laswerkzaamheden fotograferen: Schadelijk?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
DoorD8(0)

laswerkzaamheden fotograferen: Schadelijk?

Bericht door DoorD8(0) » ma jan 19 2009 11:17 am

Beste experts,

Was afgelopen week vrolijk een lasser bij zijn werkzaamheden aant fotograferen toen er een "alarmpje" bij me afging :shock:

Is het schadelijk voor je chip om laswerkzaamheden te fotograferen?
Analoog is het maar een eenmalige blootstelling..
Digitaal natuurlijk herhaaldelijk op hetzelfde oppervlak

Heeft iemand hier meer info over?

Ik heb liever geen Camera/ lenzen met een las oog!

Daniël

Re: laswerkzaamheden fotograferen: Schadelijk?

Bericht door Daniël » ma jan 19 2009 1:24 pm

Een las oog (van een mens dan) krijg je door overmatig belichten van je oog. dus zonder las kap.
Maar dat is alleen als je het een lange tjid achter elkaar doet.

een las fotograferen zal je eenmalig kunnen doen. Het beste is er een donker glaasje voor doen zodat het licht al minder is voor jouw oog en voor de sensor.
Maar het lijkt mij voor de sensor niet veel uit te maken.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma jan 19 2009 4:04 pm

Anderhalf jaar geleden heeben een heel stel forumleden tijdens de stadswandeling in Hilversum foto's lopen maken van potlaswerkzaamheden aan het spoor. Na tijd heb ik niemand horen klagen over beschadigde sensoren, dus incidentele lasfoto's zullen geen onoverkomenlijk probleem zijn.

Natuurlijk staat het volgende wel op pagina ii van je handleiding, dus wees voorzichtig.

Zorg dat de zon buiten beeld blijft
Zorg er bij tegenlichtopnamen voor dat de zon ruim buiten
beeld blijft. Als zonlicht in de camera convergeert doordat
de zon zich in of dichtbij het beeld bevindt, kan dit brand
veroorzaken.

Kijk niet via de zoeker in de zon
In de zon of andere sterke lichtbronnen kijken via de zoeker,
kan tot blijvende vermindering van het gezichtsvermogen
leiden
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jan 19 2009 4:12 pm

Wat ik me afvraag is hoe het dan eigenlijk zit met opnames waarbij de zon vol in beeld is. Niet zozeer zonsondergangen of zo, dan is de zon minder fel. Maar bijvoorbeeld bij opnames zoals we die bij de winterse foto's van vorige week zagen, waar de zon tussen de bomen doorscheen. Dan is je camera toch gericht op een zeer felle zon en mensen zullen dan ook wel door de zoeker kijken?
Spul waarmee je foto's maakt...

hvds
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door hvds » ma jan 19 2009 5:12 pm

Ik heb voor mijn werk denk ik honderden foto's gemaakt in een omgeving waar gelast werd, en van laswerkzaamheden zelf.

met mijn D70 en nu D300 nog nooit enige schade aan de sensor kunnen ontdekken.

wel heeft het me een frontlens gekost door te dichtbij fotograferen en er daardoor lasspetters op kwamen (nu wel een filter ervoor)

Zelf kan je er beter niet (te lang) inkijken, lasogen zijn serieus pijnlijk.

Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!

dragon2

Bericht door dragon2 » ma jan 19 2009 9:30 pm

Ik heb honderden misschien wel duizenden foto's recht tegen de zon in, zon meestal vol in beeld, meestal heldere lucht dus behoorlijk fel. D70/D70s/D80/D200. Nog nooit ergens last van gehad, ken ook geen enkele skydiver die daardoor schade heeft gehad! Dus zal wel loslopen allemaal.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » ma jan 19 2009 9:59 pm

Roelof schreef:Anderhalf jaar geleden heeben een heel stel forumleden tijdens de stadswandeling in Hilversum foto's lopen maken van potlaswerkzaamheden aan het spoor. Na tijd heb ik niemand horen klagen over beschadigde sensoren, dus incidentele lasfoto's zullen geen onoverkomenlijk probleem zijn.

Natuurlijk staat het volgende wel op pagina ii van je handleiding, dus wees voorzichtig.

Zorg dat de zon buiten beeld blijft
Zorg er bij tegenlichtopnamen voor dat de zon ruim buiten
beeld blijft. Als zonlicht in de camera convergeert doordat
de zon zich in of dichtbij het beeld bevindt, kan dit brand
veroorzaken.

Kijk niet via de zoeker in de zon
In de zon of andere sterke lichtbronnen kijken via de zoeker,
kan tot blijvende vermindering van het gezichtsvermogen
leiden
Ik was er een van! Mijn D200 heeft er geen last van gehad.
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 19 2009 10:04 pm

dragon2 schreef:Ik heb honderden misschien wel duizenden foto's recht tegen de zon in, zon meestal vol in beeld, meestal heldere lucht dus behoorlijk fel. D70/D70s/D80/D200. Nog nooit ergens last van gehad, ken ook geen enkele skydiver die daardoor schade heeft gehad! Dus zal wel loslopen allemaal.
De sluitertijden bij opnamen dat de sensor wordt blootgesteld aan het puntlichtje van de zon is ook zo ontzettend kort, met bovendien een klein diafragma, dat dat geen enkel effect heeft op de sensor.
Echter je beeld met felle zon gaan bekijken in Liveview mode zou ik echter NIET DOEN.
Dat is een lichtvermogen wat vele duizenden malen intenser is, dan enkel de sluitertijd tijdens de opname.

