george013 schreef:Leon,
Echter je beeld met felle zon gaan bekijken in Liveview mode zou ik echter NIET DOEN.
De waarschuwing van Nikon om niet recht in de zon te richten met de camera heeft volgens mij te maken met de zoeker. De camera fungeert als een vergrootglas met het brandpunt op je ogen via de zoeker.
Nee, het brandpunt van de zon via de lens ligt niet op je ogen maar op het matglas. Desalniettemin is te fel licht (in zijn algemeenheid) voor je ogen niet echt bevorderlijk voor je ogen (het beeld van het matglas valt in het brandpunt van je ogen). Vandaar dat je als natuurlijke reflex ook met je ogen gaat knipperen, afwenden of dicht knijpen als je naar te fel licht kijkt.
george013 schreef:
Ik heb opgezocht wat liveview betekent, wist ik niet, maar dat was wat ik begreep kijken met het schermpje. Misschien ook schadelijk. Oog of scherm is het brandpunt.
Nee, dat schermpje doet niks met je ogen, daar ligt ook niet het brandpunt. Die kan als zelf uitstralend onderdeel (oplichtend LCD) geen feller licht uitstralen als "wit". Niet meer dan het clippend wit van een overbelichte opname. Maar het brandpunt van de zon
op de sensor omdat de sluiter continue open staat zou ik geen garantie geven op de foutloze werking van die paar micron grote pixels.
george013 schreef:
Hetzelfde zou ook kunnen gelden voor langdurig richten op een laswerkzaamheid. Dan wordt ook een hoeveelheid (UV)licht geconcentreerd op een kleiner oppervlak.
George
Nou, er zit wel een enorm verschil in hoeveelheid energie die je richt met een lens voor wat betreft zonlicht, of laslicht.
Dat komt tot uiting, dat met open ogen lassen, je "las-ogen" krijgt. Die krijg je echter pas als je een (groter) deel van de dag (0,5 - 1,5 uur ?) op die wijze staat te lassen. Echter 3-5 seconden kijken in de volle zon, heb je beslist verschroeide/verbrande kegeltjes in je oog en is daarmee je oog (voorgoed ?) beschadigd.
Het bekijken van laslicht in een camerazoeker lijkt me echt te weinig energie en te kort, dat je daar zelf iets van zult oplopen. Op een LCD-schermpje doet het niks met je ogen zoals hierboven uitgelegd. Voor de camera is het al helemaal te weinig (die is ongevoeliger voor beschadiging als je oog).