ook niet goed.
Dat vind ik dus heel Hollands, lekker azijnpissen, vanaf de zijlijn met een biertje in de hand lekker lopen zeiken.

Maar het ging over de hobby....
Ik heb het over DE overheid, niet alleen over die van ons.

Als ik je dan nog in herinnering mag brengen dat het de Amerikaanse overheid is, die aan de wieg heeft gestaan van deze kredietcrisis dan bewijst het mijn punt wat ik wil maken.

Als Wouter Bos electoraal garen willen spinnen bij deze crisis is dat zijn goed recht, hij is immers een politicus. Het is alleen jammer dat het met mijn (en jou) belastinggeld gebeurd.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma nov 17 2008 5:15 pm

Robin schreef:
Pruimpit schreef:Waarom gebruik je eigenlijk verkleinwoorden?
Je hoeft niet meewarig over ons te doen hoor.
Hoe bedoel je verklein woorden, omdat ik centjes opschrijf ?
Voor de rest toch niet gebruikt ?

Ik praat toch over "wij" in het algemeen. wie bedoel je dan met "ons".
Jij behoord tot de groep die in dollars betaald ?

Kun je dit toelichten ?
Heb al eens gezegd dat mijn Nederlands niet al te best is, dus leer graag iets bij
Jawel hoor, we knepen in ons vuistje Er sijpelt iets door van een calimero complex t.o.v. de VS. Dat is niet nodig.
En ik betaal in euro's niet in dollars.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 17 2008 5:22 pm

Vanaf nu weer gewoon over het onderwerp heertjes? Anders ga ik op zoek naar het knopje met de titel "Slotje"... :frown:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Robin

Bericht door Robin » ma nov 17 2008 5:41 pm

Pruimpit schreef:Jawel hoor, we knepen in ons vuistje Er sijpelt iets door van een calimero complex t.o.v. de VS. Dat is niet nodig.
En ik betaal in euro's niet in dollars.
>>>>KNIP<<<<

Maar goed, back on topic.
De vraag of de krediet crisis de fotohobby gaat treffen is in tussen afhankelijk van hoe lang de recessie gaat duren.
En natuurlijk hoe erg de opkomende markten invloed hebben van de crisis, dat ze het merken is in ieder geval een feit.
Even afwachten dus of de maatregelen van alle overheden het vertrouwen kunnen terugbrengen en wat rust brengt in de situatie
Laatst gewijzigd door Robin op ma nov 17 2008 5:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » ma nov 17 2008 5:47 pm

Patrick schreef:Vanaf nu weer gewoon over het onderwerp heertjes? Anders ga ik op zoek naar het knopje met de titel "Slotje"... :frown:
Oeps lees dit nu pas.

Maar goed, onderwerp is toch "krediet crisis treft ook de fotohobby" en of de "yen vs euro of dollar" impact heeft op verkoopprijs in Nederland.
Dan kan je natuurlijk discussies verwachten over "overheidsbeleid" en "crisis, feit of hype ?"

Dus aub geen slotje.
Ben erg benieuwd hoe andere mensen over economie, overheidsbeleid denken en hoe dit alles eventueel impact gaat hebben op onze hobby :-)

woudew
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door woudew » ma nov 17 2008 6:08 pm

Als je hobby het kopen van nieuwe Nikon spullen is, dan kan de crisis zijn impact hebben.

Als je hobby het maken van foto's met Nikon spullen is, dan zie ik zo 1 2 3 nog geen problemen.

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » za nov 22 2008 3:48 pm

Het is zeker te merken in de winkel. Een collega vertelde mij dat het vorig jaar veel drukker was geweest in deze periode. Nu zal het wel komen omdat mensen de hand op de knip houden zo net voor de feestdagen. Op dagen zoals maandag, dinsdag en woensdag is er vaak niet veel te doen en wordt er ook niets verkocht, althans vrijwel niets. Deze week was het zelfs tot en met vrijdag rustig, pas in de avond kwam het eindelijk op gang. Ik denk dat het volgende week anders is, iedereen heeft zijn salaris weer binnen en gaat dan inkopen doen voor de feestdagen. Alleen vraag ik mij af of camera's ook echt verkocht gaan worden. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een camera voor de feestdagen van iemand heb gekregen.

Tobias

Bericht door Tobias » za nov 22 2008 9:25 pm

Iedereen is in de ban van de krediet crisis en nu betrekken we onze hobby er ook bij. Het waarom is me totaal niet duidelijk.

Elke dag beursberichten, om gek van te worden. Gelul over spaargeld in IJsland en nu maar zeuren om garanties van de overheid. Storten ze hun rente ook terug?

Kom op met z'n allen en laat je niet gek maken. Pure angst regeert weer eens. Als er morgen een bericht in de media verschijnt dat het zout schaars wordt rent iedereen als een gek naar de winkel om zout te hamsteren hahahahaha. Zo creëren ze zelf de crisis met dat massa denken. Zijn net schapen.

Voor mij geen crisis. Ik koop wat ik kan kopen, blijf gewoon bankieren bij de ING (ondanks dat ze de overheid steun hebben) en geniet elke dag als alle dagen ervoor. Als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauwe pet.