Het fenomeen "las-ogen" is niet enkel zozeer afhankelijk van de felheid van het licht alswel dat laslicht veel UV-licht uitstraalt. Een hele dag "hechten" *1) van metalen onderdelen met de ogen dicht (zonder gebruik van de laskap), heb je aan het eind van de dag een verbrand gezicht alsof je een paar uur of wat in de zon hebt gelegen.

*1) Hechten is een benaming bij lassen waarbij je door kort aantikken van de las-elektrode op het materiaal en op het gevoel met de ogen dicht en zonder laskap even een klein lasje legt zodat onderdelen vast zitten, om het daarna met laskap verder af te lassen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma jan 19 2009 10:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » ma jan 19 2009 10:06 pm

Kun je ook nog iets doen met een IR-filter in zo'n situatie?

gr. Melliw
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 19 2009 10:13 pm

Ik denk het niet, die laat UV-licht ongehinderd door.
Maar de coatings van het anti-aliasing filter in de camera hebben overigens al een anti UV- alsook een anti IR-laag. Het is niet voor niets dat voor echt goede IR- en UV-opnamen camera's worden gebruikt waar het anti-aliasing filter eruit is gehaald. Of men gebruikt camera's met een aangepast anti-aliasing filter.

george013

Bericht door george013 » ma jan 19 2009 11:34 pm

Leon,
Echter je beeld met felle zon gaan bekijken in Liveview mode zou ik echter NIET DOEN.
De waarschuwing van Nikon om niet recht in de zon te richten met de camera heeft volgens mij te maken met de zoeker. De camera fungeert als een vergrootglas met het brandpunt op je ogen via de zoeker. Ik heb opgezocht wat liveview betekent, wist ik niet, maar dat was wat ik begreep kijken met het schermpje. Misschien ook schadelijk.Oog of scherm is het brandpunt.
Hetzelfde zou ook kunnen gelden voor langdurig richten op een laswerkzaamheid. Dan wordt ook een hoeveelheid (UV)licht geconcentreerd op een kleiner oppervlak.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 19 2009 11:56 pm

george013 schreef:Leon,
De waarschuwing van Nikon om niet recht in de zon te richten met de camera heeft volgens mij te maken met de zoeker. De camera fungeert als een vergrootglas met het brandpunt op je ogen via de zoeker.
Nee, het brandpunt van de zon via de lens ligt niet op je ogen maar op het matglas. Desalniettemin is te fel licht (in zijn algemeenheid) voor je ogen niet echt bevorderlijk voor je ogen (het beeld van het matglas valt in het brandpunt van je ogen). Vandaar dat je als natuurlijke reflex ook met je ogen gaat knipperen, afwenden of dicht knijpen als je naar te fel licht kijkt.
george013 schreef: Ik heb opgezocht wat liveview betekent, wist ik niet, maar dat was wat ik begreep kijken met het schermpje. Misschien ook schadelijk. Oog of scherm is het brandpunt.
Nee, dat schermpje doet niks met je ogen, daar ligt ook niet het brandpunt. Die kan als zelf uitstralend onderdeel (oplichtend LCD) geen feller licht uitstralen als "wit". Niet meer dan het clippend wit van een overbelichte opname. Maar het brandpunt van de zon op de sensor omdat de sluiter continue open staat zou ik geen garantie geven op de foutloze werking van die paar micron grote pixels.
george013 schreef: Hetzelfde zou ook kunnen gelden voor langdurig richten op een laswerkzaamheid. Dan wordt ook een hoeveelheid (UV)licht geconcentreerd op een kleiner oppervlak.
George
Nou, er zit wel een enorm verschil in hoeveelheid energie die je richt met een lens voor wat betreft zonlicht, of laslicht.
Dat komt tot uiting, dat met open ogen lassen, je "las-ogen" krijgt. Die krijg je echter pas als je een (groter) deel van de dag (0,5 - 1,5 uur ?) op die wijze staat te lassen. Echter 3-5 seconden kijken in de volle zon, heb je beslist verschroeide/verbrande kegeltjes in je oog en is daarmee je oog (voorgoed ?) beschadigd.
Het bekijken van laslicht in een camerazoeker lijkt me echt te weinig energie en te kort, dat je daar zelf iets van zult oplopen. Op een LCD-schermpje doet het niks met je ogen zoals hierboven uitgelegd. Voor de camera is het al helemaal te weinig (die is ongevoeliger voor beschadiging als je oog).

george013

Bericht door george013 » di jan 20 2009 7:29 am

Leon,

Bedankt voor je correctie en uitleg.
Toch een opmerking, zelfs een half uur (elektrisch)lassen zonder bril haalt niemand.

George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 20 2009 10:05 am

george013 schreef: Toch een opmerking, zelfs een half uur (elektrisch)lassen zonder bril haalt niemand.
Niet aan één stuk achter elkaar, wel als je een hele productie van metalen onderdelen aan elkaar gaat "hechten" gedurende een hele dag bij elkaar opgeteld.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » di jan 20 2009 1:05 pm

D,

Voor het fotograferen van o.a. gedeeltelijke zonsverduisteringen bedacht Nikon het ND-400 filter.
Helaas niet op iedere straathoek te koop (grin) en alleen in 52mm filtermaat.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”