Wireless Transmitter WT-1

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » do feb 22 2007 9:24 pm

Ja natuurlijk kan ik dat, ik doe een poging.

Vooropgesteld dat er 2 manieren zijn om te verbinden. De AD-HOC mode (die volgens mij Roelof gebruikt) en de infra structure mode die ik heb aangehouden.

Ik weet niet of je het verschil hiertussen weet dus ik schrijf het nog maar even uit.

Bij een AD-HOC verbinding is er sprake van een rechstreekse data verbinding tussen 2 apparaten (dus een laptop en de camera in dit geval die rechtstreeks met elkaar praten). Bij een infrastructure verbinding is een access point dat als het ware de verbinding legt.

Als je nu een laptop heb en de camera dan kun je rechtstreeks verbinden. In mijn geval is mijn pc verbonden met een draad aan het access point waar een wireless optie op zit. Ik gebruik dan ook de infrastructure manier

Beide gevallan werken prima voor zover ik weet.

Maar goed, nu het Jip en Janneke verhaal.

a. Sluit de wt-1 aan en kijk of de camera hem herkend in het menu.

b. kijk of de camera automatisch een ip nummer (netwerknummer) toegekend heeft gekregen. Standaard is het nummer iets van 000.000.000.000 als je een nummer toegekend hebt gerekgen dan zal dat vaak iets zijn als 192.168.169.10 (de laatst 3 nummers varieren, vaak tot en met 10)

c1. Als de camera een nummer toegewezen heeft gekregen dan weet je dat het draadloze gedeelte in ieder geval werkt (let op, niet te enthausiast nu, het kan tot op hier al op 20 plekken fout zijn gegaan)

c1,5. nu wordt het tijd om de computer in te stellen zodat hij de foto's kan ontvangen. We gebruiken hiervoor FTP voor. Als je een WIndows XP computer hebt en het nog niet is ingesteld dan doe je dat bij "add remove programns" onder "Control panel". Ga naar "windows components" en selecteer "Internet Information Services", daar kun je "File transport protocol" selecteren om te installeren

c2. Nu de FTP software is geinstalleerd, je PC zal een standaard folder aanmaken iets van c:\inetpub\ftproot Ik heb hier een folder d2x in gemaakt. Onthoud deze fldernaam want die moet worden ingesteld in je camera.

c3. beveiliging is niet onbelangrijk bij draadloze netwerken en FTP. Om te beginnen maak je een extra account aan op je pc met een bekende gebruikersnaam en wachtwoord. Onthoud deze want die moet je instellen in je camera.

d. je bent nu theoretisch in staat om de foto's over te zenden. je kunt vanuit de camera aangeven of je de volledige bestanden wilt zenden of alleen de JPG's en de NEF's laten staan op je camera.

Denk goed aan beveiliging !!!!! een open draadloos netwerk is niet handig. Ik heb het in de infrastructure modus opgelost door de toegang te beperken op MAC adres van de WT-1 transmitter.

Ik heb overigens goed nieuws dat bovenstaand verhaal wellicht voor je overbodig maakt. Op de support site van Nikon staat een handleidig en software van Nikon zelf om de WT1 en WT2 eenvoudig te koppelen.

Zoek op Nikon support naar WT configurator en je krijgt zowel de software als de handleiding te zien.

suc6
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do feb 22 2007 10:32 pm

a90 schreef: Vast een firewall op de WT3 :shock: :wink:
Nee. User error!

Achteraf begrijp ik dat ik probeerde de camera te pingen op het ip adres van mijn printer (en die stond uit).
Ik probeerde nu de camera te pingen vanaf mijn laptop (die gebruikte ik gisteren niet) en nu op het goede adres en dat lukte zowel van de laptop (waar hij mee verbonden is) als van mijn desktop.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Transdinges

Bericht door George Fennes » do feb 22 2007 10:42 pm

Roelof, wat moet jij nu een gelukkig mens zijn.

Eerst dagen klooien om in orde te krijgen en dan plotseling lukt het.

Ik heb dat ook vaak, ben ik net zo lang bezig tot diep in de nacht, niets lukt.

Gooi ik de boel in de hoek, ga er eens rustig over slapen en de volgende dag ben je helder en gaat het bijna vanzelf.

Succes met je transmistter.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » do feb 22 2007 10:49 pm

Het gaat gelijk bij b al fout :cry: hij pakt geen IP nr
En dat van die configurator op de nikonsite had ik al gelezen, ik heb dat bestandje ook al op een kaartje staan maar weet niet hoe ik het moet importeren in de camera , zuchtttt
Ook heb ik de gegevens al van mijn draadloze router ingevoerd (incl. wachtwoord) en ook daar reageerd hij niet op.
Als ik de camera aan zet met de transmitter op aan dan brand eerst het groene lampje continu (ongeveer 5 sec) en dan gaat hij knipperen, dus een conflict.
Laatst gewijzigd door olle_griese op do feb 22 2007 10:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do feb 22 2007 10:50 pm

a90 schreef:Vooropgesteld dat er 2 manieren zijn om te verbinden. De AD-HOC mode (die volgens mij Roelof gebruikt) en de infra structure mode die ik heb aangehouden.
Ik gebruik de ad hoc methode wel vaak, maar lang niet altijd. Ik heb wel ervaren dat je bij de ad hoc verbinding een snellere overdracht hebt tussen pc en camera. Als je buiten het bereik van je eigen (of een bevriend) netwerk zit, dan moet je sowieso ad hoc.
Maar op het ogenblik heb ik de camera via mijn LAN.
a90 schreef: Denk goed aan beveiliging !!!!! een open draadloos netwerk is niet handig. Ik heb het in de infrastructure modus opgelost door de toegang te beperken op MAC adres van de WT-1 transmitter.
Mijn D200/WT-3 combinatie ondersteunt WPA (als ik de WT-3 setup utility goed interpreteer ook WEP, maar dat gebruik ik niet), doet de WT-1 dat niet?
a90 schreef: Ik heb overigens goed nieuws dat bovenstaand verhaal wellicht voor je overbodig maakt. Op de support site van Nikon staat een handleidig en software van Nikon zelf om de WT1 en WT2 eenvoudig te koppelen.

Zoek op Nikon support naar WT configurator en je krijgt zowel de software als de handleiding te zien.
Daar heb ik ook even naar gekeken, lijkt wel een beetje op de WT-3 setup utility, alleen stuurt die je profiel via USB naar de camera en hoef je geen data overdracht te doen met een CF kaart.

Nu we het toch over overeenkomsten en verschillen in WT-familie hebben: Ik kan meerdere profielen in mijn camera opslaan en dan via het menu kiezen welke ik gebruik. Op het ogenblik heb ik drie verschillende profielen: LAN thuis, LAN computerclub en Geen LAN.
Ondersteunt de WT-1 dat ook of moet je die verschillende profielen dan op de CF-kaart opslaan (of zelfs op verschillende kaartjes)?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

George Fennes
Clublid
Clublid

Transmitter

Bericht door George Fennes » do feb 22 2007 10:53 pm

Ik zie het al Olle, voor mij voorlopig geen transmitter veel te ingewikkeld.

Maar wel leuk als het werkt.

Sterkte er mee.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”