Toch erger ik me een beetje dat iedereen direct in paniek raakt als het om de centjes (verkleind) gaat. De miljarden vliegen je om de oren en overal pompen regeringen er op los. Dat zouden ze eens moeten doen voor de arme derdewereldlanden. Nu zijn er ineens wel biljoenen beschikbaar. We schamen ons nergens meer voor.

De grote graaiers die hun zakken lopen vullen en er een zootje van maken gaan gewoon vrij uit. Nu zal ik me er druk om moeten maken. Opzouten mogen ze van mij die oplichters maar gezien de doodzieke mentaliteit die er heerst in ons politieke klimaat heeft het weinig zin om je er druk over te maken.

Geld moet rollen is de lijfspreuk van Olivier Bommel. Dus met mijn soms fikse fotografische aankopen doe ik aan bestrijding van de krediet crisis.

Mijn advies aan alle angst -hazen; ren zo snel mogelijk naar de fotozaak of een andere winkel en geef uit wat binnen je vermogen ligt. Geniet en drink met mate.

Richting de mensen die voor 1/2% meer rente naar het buitenland hollen en zodoende onze economie verzwakken (uitvoer van valuta) 'huil maar lekker mee met de (geld)wolven in het bos''.

Morgen ga ik ondanks de crisis, hagel en sneeuwbuien er lekker op uit. Jawel met mijn fotoapparatuur, geen krediet crisis die me tegenhoudt.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za nov 22 2008 9:46 pm

Mooi verhaal Tobias maar je klinkt niet echt als iemand die het afgelopen jaar 50% van zijn spaargeld heeft zien verdampen op de beurs, of iemand die op de nominatie staat om zijn of haar arbeidscontract niet verlengd te zien worden door de crisis.

De huidge financiele crisis is zeer ernstig, al merk jij er waarschijnlijk niet heel veel van. Neem aleen al in ogenschouw de werkgelegenheid die onder druk komt te staan en de vele mensen die in onzekerheid zitten over hun spaargeld dat vaak lange tijd heeft geduurd om bij elkaar gespaard te krijgen.

Gelul over spaargeld noem je het, maar denk er nog eens over na als je wil. Je gaat er zeker mee te maken krijgen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » za nov 22 2008 9:58 pm

Bedankt a90,

Ik sluit me er helemaal bij aan.
Na 15 jaar sparen en inleggen in zo'n mooi fonds ben ik bang dat ik de D700 op mijn buik kan schrijven volgend jaar.

Gegokt ?
OK, maar toch wel erg veel verloren.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » za nov 22 2008 10:59 pm

Ik sta normaal gesproken heel positief in het leven maar over deze economische neergang, die zijn begin heeft in het barsten van de internetbubble, ben ik niet optimistisch.

Iedereen met enig historisch besef weet dat economische glorieperiodes van landen en werelddelen niet eeuwig duren. De periode van hoogtij worden zelfs steeds korter. Kijk maar naar de lange periode als grote koloniale macht van Spanje, Nederland met z'n Gouden Eeuw, Engeland ten tijde van de industriële revolutie, Amerika met z'n gouden periode van na de 2e wereldoorlog tot ca. 1985 en Japan met zijn relatief korte periode van uitzonderlijke rijkdom. Ook China zal geen hele lange periode van grote voorspoed kennen. De Chinezen staat een hopeloze demografische ontwikkeling te wachten; honderden miljoenen oude mensen die door te weinig jongeren verzorgd en betaald moet worden. Verder grote sociale onrust door het grote aantal alleenstaande, kansloze, mannen.

Wat we nu zien is de neergang van de rijke, verwende Westerse wereld. We zullen niet aan de bedelstaf raken, althans de meesten van ons niet maar veel zaken waar we mee verwend zijn geraakt zoals stijging salarissen en huizenprijzen in combinatie met veel vrije tijd zal niet blijvend blijken. Er zullen zaken moeten veranderen; te denken valt aan een hogere arbeidsparticipatie en duur van vrouwen. Iets wat in andere landen heel normaal is maar in Nederland nog steeds onderontwikkeld. Dat belooft wat voor de problemen bij de kinderopvang.

Wat te denken als in de VS en Europa de automobielindustrie met zijn toeleveranciers gedeeltelijk of geheel op zijn gat komt te liggen? Dat zijn echt miljoenen mensen die werkloos raken en minder kunnen consumeren.

Dit alles zal ook gevolgen hebben voor ons. Wij allemaal hebben inmiddels veel geld verloren, denk alleen maar aan de pensioentegoeden. Laat staan aandelen of Icesave-tegoeden. Ik ga er van uit dat de koopkracht de komende 3 à 5 jaren onder druk komt te staan. Premies zullen stijgen, inkomsten zullen dalen, huizenprijzen zullen dalen. En de camerafabrikanten zullen ook worden getroffen, de eerste tekenen van dslr-verzadiging zijn er al.

