Omdat ik vrij veel moet wachten als ik aan het vogelen ben, zie ik veel vlinders, insecten en ander klein spul om me heen. Voor waterjuffers of vlinders pak ik dan de 300mm + tussenring. Werkt prima en geeft goede resultaten.. Voor 1:1 moet ik wel erg veel raar doen en het werkt niet echt handig. Zodoende ging de gedachte om een echt macro objectief te kopen steeds meer spelen.
Na veel (soms pure onzin) lezen en vooral foto’s kijken is het de Sigma 150mm F/2.8 EX DG APO HSM Macro geworden.
De tegenspeler was de 105 VR van nikon.
Doorslaggevend was zeer persoonlijk maar vooral het fijne bokeh, contrastweergave, kleurbalans en mooie detaillering heeft me over de streep getrokken. Deze voorkeur heeft ook te maken met de omstandigheden waar ik doorgaans bij fotografeer. Voorkeur voor werkafstand en onderwerp speelt ook een rol. VR niet nodig en AF vind ik in macro minder belangrijk.
Wil even kwijt dat het nikon forum me niet veel wijzer heeft gemaakt en het vooral 105mm VR is wat de klok deed slaan. Is begrijpelijk het is immers een Nikon forum.
Echter de vele roem die de 105mm VR is toebedeeld zijn slechts grote stukken tekst en weinig mooie voorbeelden.
Ook zoektochten over het web leverde weinig op en vooral veel portretjes ed. voerden de boventoon. Daar koop je een macro objectief niet voor is mijn bescheiden mening.
Wat betreft de teksten en meningen hier op het forum waren er een paar zeer opmerkelijk. Een wil ik niet onthouden en nog wel gedaan door een macro expert. Althans dat doet zijn site vermoeden. De beste man in kwestie noemde het merk sigma slechts een sticker, aangevuld met nog wat gebrabbel. Natuurlijk levert zoiets al snel bijval op van andere die een grote N voor de ogen hebben. Om je te oriënteren heb je bar weinig aan zulks.
Het is voor mij een kleine moeite om even wat linkjes neer te zetten van werk gemaakt met een STICKER 300-800 mm of 150mm macro STICKER maar dan ben ik bang dat vele onder ons gaan twijfelen of ze wel de goede keuze hebben gemaakt of over hun kunnen na gaan denken. Al kan het laatste nooit kwaad.
Moraal van het verhaal is; ‘plak niet te snel een sticker op een ander merk maar kijk vooral naar ( ook eigen) fotografisch werk’.

Ik heb een klein vermogen uitgegeven aan ‘ons’ merk en als Nikon dat kan leveren wat mijn voorkeur geniet koop ik het, wat niet wegneemt dat ik open sta voor andere kwaliteit. Voor wie wat meer wil weten over kwaliteit is wellicht het boek "Zen en de kunst van het motoronderhoud" een aanrader.
Soms word ik wat stekelig van merk -blindheid. Daar doe je niet alleen andere merken mee te kort maar ook serieuze fotografen die op zoek zijn naar een goed objectief met alternatieve of specifieke eigenschappen.