Hoe lang gaat het dan duren voordat we weer vrolijk de draad kunnen oppikken? Geen idee, ik heb als tiener en twintiger de slechte economische periode van de eind jaren 70, begin 80 meegemaakt. Ik meen dat die periode zeker 7 jaar geduurd heeft. Wie het weet mag het zeggen.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » zo nov 23 2008 4:19 pm

Nu kopen of wachten?
De komende maanden zullen de prijzen verder gaan dalen. De kans op een deflatie is echt groot. De banken zitten nog steeds met hun rommel op de balans.
Ik heb in het toezicht op het bankwezen gezeten. Vergeet maar dat het een gewone recessie is.
En de Yen en dollar gaan wel weer dalen. Nu is het een proces van schulden afbouwen. Afgelopen jaren veel goedkoop geld in Japan geleend en tegen hoge rente ergens anders uitgezet. Dat wordt uit angst voor wat komen gaat nu teruggedraaid.
Nu proberen de overheden branden te blussen zonder dat ze aan de werkelijke problemen toekomen. Gevolg; enorme stijging van de overheidsschulden.
Bijna niet op te lossen. Misschien door een hyperinflatie na een periode van deflatie. Zeker een heel moeilijke tijd van minstens 6 tot 10 jaar.
Dus nog effe wachten met de aankoop van een D300 of D700. En dan genieten van die aankoop en verder voorlopig echt op de centjes passen.

Tammo

Tobias

Bericht door Tobias » zo nov 23 2008 6:14 pm

a90 schreef:Mooi verhaal Tobias maar je klinkt niet echt als iemand die het afgelopen jaar 50% van zijn spaargeld heeft zien verdampen op de beurs, of iemand die op de nominatie staat om zijn of haar arbeidscontract niet verlengd te zien worden door de crisis.

De huidge financiele crisis is zeer ernstig, al merk jij er waarschijnlijk niet heel veel van. Neem aleen al in ogenschouw de werkgelegenheid die onder druk komt te staan en de vele mensen die in onzekerheid zitten over hun spaargeld dat vaak lange tijd heeft geduurd om bij elkaar gespaard te krijgen.

Gelul over spaargeld noem je het, maar denk er nog eens over na als je wil. Je gaat er zeker mee te maken krijgen.
NIets is minder waar.

Ook mijn spaargeld verdampt, mijn eigen huis wordt minder waard en wat er met mijn pensioen gaat gebeuren weet ik niet.
Op het moment van schrijven heb ik een jaar contract tot juli 2009. Met 58 jaar op de teller weet ik niet of het verlengt wordt en of er een nieuw project in het verschiet zit.

In dat opzicht spreek ik je tegen maar neem je niet kwalijk dat je het zomaar invult.

Ik kan alleen slecht tegen geleuter en geneuzel en gehuil achteraf. Wel willen winnen en niet verliezen bah!

Toen alles in stijgende lijn was en mijn woning (gekocht voor 1 ton euries ) binnen een paar jaar het dubbele waard werd krabbelde ik achter mijn oor. Deze explosieve groei vond ik buiten proportioneel en zeer verontrustend.

De reden dat ik dit huis kocht is dat ik er met plezier woonde en niet uit belegging of winstbejag. Dat is een heel andere benadering. Alle verhalen van mensen om me heen dat ze het zo goed deden met hun aankoop van tig ton en handig beleggen lapte ik aan mijn dure dubarry laarzen. Vooral deze mensen waren bezig met de zeepbel die nu is doorgeprikt.

Mij is het ook niet bespaart gebleven dat ik zonder reden maar wel met een afkoopsom de bekende laan uit.... en dat door een directeurstje die zijn leu... niet in de broek kon houden. Zo zit de maatschappij momenteel in elkaar en het ieder voor zich en god voor ons allen is vaak aanwezig.

Gelukkig ben ik een opportunist en kan naast mijn opleidingen en ervaring desnoods terugvallen op mijn handen. Als het moet ga ik tomaten plukken en dat is natuurlijk de grote angst van de status figuren die rond karren in hun lease auto. pronken met de te hoog gefinancierde woning en op lucht gebaseerde status.

In dat opzicht juich ik misschien een crisis wel toe. Dan komt het misschien toch nog goed met een heel stel materialistische snobs die nog nooit een stootje op de kaak hebben gehad. Even met de billen bloot kan geen kwaad.

Ga nu mijn foto's plaatsen die ik vandaag heb genomen en ik moet zeggen het was me weer een heerlijk dagje. Ondanks dat mijn huis in waarde is gezakt, mijn pensioen onzeker is en wellicht mijn baan over een maand of acht op de tocht staat.

Hangen laat ik aan de pessimisten over. Je weet wel die groep die nog niet zolang geleden aan het bellenblazen waren. :wink:

mikemix

Bericht door mikemix » zo nov 23 2008 6:31 pm

Vind dat ieder verhaal wel wat zegt.
Wel sta ik nog steeds dagelijks in de file, eet iedereen om mij heen (nog) geen droog brood en
ben zeer benieuwd hoeveel we dit jaar het vuurwerk aankooprecord gaan overtreffen.

Snoeien doet bloeien zeggen we maar.
Lekker genieten wat je hebt en matigen met het overbodige.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”